Gå til innhold

Lefdal m/ knallpriser på Speilrefleks


Anbefalte innlegg

Nikon D70 m/ 28-100 mm til 8495, Canon EOS 300D m/ 18-55mm linse til 6795, Olympus E300 14-45mm til 8295, og Canon 20D med standard linsa til 12995. Er fremdeles Nikon kameraet det opplagte valg her sett i forhold til Olympusen? Kameraet kommer mest til å bli brukt til naturfotografering, men også en del skibilder etc. Kvalitet og billedkvalitet står høyest. Størrelse og utforming er ikke så viktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

28-100 på D70 er juks, da er det mye bedre å betale noen hundrelapper ekstra på få kit objektivet på 18-70 mm.

 

For mange vil Nikon D70 være et bedre valg enn Olympus E-300 men ikke for alle, det kommer an på hva hvilke objektiver du kommer til å trenge i fremtiden og hvilke behov du har.

Lenke til kommentar
Er fremdeles Nikon kameraet det opplagte valg her sett i forhold til Olympusen?

Nei, ikkje noko opplagt valg. Dette blir litt "smak og behag". Eg valgte Olympusen fordi eg har veldig gode erfaringar med dette merket, men eg tippar at dette er det mange meiningar om ;-).

Blandt desse alternativa så trur eg i alle fall det er Olympusen som har det beste objektivet.

Lenke til kommentar
Hadde heller handlet hos Fotohuset, f.eks. D70 med Nikons originale AF-S 18-70 til 8950,- Norsk utgave fra Interfoto (offisiell norsk importør) med norsk bruksanvisning og norsk garanti.

 

Sjekk evt. Olympus/Canon hos de også.

 

Pågående diskusjon

 

:thumbup: Per

Er 28-100mm linsen mye dårligere ? Er jo Nikor linse dette også.... ? Hva er det som skiller denne fra 18-70mm linsen?

Lenke til kommentar
Hadde heller handlet hos Fotohuset, f.eks. D70 med Nikons originale AF-S 18-70 til 8950,- Norsk utgave fra Interfoto (offisiell norsk importør) med norsk bruksanvisning og norsk garanti.

 

Sjekk evt. Olympus/Canon hos de også.

 

Pågående diskusjon

 

:thumbup: Per

Er 28-100mm linsen mye dårligere ? Er jo Nikor linse dette også.... ? Hva er det som skiller denne fra 18-70mm linsen?

-billig-linse, gjerne satt sammen med teip i stedet for skruer og lim.

-mangler vidvinkel (28mm kontra 18mm er en stor forskjell)

-generelt dårligere (skarphet, kontrast, motlysegenskaper o.l.)

 

prisnivå: ca 800kr for 28-100 og ca 3500kr for 18-70.

prisnivå i kit: ca 8500 med 28-100 og ca 9000 med 18-70

 

valget burde være enkelt..

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
Er 28-100mm linsen mye dårligere ? Er jo Nikor linse dette også.... ? Hva er det som skiller denne fra 18-70mm linsen?

Jeg har i selv ingen erfaring med disse linsene(jeg har Sigma) men har lest på forumet her og på foto.no at D70 med kitlinsen 18-70 er et bedre kjøp. Men det var ikke bare p.g.a. linsen, jeg anbefalte Fotohuset(les fagbutikk) istedet for Lefdal, Elkjøp og den type butikker da fagbutikker som regel har bedre service og greie på hva de snakker om.

 

I dette tilfellet ser det ut til at Fotohuset ikke er vesentlig høyere på pris, samt at de har oså fått positiv omtale her på akam og andre fora.

 

Anbefaler deg oså til å surfe på her på akam.no, foto.no og digit.no for å hente mest mulig info så du selv kan danne deg et intrykk. Det er mange diskusjoner om emnet, samt tester av de nevnte kameraene.

Endret av perah
Lenke til kommentar
Nikon D70 m/ 28-100 mm til 8495, Canon EOS 300D m/ 18-55mm linse til 6795, Olympus E300 14-45mm til 8295, og Canon 20D med standard linsa til 12995. Er fremdeles Nikon kameraet det opplagte valg her sett i forhold til Olympusen? Kameraet kommer mest til å bli brukt til naturfotografering, men også en del skibilder etc. Kvalitet og billedkvalitet står høyest. Størrelse og utforming er ikke så viktig.

Javel? Dette var jo noen ganske bra priser da. Hvor har du fått tak i disse prisene?

Lenke til kommentar
Hadde heller handlet hos Fotohuset, f.eks. D70 med Nikons originale AF-S 18-70 til 8950,- Norsk utgave fra Interfoto (offisiell norsk importør) med norsk bruksanvisning og norsk garanti.

 

Sjekk evt. Olympus/Canon hos de også.

 

Pågående diskusjon

 

:thumbup: Per

Er 28-100mm linsen mye dårligere ? Er jo Nikor linse dette også.... ? Hva er det som skiller denne fra 18-70mm linsen?

-billig-linse, gjerne satt sammen med teip i stedet for skruer og lim.

-mangler vidvinkel (28mm kontra 18mm er en stor forskjell)

-generelt dårligere (skarphet, kontrast, motlysegenskaper o.l.)

 

prisnivå: ca 800kr for 28-100 og ca 3500kr for 18-70.

prisnivå i kit: ca 8500 med 28-100 og ca 9000 med 18-70

 

valget burde være enkelt..

 

prisen for 28-100 er på 1495,- hos fotovideo.

Lenke til kommentar
Hadde heller handlet hos Fotohuset, f.eks. D70 med Nikons originale AF-S 18-70 til 8950,- Norsk utgave fra Interfoto (offisiell norsk importør) med norsk bruksanvisning og norsk garanti.

 

Sjekk evt. Olympus/Canon hos de også.

 

Pågående diskusjon

 

:thumbup: Per

Er 28-100mm linsen mye dårligere ? Er jo Nikor linse dette også.... ? Hva er det som skiller denne fra 18-70mm linsen?

-billig-linse, gjerne satt sammen med teip i stedet for skruer og lim.

-mangler vidvinkel (28mm kontra 18mm er en stor forskjell)

-generelt dårligere (skarphet, kontrast, motlysegenskaper o.l.)

 

prisnivå: ca 800kr for 28-100 og ca 3500kr for 18-70.

prisnivå i kit: ca 8500 med 28-100 og ca 9000 med 18-70

 

valget burde være enkelt..

 

prisen for 28-100 er på 1495,- hos fotovideo.

Ja, ulike butikker har naturligvis ulike priser, og jeg sjekket ikke prisene akkurat da jeg uttalte meg, det var kun en antydning om omtrent hvilket prissjikt objektivet ligger i. I prisguiden finner du 28-100mm for 995kr, det er den billigste av samtlige objektiver Nikon selger. Sjekk her: https://prisguiden.no/produkt/2753

Uansett er prisforskjellen på 28-100 og 18-70 ganske mange prosent. 18-70 koster 3,3 ganger så mye som 28-100, og selv om ikke kvaliteten nødvendigvis er 3,3 ganger bedre, er ihvertfall 18-70-objektivet regnet som et objektiv der du får MYE kvalitet for pengene.

Lenke til kommentar

På hovedsiden til Akam ligger det nå en artikkel om zoom-områder og vidvinkel. Nikon har vel ca 1,5x cropfaktor dvs at 28-100linsa oppleves som en ca 42-150linse. Urk, hvis du ikke er med på at DET er litt for dårlig vidvinkel for de aller aller fleste, så har du enten spesielle behov som vi burde høre om for å kunne gi deg kjøpsanbefalinger, eller så bør du lese litt mer om foto før du hiver deg på slr-karusellen. Det går faktisk an å kjøpe et mye billigere kompaktkamera med manuelle funksjoner. Man må da ikke brenne av borti 10 laken på noe man ikke aner hva er (ikke at jeg vet om det er tilfelle i din sak.)

 

Fotohuset er forøvrig en butikk jeg anbefaler. Har kjøpt tre hus (sist en 20D) og noen linser av dem. Fått gode råd, bra pris og god service.

 

Skal du ha D70, kjøp kitlinsa!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...