Gå til innhold

Enhetspris kontra pakketilbud


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

PRIS CANON EOS 350D 16/3-05

 

350D - Hus

- DDMR 7 998,-

- Komplett ...........

- Lømork 7 950,-

- XD 8 495,-

- Fotovideo 8 490,-

- Scandinavian Photo kr. 7 185,- NOK Redigert!

 

Lømork overrasker :thumbup:

Tidligere var mitt personlige inntrykk, at gutta lå midt på eller over andre i pris. Nå er det kr. 500,- mellom den billigste og dyreste.

 

Kit 1a Canon 350D med EF-S 18-55mm

- DDMR 8 398,-

- Komplett 8 295,-

- Lømork 8 195,-

- XD 9 395,-

- Fotovideo 8 795,-(Redigert!!)

 

Kit 1b Canon 350D med USM 18-55mm (Redigert!!)

- Japanphoto 8 999,-

 

Igjen overrasker Lømork. Enten er det feil i prisen, jeg har avlest feil, eller så kan vi vente oss en snarlige prisendringer på dette kittet. Hele kr. 600,- skiller mellom billigst og dyrest! Sjekk forøvrig tilbudet til Japanphoto. (Redigert!!)

 

Kit 2 Sigma 18-125/F3.5-5.6 DC (Redigert!!)

- DDMR ...........

- Komplett ...........

- Lømork 8 990,-

- XD ..........

- Fotovideo 10 400,-

 

Nok en gang overrasker Lømork. Feil i prisen? Kan vi vente oss en snarlige prisendring? Hele kr. 1410,- skiller mellom billigst og dyrest!

 

Kit 3 Sigma 18-50/2.8

- DDMR ...........

- Komplett ...........

- Lømork 10 950,-

- XD ..........

- Fotovideo 12 495,-

 

Heisann, nok en overraskelse fra Lømork. Igjen, feil i prisen? Kommer momsen i tillegg? Hele kr. 1545,- skiller mellom billigst og dyrest!

 

Kit 4 Sigma 18-50/3,5

- DDMR ...........

- Komplett ...........

- Lømork 7 995,-

- XD ..........

- Fotovideo 8 895,- (Redigert!!)

 

 

Under den forutsetning at jeg har sett riktig: I morgen vil vell denne uformelle prissammenlikningen ikke være korrekt?

 

17/3-05

Jeg hadde rett på overnevnte spørsmål. Jeg skal ikke lenger å Akam i næringa, anbefaler derfor PRODUKTGUIDEN

Endret av TBSkippy
Lenke til kommentar

Kit 2  Sigma 18-125/2.8

- DDMR            ...........

- Komplett        ...........

- Lømork          8 990,-

- XD                ..........

- Fotovideo      10 400,-

 

Nok en gang overrasker Lømork.  Feil i prisen? Kan vi vente oss en snarlige prisendring? Hele kr. 1410,- skiller mellom billigst og dyrest!?

Nå er vel ikke den Sigma 18-125 en f/2.8 vel????

Er vel heller en: 18-125mm F3.5-5.6 DC

 

Eller tar jeg så feil?

Lenke til kommentar

Lømork opplever nok akkurat det som alle andre fotobutikker opplever... at nettbutikkene er blitt største konkurrent med sine billige lokaler og mer sparsomme drift. Tror de fleste har innsett at å senke prisene ned mot nett-nivå kan være meget smart... noe jeg personlig har opplevd at har en stor innvirkning på omsetning der jeg jobber... det kan nok for enkelte bety forskjellen mellom fortsatt eksistens og konkurs, for det er de færreste som er "tro" mot sin lokale fotobutikk om de ikke lenger er billigst... selv om det er mange fordeler med å kjøpe i en "ordentlig" butikk, og for mange er interessant at man fortsatt har ett sted å gå til for å prøve ut kameraene (dessverre er det alt for mange snyltere som bruker en times tid i en fotobutikk for så å kjøpe kameraet en hundrelapp billigere på nett).

 

Det er lenge siden Fotovideo var billigste gutten i gata på alt... i forhold til prisene de opererte med tidligere, overrasker det meg at de er så mye dyrere på 350D og D70 pakkene enn Lømorks og visse andre forhandlere.

Lenke til kommentar

Har noe over tid fulgt med på nettprisene til de 4-5 meste kjente norske fotobutikkene. Av det jeg har registrert, har Lømorks oftest ligger over i pris. Nå har Lømork, denne gangen, blitt såpass agressive i sine priser at det slår knock-out på de fleste. Hvorvidt så stor prisforskjell er forretningsmessig lurt er en annen sak - det skaper ihvertfall blest (les: av undertegnede....:D). Og rett før påske........hmmm, dette må være nøye planlagt. :thumbup: Denne prissettinga/-forskjellen vil nok ikke vare lenge. En slik forskjell får en til å tenke på hva butikkene tar i avanse....

 

Videre vil jeg påstå at dette vil få en psykologisk effekt for dem som vurdere D70, 350D og 20D.

Endret av TBSkippy
Lenke til kommentar
.....350D med 18-50mm USM objektiv til 8999,- Hvordan kommer denne pakken ut i forhold til å kjøpe objektiv løst?

 

(mao er dette objektivet bedre enn de andre i samme prisklasse)

USM = Canon

18-50mm = omfatter Canon dette zoom-feltet?

 

Hvis dette tilbudet gjelder 350D+Sigma 18-50mm til en pris av kr. 8999,- så vil jeg anta at dette er f3.5-5.6 DC optikk. Objektivet koster ca.1050,-

 

(8999-1050=7949) En tangering av huset til Lømork, men igjen: kjøper du denne pakka hos Lømork kan det se ut som man betaler kun kr.45,- for objektivet (satt på spissen).

 

Hos Lømork kan det se ut som man får en Sigma 18-125/F3.5-5.6 DC til samme pris som Japanphoto's tilbud 18-50. Da har du et allround kamra,- dog kanskje ikke så lyssterk.

Lenke til kommentar

Jeg bestilte 350D med kitlinse og 512 MB av beste Lexarminne til såvidt over 9000 (inkl. mva) for en uke siden, og skal hente det hos fotovideo i morgen. Har en mistanke om at lagrene er tomme snart og det kan gå en stund før neste sending kommer, derfor de høye prisene hos fotovideo nå.

Endret av --7
Lenke til kommentar
Var visst ett Canon 18-55mm USM objektiv med EF-S sokkel...

 

Anyway - spørsmålet er det sammen - hvordan står dette objektivet seg i forhold til andre pakketilbud?

 

Og hvor finner jeg 350D m/ Sigma 18-127mm til 8999,-?

Canon 350D+EF-S 18-55 USM

kr. 8999,- hos Japanp. og tilsvarende spesifikasjon hos Lømork kr. 8195,-

 

Etter kvalitet/allsidighet ville jeg personlig satt objektivene i denne rekkefølgen:

 

1. Sigma 18-50mm f2.8 EX DC kr. 4290,-

2. Canon EF-S 18-50 f3.5-5.6 kr. 1998,-

3. Sigma 18-50mm f3.5-5.6 DC kr. 1063,-

 

Sist jeg sjekket får du Canon 350D+Sigma 18-125/F3.5-5.6 DC til en pris mellom 8990,- hos Lømork og kr. 10.400,- hos Fotovideo.

 

Merk: Dette er priser rett før påske samtidig har 350D ankommet. "Alle" vil av den årsak ha 350D nå, det er selgers marked. Etter påske og ny mengde med 350D ankommer og forespørselen "setter seg", vil muligens prisforskjellene jevne seg mer ut. Med forbehold: Så har vi 17.mai, så har vi sommerferien..........

Å være den første, koster mer (1000,- kroner mer??)

Lenke til kommentar
En slik forskjell får en til å tenke på hva butikkene tar i avanse....

En elektronikk/fotobutikk i Oslo med de husleiene som finnes der bør ha en bruttomargin på minst 25% i snitt på alle varer ( her drar tilbehøret snittet opp og hovedproduktet snittet ned) for i det hele tatt kunne tenke på å klare å holde butikken oppe utover den tiden kreditten i banken varer.

Sammenligner man med klær og sko som ofte har opp mot 70% bruttomargin (og som stadig konker) er ikke dette urimelig.

 

Ellers pleier jeg å si at på et produkt i 5000 kr klassen "tåler" jeg en differanse på inntil 600 kr i forhold til nettbutikk. 100 for portoen jeg sparer og 500 for verdien av å slippe å vente på varen.

Lenke til kommentar
En elektronikk/fotobutikk i Oslo med de husleiene som finnes der bør ha en bruttomargin på minst 25% i snitt på alle varer

Selv har jeg arbeidet i en byggevarebutikk på landet. Her er det ikke uvanlig med opptil 35-40% avanse. Men det varierer selvfølgelig krafting. Jo mer konkurranse innenfor visse segmenter, jo mindre avanse,- og da helt ned i 5% og jo dårligere butikk. Og jo lavere avanse desto større sjans for å bli arbeidsledig, - noe jeg er...... :p

Lenke til kommentar
Canon 350D+EF-S 18-55 USM

kr. 8999,- hos Japanp. og tilsvarende spesifikasjon hos Lømork kr. 8195,-

Wow, hvis det er tilfellet at det er dette objektivet (med USM), så er det jo en meget bra pris hos Lømorks. Dette koster jo 2000,- separat.

Lenke til kommentar
Og da er vi igjen tilbake til mitt sp.mål... Hvordan står Japan Photo sitt tilbud - dvs med USM objektiv - seg i forhold til andre kit?

Hvis så fremt i fall jeg ikke tar feil :D...., så kan faktisk Japanphoto være billigst likevell. Har ikke tatt telefon til Lømork for å få avklaring på hvorvidt vi snakker om EF-S eller USM 18-55mm.

 

MEN, prisforskjellen mellom hus-prisen og Kit1-prisen (se ovenfor) er kr. 245,- det må derfor antas at dette er et EF-S objektiv da butikkprisen er ca. 850,- og ikke kr.2000,- som det er for USM.

 

Fant ikke pris på USM hos Lømork, derimot Fotovideo hadde. Tar vi hus-prisen til Lømork og USM-prisen til Fotovideo har vi følgende pris for 350D+18/55 USM kr. 9950,-

 

Japanphoto har da det "beste tilbudet", hvor du da faktisk sparer kr. 951,- i forhold til Lømork. Jeg skal ikke gå så dypt inn i en polemikk ang. kvalitetsforskjellene mellom EF-S og USM. USM vil muligens gi deg noe skarpere bilder, mens EF-S er nyere og spesielt konstruert mer opp i mot apparatene 350D og 20D. Da har vi muligens kommet frem til et svar.

 

Videre diskusjon rundt objektivvalget EF-S/USM for 18-55mm f3.5-5.6 bør ligge under forum "Optikk......"

 

:thumbup:

Endret av TBSkippy
Lenke til kommentar

Tror ikke det er store forskjellen mellom USM og ikke-USM versjonen. Antakeligvis så sitter Lømork igjen med ett lite lass av forrige objektiv på lager (det uten USM) og må bli kvitt det. Man sparer jo noen hundrelapper på det, om man ikke trenger USM.

 

Japan Photo er uansett ikke billigst på USM versjonen heller, slik at man i forhold til Lømork sin pris på 8.195 kun sparer 600 kroner på å velge ett ikke-USM objektiv hos de, fremfor ett USM objektiv ett annet sted. Kan ikke si hvor av hensyn til regler på forumet, men kikk litt rundt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...