Gå til innhold

bytte vifter i psu


Anbefalte innlegg

hei, har leiter litt rundt her, men ikke funnet noe på hvordan man skifter ut vifte i psu. har NorthQ 4001 "Silent", viften bråkerne noe sinsykt. overdøvet(skifta ut til fordel for vannkjøling) to 12 cm vifter, en nvsilencer kjøler, 9,2cm vifte. har åpnet psu'en, det er ikke noe standard viftekontakt, men ledningene er direktet loddet fast til viftestyringen.

 

hvilke valg har eg, kan jeg simpelt henn "rive" ut kablene fra viftestyringen og feste en annen vifte(tilkoblet hovedkortet)? må jeg lodde fast den nye viften slik som den orginale(har to 12cm en som har to ledningen og en som har tre(tredje jord?)?

 

 

på forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder din PSU, så har jeg ville loddet fast, eller surret fast ledningene. Klipp av ledningene slik at det er litt ledning igjen fra PSU. Surr fast ledningene ifra den nye viften, og isoler godt. (Eller lodd de fast). Er vel bare 2 ledninger du trenger å bruke (Rød og svart.. 12V og jord med andre ord)(Om den er gul vet jeg ikke. Bruker å være rød på vifter).

Den gule på viftene brukes som regel å være rotasjonsmåler ledningen eller hva det heter.

Lenke til kommentar

Som sagt er det bare å klippe av ledningene som går til den orginale viften. IKKE TVINN, men lodd lednigene fast og bruk helst krympestrømpe. Er ikke kjekt om en ledning løsner og begynner å kortslutte inne der.... POFF!

 

Om du vil ha stillhet for lite penger kan jeg faktisk anbefale å hive inn for eks 2 stk 80*80 vifter. Jeg gjorde det på en gammel A-Open PSU som står i en fil-server. Hører nesten ikke viftene lenger og kjøleribbene blir aldri varm. Jeg satt en der den orginale viften sto, så lagde jeg hull under og satt inn en til der.

 

Det som er saken er at de fleste PSU er utstyrt med en "noise killer". En dynamisk regulering som kjører ned hastigheten på viftene når komponentene er kalde. Når du da kjører med to vifter, blir hastigheten kjørt kraftig ned......

 

Om noen betviler dette..... Prøv selv!!!! :thumbup:

 

(PS! om der ikke er noe form for "noise killer", få fatt i en snarest!!!!)

Lenke til kommentar
Når det gjelder din PSU, så har jeg ville loddet fast, eller surret fast ledningene. Klipp av ledningene slik at det er litt ledning igjen fra PSU. Surr fast ledningene ifra den nye viften, og isoler godt. (Eller lodd de fast). Er vel bare 2 ledninger du trenger å bruke (Rød og svart.. 12V og jord med andre ord)(Om den er gul vet jeg ikke. Bruker å være rød på vifter).

Den gule på viftene brukes som regel å være rotasjonsmåler ledningen eller hva det heter.

kan du lage ett lite paint bilde? ble litt vanskelig å visualisere.

 

takk for hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...