idjut2 Skrevet 10. mars 2005 Skrevet 10. mars 2005 (endret) Hei Skal bygge meg maskin for første gang, prøver i den forbindelse å skaffe meg en del kunnskap. Har ett gammelt kabinet der det har stått en PentiumII, kan jeg sette ett nytt, A socket, hovedkort i dette? Hva må i så fall til av vifter? Må jeg ha ny strømforsyning? Endret 10. mars 2005 av idjut2
sigen Skrevet 10. mars 2005 Skrevet 10. mars 2005 Du må nok kjøpe en ny PSU ja, og tror kanskje det kan bli nødvendig med en vifte eller to. Sjekk om kabinettet følger ATX-standarden, hvis ikke, må du nok modde litt nye hull o.l. Kan du ta bilde av kabinettet? Lettere å bedømme da.
idjut2 Skrevet 10. mars 2005 Forfatter Skrevet 10. mars 2005 (endret) litt uklart men... Endret 10. mars 2005 av idjut2
sigen Skrevet 10. mars 2005 Skrevet 10. mars 2005 (endret) Det ser greit ut, men ser du om det står ATX noen steder? Hvor mange vifter er det i fra før? Hvilken maskinvare skal du ha i? EDIT: Velkommen til forumet! Endret 10. mars 2005 av sigen
idjut2 Skrevet 10. mars 2005 Forfatter Skrevet 10. mars 2005 Ser ikke noe ATX nei. Har tenkt å kjøpe ett ganske billig socket A hovedkort og en Athlon XP eller Sempron CPU på rundt 2GHz, ellers er jeg usikker. Vet ikke om dette høres fornuftig ut, skal ikke bli så dyrt...
sigen Skrevet 10. mars 2005 Skrevet 10. mars 2005 Høres greit ut det, men det spørs jo litt på hva du skal bruke det til. Husker ikke hvor det står formfaktoren til ATX, eller hvor på forumet det er en link til det.
sigen Skrevet 11. mars 2005 Skrevet 11. mars 2005 (endret) Det sprøs litt på maskinvaren. Her er det en wattkalkulator som er veldig grei å bruke, men på ditt oppsett holder det kanskje med 300-350W tror jeg. Men sjekk litt hva du får på wattkalkulatoren selv. EDIT: Leif i linken Endret 11. mars 2005 av sigen
Campus Skrevet 12. mars 2005 Skrevet 12. mars 2005 Det ser ut som et atx kabinett, men det kan være noe ukompatibelt fra HP, IBM, Dell, PB el.l. Står det noe navn på fronten av kabinettet? Vet du navnet på hovedkortet som står i?
Campus Skrevet 12. mars 2005 Skrevet 12. mars 2005 Det sprøs litt på maskinvaren. Her er det en wattkalkulator som er veldig grei å bruke, men på ditt oppsett holder det kanskje med 300-350W tror jeg.Men sjekk litt hva du får på wattkalkulatoren selv. EDIT: Leif i linken Den linken din ser ut til å være død. Jeg får ihvertfall bare "operation timed out".
sigen Skrevet 12. mars 2005 Skrevet 12. mars 2005 Den funker hos meg nå, men vet at den noen ganger ikke funker. Dårlig server kanskje. Det er ikke HP, IBM, DELL, eller Packard Bell-hovedkort han skal ha i, ifølge det jeg har forstått, så det er vel egentlig irrelevant?
Campus Skrevet 12. mars 2005 Skrevet 12. mars 2005 Den funker hos meg nå, men vet at den noen ganger ikke funker. Dårlig server kanskje. Det er ikke HP, IBM, DELL, eller Packard Bell-hovedkort han skal ha i, ifølge det jeg har forstått, så det er vel egentlig irrelevant? Det er ikke irrelevant, ettersom det kan være vanskelig å få et standard hovedkort inn i et ustandard kabinett fra HP el.l.
sigen Skrevet 12. mars 2005 Skrevet 12. mars 2005 Den funker hos meg nå, men vet at den noen ganger ikke funker. Dårlig server kanskje. Det er ikke HP, IBM, DELL, eller Packard Bell-hovedkort han skal ha i, ifølge det jeg har forstått, så det er vel egentlig irrelevant? Det er ikke irrelevant, ettersom det kan være vanskelig å få et standard hovedkort inn i et ustandard kabinett fra HP el.l. Ah, sånn ja, det tenkte jeg ikke på. Ooops Men til trådstarter: Er det et Compaq, HP, DELL, elelr annet merke på kabinettet? I så fall, må du nok frem med tusj og boremaskin for å få hullene til å passe.
idjut2 Skrevet 14. mars 2005 Forfatter Skrevet 14. mars 2005 Det står Western Tech, maskinen var i sin tid bygget av Komplett Data i Sandefjord.
Campus Skrevet 14. mars 2005 Skrevet 14. mars 2005 Det står Western Tech, maskinen var i sin tid bygget av Komplett Data i Sandefjord. Da er det et atx kabinett og moderne atx hovedkort passer rett inn, men du må nok ha ny strømforsyning, ihvertfall hvis du skal ha en rask cpu og et moderne grafikkort. Hvor stor strømforsyning står det i maskinen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå