Gå til innhold

Komplett HTPC til under 10.000


Anbefalte innlegg

Hvor finner jeg en komplett HTPC til under 10.000?

 

Jeg har følgende krav:

 

- Kunne pause TV-sendinger

- Kunne ta opp programmer

- Kunne spille av mp3-sanger via sterioanlegget mitt

- Takle nyere spill som f.eks. Half Life 2

- eventuelt andre livsnødvendige HTPC-funksjoner

 

Innbygget TV-tuner er en fordel...

Endret av DezTruckTor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe sånn som dette du leter etter?

 

http://www.vendur.no/catalog/product_info....products_id=191

 

Denne her er også interesant.

 

http://www.vendur.no/catalog/index.php?cPa...3ede13d0dbf59d1

 

[Men denne kommer uten minne, Harddisk og dvd/cd rom. Men er i tillegg helt lydløs/vifteløs (så lydløs en PC kan bli da...... :roll: )

 

Denne er vel heller basert til "media pc" bruk, ikke som ren HTPC.

 

:cool:

Endret av MoNoXiDe
Lenke til kommentar

Dyre og svake pc-er. Det er virktig at den er kraftig, gjerne nforce 4 :dribble: , med A64, sata og pci-e. Jeg vet at jeg er kravstor når sluttsummen skal være under 10.000, men det skal vel gå.

 

Bare jeg finner det rette kabinettet, så kan jeg finne delene selv.

 

Så altså, kom med forslag til kraftige HTPC kabinetter ;)

Endret av DezTruckTor
Lenke til kommentar
Dyre og svake pc-er. Det er virktig at den er kraftig, gjerne nforce 4 :dribble: , med A64, sata og pci-e. Jeg vet at jeg er kravstor når sluttsummen skal være under 10.000, men det skal vel gå.

 

 

Med 10.000 kroner får du en rimelig bra HTPC, vel og merke hvis du ikke skal ha skjerm med, men de fleste kobler den vel til TV'en.

 

Her er mitt forslag:

 

Hovedkort:

Socket 939 med nForce4

ca. 1000,-

 

CPU:

AMD Athlon 64 3200+ (Winchester) med Cool'n'Quiet

ca. 1500

(Med C'n'Q aktivert går denne veldig stille ved lav load, men du vil muligens ønske å investere i en ny og mer effektiv kjøler)

 

RAM:

2x512MB DDR400

ca. 1000,-

 

Lydkort:

Creative Audigy 2ZS bulk

ca. 500,-

(Veldig mye lyd for pengene, men en ulempe med dette kortet er at du ikke får skikkelige digitalutganger, fatter ikke at ikke Creative kan få ut fingern, selv HK har jo Toslink el. S/PDIF nå. Alternativt kan du gå for M-Audio Revolution 7.1, som gir minst like god lyd, men dette koster 500,- ekstra)

 

Skjermkort:

nVidia GeForce FX6200 PCI-E med TurboCache

ca. 500,-

(Disse kortene er normalt passivt kjølt=ingen støy. Noe kraftigere skjermkort enn dette burde det ikke være behov for på en HTPC som ikke brukes til spill. Kortet har selvsagt både VGA, DVI og TV-out slik at du kan koble det til "alt")

 

DVD-Brenner:

DL multiformatsbrenner

ca. 500,-

 

Tuner:

Hauppage PCI PVR-150 MCE

ca. 800,-

(Skal du bruke PC'en som hovedtuner (dvs. ikke koble den til en TV) bør du, for å kunne ta opp andre programmer enn det du ser på, kanskje heller se på PVR-500 MCE, den har doble tunere, evt. kjøre PVR-150 MCE i tospann)

 

Fjernkontroll:

Microsoft MCE OEM Fjernkontroll

ca. 300,-

 

Da er du oppe i 6100,- og du har 3900,- igjen til kabinett (evt. PSU) og OS.

 

Går du for XP MCE kommer dette på ca. 1300,- og du har 2600,- igjen til kabinett og PSU, og det burde holde for det meste, kanskje med unntak av de aller mest fancy kabinettene.

 

EDIT: Crap, jeg glemte HDD i oppsettet mitt, her ville jeg vel gått for en Samsung Spinpoint på 160GB, den er støysvak og fåes for ca. 800,- (Men da blir det ikke like mye å bruke på kabinett/PSU, men jeg vet ikke om OS var inkludert i de 10.000,- du hadde disponibelt?)

Endret av Paragrafrytteren
Lenke til kommentar
Er den noe bra da?

Noen speks. ?

Det er et bra kabinett om ein tenker på støy og kjøling, første full ATX HTPC kabinettet med kjøleribber og mulighet for vifteløst oppsett.

 

Specs. er påvei, kabinettet er enda ikkje heilt klart for levering fra produsenten.

 

Det blir levert med 400watt PSU, CPU kjøler, VFD display og iMon PAD fjernkontroll. Den blir levert uten hovedkort.

 

Det er godt mulig PSU er levert fra Silverstone, det har eg ikkje oversikt over enda.

 

Ellers vil eg gi min støtte til oppsett forslaget til Paragrafrytteren, ser meget bra ut.:)

Endret av crusade
Lenke til kommentar
Dyre og svake pc-er. Det er virktig at den er kraftig, gjerne nforce 4 :dribble: , med A64, sata og pci-e. Jeg vet at jeg er kravstor når sluttsummen skal være under 10.000, men det skal vel gå.

 

 

Med 10.000 kroner får du en rimelig bra HTPC, vel og merke hvis du ikke skal ha skjerm med, men de fleste kobler den vel til TV'en.

 

Her er mitt forslag:

 

Hovedkort:

Socket 939 med nForce4

ca. 1000,-

 

CPU:

AMD Athlon 64 3200+ (Winchester) med Cool'n'Quiet

ca. 1500

(Med C'n'Q aktivert går denne veldig stille ved lav load, men du vil muligens ønske å investere i en ny og mer effektiv kjøler)

 

RAM:

2x512MB DDR400

ca. 1000,-

 

Lydkort:

Creative Audigy 2ZS bulk

ca. 500,-

(Veldig mye lyd for pengene, men en ulempe med dette kortet er at du ikke får skikkelige digitalutganger, fatter ikke at ikke Creative kan få ut fingern, selv HK har jo Toslink el. S/PDIF nå. Alternativt kan du gå for M-Audio Revolution 7.1, som gir minst like god lyd, men dette koster 500,- ekstra)

 

Skjermkort:

nVidia GeForce FX6200 PCI-E med TurboCache

ca. 500,-

(Disse kortene er normalt passivt kjølt=ingen støy. Noe kraftigere skjermkort enn dette burde det ikke være behov for på en HTPC som ikke brukes til spill. Kortet har selvsagt både VGA, DVI og TV-out slik at du kan koble det til "alt")

 

DVD-Brenner:

DL multiformatsbrenner

ca. 500,-

 

Tuner:

Hauppage PCI PVR-150 MCE

ca. 800,-

(Skal du bruke PC'en som hovedtuner (dvs. ikke koble den til en TV) bør du, for å kunne ta opp andre programmer enn det du ser på, kanskje heller se på PVR-500 MCE, den har doble tunere, evt. kjøre PVR-150 MCE i tospann)

 

Fjernkontroll:

Microsoft MCE OEM Fjernkontroll

ca. 300,-

 

Da er du oppe i 6100,- og du har 3900,- igjen til kabinett (evt. PSU) og OS.

 

Går du for XP MCE kommer dette på ca. 1300,- og du har 2600,- igjen til kabinett og PSU, og det burde holde for det meste, kanskje med unntak av de aller mest fancy kabinettene.

 

EDIT: Crap, jeg glemte HDD i oppsettet mitt, her ville jeg vel gått for en Samsung Spinpoint på 160GB, den er støysvak og fåes for ca. 800,- (Men da blir det ikke like mye å bruke på kabinett/PSU, men jeg vet ikke om OS var inkludert i de 10.000,- du hadde disponibelt?)

Ser bra ut. Med fult ATX-kabinett med plass igjen, så brker jeg til HK av full størrelse, kan man virkelig få rå ytelse til en billig penge. Når det kommer til skjermkort, tror jeg at jeg ville ha oppgradert til Geforce 6600GT, som gir skikkelig rå spilleytelse for en billig penge (kun 1500 for pci-e utgave). Ellers er oppsettet ditt prikk likt oppsettet til pc-en jeg sitter ved nå, bare at jeg kjører sata-raid0 med to WD 250GB disker.

 

Når det gjelder OS har jeg en ubrukt windows xp pro cd liggende. Jeg tror også at jeg skal greie å skaffe på veie en versjon av Windows Media Center (men den har vel barekommet i engelsk utgave?).

 

Av de 3900 jeg har igjen, bruker jeg litt over 2000 på det overnenvnte raid-systemet. Men skjemkortet som koster 1000 mer, blir det under 1000 kroner igjen. Da får jeg heller utvide budsjettet med noen tusen.

 

Når det kommer til nettverk, tar jeg bare å rasker ut det nye trådløse super-g kortet i den gamle 500mhz pc-en.

 

Jeg har tenkt å kjøpe pc-en gjennom pc-avtalen. Ingen moms, ingen skatt. Det blir under halv pris det! Om den totale prisen blir 12.000, blir den egentlige prisen på under 6.000! Og det er til og med billigere enn en DVD-opptaker med harddisk.

 

Jeg tar den som en selvfølge at de overnevnte speksene takler funksjoner som time-shifting, o.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...