Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skifte av foringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger noen tips til å skifte foringene på bakre bærearmer bakerst mot karosseriet. Dette er på en Audi A6 Avant. Trenger noen gode råd siden jeg slet big time sist jeg skulle skifte noe slikt. Endte med sleping til verksted...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

OK, nå har jeg fått ut foringene. De nye får jeg ikke inn. Har prøvd med sylinderfett, og ters. Det endte med at foringen kom skjevt inn, og satt seg fast. Hvis noen har gode råd, så er det nå tiden er inne for å komme med dem.

Skrevet

Nei.

Først og fremst trenger du to ting.

En hydraulisk presse og en sylinder/rør av metall med litt mindre diameter enn foringene dine.

Denne sylinderen bruker du til å presse foringene ned i bærearmen med, eller presse dem ut.

Nå har du sikkert skjønt cluet. Press ut foringen din som står skeivt nedi og prøv på nytt :-)

Jallarmetoder som hammer og skrustikke for å få dette til anbefaler jeg ikke.

Biltema har forresten billige presser hvis du ikke har tilgang til det ellers.

Skrevet

Disse pressene, hvor finner jeg de på biltema? Har saumfart katalogen deres, og finner ikke noe annet enn hydraulisk donkraft / jekk. Det funker ikke. Eller er det rettesett / 19-804 du mener? Hvordan bruker jeg det i så fall. Må jeg demontere armen?

Takker for all hjelp

Skrevet

OK, den ene foringen fikk jeg på ved først å pusse veldigt godt i foringshuset. Den gikk greit på plass med en ters. Den andre (som sto skjevt) fikk jeg rettet med tersen, og klemt lenger inn. Men når det var 12 mm igjen stoppet den helt. Ødelagte to terser i forsøket på å få den inn. Endte med å demontere armen og ta den med til et verksted, og fikk låne en presse der. Da var det ikke noe problem i det hele tatt. Foringen gikk inn som kniv i varmt smør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...