Gå til innhold

Gulfarge ved hjemmestudio


Anbefalte innlegg

Har nå bestemt meg for Canon 20D. Gleder meg som en unge.

 

Har veldig lyst til å lage et "hjemmestudio" med noen arbeidslamper og softbox laget av laken og ymse reflektorplater. Det har jo stått mange ideer til studioer. Men så var det noen som sa at man får veldig lett gulfarge på bildene ved bruk av arbeidslamper. Hvem er det som satser på studio til 20.000 for å lære seg å bruke kamera? Kan man stille inn hvitbalansen på kameraet og slippe dette "gule" problemet?

 

Til manges store fortvilelse; det er kit-linsa ja. Men alle må starte et sted og neste stopp for min del blir nok 50mm 1.8II.

 

Kommer til å ta mye bilder av min 7 måneder gamle datter. Noen som har tips til hvilke feller man bør unngå?

 

Mange spørsmål når iveren tar over...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan man stille inn hvitbalansen på kameraet og slippe dette "gule" problemet?

 

Mål hvidbalancen manuelt enten ved hjælp af et gråkort eller et hvidt stykke papir. Hvordan du gør fremgår af manualen, der følger med dit kamera.

 

Iøvrigt behøves det ikke koste en formue at skrabe et brugbart flashsæt sammen. Du kan enten købe brugt eller starte med et mindre sæt. Hvor biligt det kan gøres, kan du se her: elfoflash. Deres micro200 sæt med to flashlamper koster kun omkring 4500 kr, og det er et ok sæt til prisen.

 

Du kan også læse denne artikel for yderligere inspiration: Portrætfoto i simpelt hjemmestudio

 

Mvh

 

Jens Hansen

Akamera.dk

Lenke til kommentar
Men så var det noen som sa at man får veldig lett gulfarge på bildene ved bruk av arbeidslamper.

Jeg leste en gang i tips ved bruk av belysning til videofilming at gulskjæret kan dempes ved å ha et ark e.l. foran lampen. Jeg har ikke prøvd dette selv, men det tar deg 3 minutter å teste ut. Dette er selvsagt meget brannfarlig, så sørg for å eventuelt feste ark langt nok vekke fra lampen.

Lenke til kommentar
Men så var det noen som sa at man får veldig lett gulfarge på bildene ved bruk av arbeidslamper.

Jeg leste en gang i tips ved bruk av belysning til videofilming at gulskjæret kan dempes ved å ha et ark e.l. foran lampen. Jeg har ikke prøvd dette selv, men det tar deg 3 minutter å teste ut. Dette er selvsagt meget brannfarlig, så sørg for å eventuelt feste ark langt nok vekke fra lampen.

Sats heller på å still hvitbalansen i kamera! 20D har fine muligheter til det!!

Lenke til kommentar

Det går helt flott å bruke alt mulig slags lyskilder med dslr. Bare man passer på å ikke blande forskjellige lyskilder kan man sette hvitbalansen veldig nøyaktig og om man i tillegg tar bildene i RAW (anbefales på det sterkeste) kan man justere vekk et evnt. fargestikk i konverteren.

 

Vær obs på 2 ting med slike arbeidslamper:

1: Det blir fryktelig varmt foran dem ;)

2: Selv om lyset ser veldig sterkt ut fra slike lamper så er det ikke slik. Rolige unger er et must, da lukkertider raskere enn rundt 1/60s blir vanskelig (man kan jo selvfølgelig pushe ISO'en noe om ting blir veldig vanskelig, der er 20D GOD!)

 

For å få et fint mykt lys til babybilder bør du også bruke noe mellom lampa og barnet for å softe lyset. Et tynt hvitt tøystykke, tynt papir (kelkar?) el.l. vil gjøre lyset fint og mykt, men man mister også endel av lysstyrken og må da kompansere for det ved enten å bruke lengre lukkertid, større blender (jo mindre tallet er jo mer åpen (større) er blenderen) eller man må pushe ISO.

 

Som nevnt av vår danske venn er det mye enklere å jobbe med studioblitzer. Selv om det jo er litt dyrt å kjøpe inn så får man helt andre muligheter med slikt utstyr. Har man endel slektninger, venner, familie med barn kan man jo også tjene inn ivertfall noe av kostnadene på å ta bilder av andre barn for en grei penge (når man har lært seg å bruke det skikkelig da ;) )

 

Lykke til uansett hva du ender på. Gøy vil du nok helt sikkert få det og fine bilder av nurket blir det nok også.

 

Mvh: Frode

Endret av Åkken Bom
Lenke til kommentar

Gulfarge i hjemmestudio er ikke noe problem. Kan hende det kan bli problematisk om du skal selge bildene til en ivrig samler i Paris, men det skal de fleste av oss ikke. Slik gulfarge kommer lett om du ikke er nøye med hvitbalansen. Om du skulle være uheldig å få en del gulfarge, er ikke det noe problem å rette opp heller. Legger ved et bilde jeg tok i dag i kjelleren på et lite kjøpesenter i byen her. 30 sec i PS, så er fargene helt normale.

 

F828

post-65-1109966770_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Såfremt du IKKE har RAW-filer, hvor du justerer dette i raw-konverteren, blir det slik som dette.

 

Image/Adjustments/Levels

(Ctrl+L)

 

Hvor du setter "Black point" - "Gray point" og "White point"

 

Om du føler at det "bommer litt", kan du sette det ommat. Du kan også finjustere i etterkant.

 

F828

Endret av F828
Lenke til kommentar
Takker for mange gode tips. Til F828, kan du legge ut en kjapp liten notis hvordan du gjorde om hvitbalansen. Driver å lærer meg litt om PS, men hva er vel poenget med å finne opp hjulet på nytt?

Det heter forresten fargestikk, og behøver ikke nødvendigvis være gulaktig.

 

Det finnes mange måter å rette opp dette på i Photoshop.

 

Start med å justere hvitbalansen, Tar du bilder i RAW format kan du justere hvitblansen til etterkant i RAW konverteren.

 

Camera RAW i Photoshop har et eget White balance tool (trykke på I tasten for å velge denne). Denne klarer i mange tilfeller å finne riktig hvitbalanse når du trykker på det hviteste punktet i bilde ditt med verktøyet.

 

Får du hvitbalansen riktig er som regel det værste borte, men det kan fortsatt være igjen stikk.

 

I levels og kurve verktøyet i Photoshop har du "Auto Color Correction" verktøy under Options knappen. Denne kan også virke bra i mange tilfeller. Anbefaller da at du bruker "Find Dark & Light" algoritmen gjerne med en litt lavere verdi enn 0.010% i både skygge og høylys.

 

Du kan også bruke dråpe verktøyene i levels/curves, ønsker du mest mulig kontroll analyserer du RGB verdiene i hele bildet og ser om det er noen farger som dominerer. Disse justerer/kompanserer du f.eks i kurve verktøye ved å gå inn på hver enkelt av farge kanalene og justerer. Dette krever mer trening men gir deg mer kontroll.

 

Og selvfølgelig trenger du en kalibert skjem! :)

Lenke til kommentar
Kommer til å ta mye bilder av min 7 måneder gamle datter. Noen som har tips til hvilke feller man bør unngå?

 

Er absolutt ingen god fotograf, men har etterhvert tatt endel bilder av små

barn (har tvillinger som er 7 mnd.. ). Har rundt 1000 bilder av de, og ser en fin progresjon :-)

 

Noen 2 cents som jeg har for innefoto:

 

Benytter nesten alltid 50mm, på rundt f/5.6 eller f/8 + biltz dirrigert i taket eller via reflektor. Ikke blitz ungen, sikling o.l. glinser så flott :-) Reflektoren er også kjempefin. Blitzing i taket kan bli litt for lyst på hodet, da de ikke har så mye hår ennå ;-)

 

Bruk senter fokus på ett av øynene. Her har jeg ødelagt mange bilder ved feil fokus før aesop tipset meg om dette... Etter å ha gjort dette konsekvent, har det blitt mye bedre. (spesielt om jeg har vært nede i 1.8 på 50mm'ern).

 

Har to teknikker som funker omtrent hver gang :

1 - Legg kameraet på gulvet og vinkle det oppover (håndholdt). Har en leke på beinet som jeg ralser med for å tiltrekke oppmerksomheten (fra begge! - Det er ikke enkelt)

 

2 - Setter kameraet på stativ - lavt. Setter med på siden av kameraet. Benytter da en kabel for å ta bildet. Ungene ser da litt på skrått. Blir ofte gode resulteter. Her benytter jeg stort sett kun reflektor

 

Jeg benytter også EF-s 18-55 linsa fortsatt. Nedblendet fikk jeg tips fra aesop om at denne ikke var såååå ille med tanke på prisen, og jeg er faktisk enig.. Gjerne runt f/8 - f/11 blir skarpheten ganske bra. Krever blitz dog. Jeg lekte meg med denne linsa ganske lenge før jeg gikk videre (til f/1.8 50mm mk II). Dog, jeg vil ikke starte en diskusjon rundt dette, for jeg vet at mange sikkert er uenig.. :-)

 

Mvh,

Kjetil (efs 18-55, f/2.8 28mm, f/1.8 50mm, f/2.8 100mm macro, f/3.5-5.6 28-300) + masse stæsj.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...