Gå til innhold

Olympus E-300, dslr råd


Anbefalte innlegg

Hei! Er ny på forumet.

Snuser på dslr. Veldig mye utendørsbruk. Skifte mellom vidvinkel og tele vil nok skje en del. Jeg er redd for at støv vil ødelegge bildene, og syns da at Olympus sin løsning med å vibrere vekk støv virker betryggende.

 

1: Er frykten ubegrunnet?

2: Gir E-300 jpg/raw muligheter samtidig?

3: Hvordan er kvaliteten på jpg-direkte?

4: Hva skjer på objektiv-siden framover?

 

Positive/negative erfaringer??

 

Takknemlig for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

 

Kan nok ikke svare deg så godt på spørsmålene, men siden jeg var svært nære å kjøpe E-300 forrige uke, men endte opp med E-1 i stedet, kan jeg jo fortelle hvorfor jeg endret mening, og gi deg et godt tips:

 

E-300 virker som om det er på veldig mange måter et supert kamera, men når du har holdt det opp mot storebror E-1 er det vanskelig å velge E-00 - uten vann/støvbeskyttelse, og et generelt dårligere byggekvalitet. (samt manglende kontrollpanel på toppen)

 

Objektivet som følger med E-1 (14-54) er også en god del bedre enn standard i e-300 KITet (14-45-objektivet)

 

Alt dette er kanskje ikke så rart når E-1 koster omtrent det dobbelte i utsalgspris.

 

MEN:

 

Det som avgjorde for min del var at prisen på E-300 er ca 7500, og E-1 koster ca det dobbelte, dvs 15-16.000) Likvel kan du nå - dersom du er student (og er du ikke student selv, kjenner du kanskje noen som kan kjøpe for deg..?) - plukke opp et E-1 for kr 9990.

 

DVS ca 5-6.000 i rabatt og et kjøp som gir SVÆRT mye for pengene!

 

Dette tilbudet er lite kjent, og da jeg var på FotoVideo(.no) for å handle, kjente ikke betjeningen til tilbudet. Etter en sjekk med Olympus Norge fikk de dog dette bekreftet, og 10 lapper ble byttet i et svæææært lekkert kamera. Se også egen sak på akam.no om dette tilbudet)

 

 

Hilsen glad E-1 -eier. :thumbup:

 

PS

Nei jeg jobber ikke i Olympus, men er bare veldig fornøyd med kjøpet!

DS

Endret av Djengis
Lenke til kommentar

Stemmer at E-1 ikke har innebygget blitz.

 

I den første posten din sa du imidlertid at du skulle bruke kameraet veldig mye til utendørs bruk, og da er det vel strengt talt bedre med et profesjonelt kamera som tåler støv og regn, enn et enklere kamera rettet mot forbrukere, og som er mindre skjermet mot naturens elementer? (Selv om E-300 også har pakninger mot støv, som du nevner) Det var ihvertfall sånn jeg tenkte.

 

Uansett blir jo dette en avveining. Les anmeldelser av begge kameraene (finnes mange på nettet). Stikk ned til nærmeste PRO-dealer og ta og føl på (og test!) begge kameraene.

 

Jeg tipper du ender opp med e-1, men hvem vet?

 

Blir spennende å høre hva du faller ned på. Sikkert flere som er interessert i å høre hvilket kamera du ender opp med, så fint om du poster resultatet her!

 

:-)

Lenke til kommentar

1: Er frykten ubegrunnet?

2: Gir E-300 jpg/raw muligheter samtidig?

3: Hvordan er kvaliteten på jpg-direkte?

4: Hva skjer på objektiv-siden framover?

 

Positive/negative erfaringer??

 

1. Nei støv og smuss er eit reelt problem, på digitale kamera i mykje større grad enn med film (filmen blir jo heile tida trekt fram og skifta ut).

Og Olympus er vel det einaste merket som har gjort noko med dette problemet, og det ser ut til å fungere fint.

 

2. Ja

 

3. Har sett av diverse omtalar at standard-innstillingane ikkje er optimale. Men her har ein gode muligheiter til å endre dette. Sjølv har eg berre brukt RAW så eg har ikkje eigne erfaringar.

Tippar at event. problem med dette blir retta i ein firmware-oppdatering.

 

4. 4/3 er ein open standard, og med mange store samarbeidande produsentar så vil det nok ganske snart bli mykje å velge i. Samarbeids-partnarane idag er så vidt eg veit Kodak, Panasonic, Fuji og Sigma i tillegg til Olympus.

 

 

Sjølv har eg kjøpt Zuiko 40-150mm i tillegg til standard-linsa i e-300-kitet. Dette har eg funne ut er bortimot den perfekte utrustninga som dekker mine behov i alle samanhengar.

Har teke ein del foto både i skumring/mørke/solnedgang og i tindrande solskin og nysnø, har ingenting å utsette på dette utstyret så langt.

 

No bur eg slik til at eg ikkje kan "gå til nærmaste fotobutikken" og prøve ut all verdens modellar. Difor har eg heller ikkje fått holdt i eit E-1, det kan godt hende at det er eit veldig bra alternativ.

Endret av hev
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...