Gå til innhold

Spørsmål on AC silencer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har akkurat montert en AC silencer på skjermkortet mitt. Da jeg monterte den viste det seg at strømpluggen til viften ikke passet på skjermkortet og jeg måtte sette på en plugg for å hente strøm fra hovedkortet (3pin). Det jeg lurer på er om jeg kan ha koblet feil? Viften roterer men jeg synes ikke det kommer så mye luft ut bak, men det kommer masse luft inn i maskinen. Har koblet rød i midten og svart til venstre som er standard.

Derfor lurer jeg på om noen med en slik kjøler kan sjekke hvilken vei viften roterer?

Mvh Lasse

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har gjort rett høres det ut som ifølge beskrivelsen din ;). Vifta har en 3-pins kontakt du har koblet direkte på strømforsyninga?

Skrevet

Nei, vifta hadde en 2 pin kontakt til å koble på selve skjermkortet som jeg klipte av, så satte jeg på en 3 pin som er til å koble til vifter på hovedkortet, ikke strømforsyningen. Har ikke så mye peiling på strøm, men satte på samme farger. På hovedkortet er pin'en i midten +12v (rød ledning), og den til venstre er avjording eller noe sånt (sort ledning). Så jeg satte ledningene på skjermkortviften på samme måte. Det jeg lurer på er om det viften kan rotere feil vei hvis disse byttes og evt om jeg har gjort det. Eller for å si det på en annen måte; kan fargene være motsatte på skjermkortviften, at den sorte er +12v?

Så hvis noen med en slik kjøler hadde giddet å åpne kabinettet og sjekket hvilken vei viften roterer, med eller mot klokken, så ville jeg være takknemmelig :)

Skrevet

For å sjekke hvilken vei den roterer er det bare å la maskinen være litt kald så ikke vifta roterer i 100 og max, og så setter du forsiktig fingeren i sentrum av vifta og bremser den ned til du er i stand til å se rettningen.

Men i forklaringen til f.eks AC VGA S. ATI 4 står det at den suger inn fra utsiden og blåser det ut inni kabinettet.

Du kjenner ikke luftsuging like godt som utblåsing/vind. har du et lite stykke (tynn/lett) papir kan du se om denne blir påvirket av luftintaket bak på skjermkort kjøleren der den suger inn luft.

Også vil jeg tippe vifta styres etter temp. Så om kortet ditt er varmt etter noen runder Doom III tenker jeg du letter kan sjekke luftflyt enn om du nettopp har bootet opp.

Skrevet
Støysvak skjermkortkjøler med meget god ytelse. Viften suger inn kjøleluften fra innsiden av kabinettet og blåser den ut i bakkant slik at oppvarmet luft ikke resirkuleres inne i kabinettet.

eeeh...nei, det står motsatt

Skrevet
Støysvak skjermkortkjøler med meget god ytelse. Viften suger inn kjøleluften fra innsiden av kabinettet og blåser den ut i bakkant slik at oppvarmet luft ikke resirkuleres inne i kabinettet.

eeeh...nei, det står motsatt

:blink:

Jeg var sikker på at det sto at den henter kjøleluften i bakkant og blåser det på ribbene.. :confused:

Hmm, nå ble jeg litt bekymret for meg selv, kanskje jeg må få meg briller eller noe :)

Skrevet
Du får prøve å koble ledningane motsatt då.....

Var det jeg ville unngå. Var et pjesk å lodde på de ledningene, så jeg ville helst først vite at det er nødvendig.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...