Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problem med Nettverk via router


Anbefalte innlegg

Hei, sliter med å koble et par maskiner sammen i nettverk.

 

Her er opsettet mitt:

PC1: Laptop med trådløst nettverkskort.

PC2: Desktop med "vanlig" kabel nettverkskort

 

Begge maskiner har XP Home SP2

 

Begge er koblet til en Jensen Scandinavia trådløs router. Desktoppen via nettverkskabel, og laptoppen er trådløst tilkoblet. Begge maskiner får IP adresse og er på nett med ADSL uten problemer.

 

Begge maskiner er satt opp med samme workgroup. File og printer sharing er aktivert på begge maskiner, og har delt en enkelt mappe på begge maskiner.

 

Problem:

Går inn på: My Network Places - Den er tom. Så jeg trykker på: view network computers.

Resultat: Feilmelding: "workgroup" is not accessable. You might not have permission to use this network recource. Contact bla bla bla.

 

Har prøvd og pinge begge maskinenes IP adresse med negativt resultat. Ip adressen tildeles med Routerens DHCP server, maskinene er satt opp til å motta denne automatisk.

 

Noen som vet hva jeg har glemt?

 

Trenger dere flere opplysninger så bare gi lyd.

 

Rubj

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du brannmur på maskinene så må disse kofigureres for å tillate direkte kontakt innad i den IP-rangen som intranettet ditt har.. Feks fra 192.168.2.1 til 192.168.2.255.

 

Edit: mulig at du også må høyreklikke på "my computer" og velge properties.. Let deg så fram til computer name og gi maskinen en network ID.

Endret av hart
Lenke til kommentar

Takk, der var problemet ja...og nå stiller jeg meg i skammekroken.

 

Hmmm....okei...da får jeg kontakt men så var det neste spørsmål. Om jeg disabler software brannmurene på maskinene, vil da Jensen routeren (som har brannmur innebygd, men som jeg foreløpig ikke har rørt default instillingene til, være nok?

 

Hva bør jeg gjøre nå med tanke på sikkerhet*?

Lenke til kommentar

Hvilken brannmur bruker du på maskinene?

 

I feks zonealarm (og flere) har du to soner. Intranett og Internett. Du kan gjerne skru av intranettsonen om du er sikker på at du ikke har noen maskiner i nettverket som er infisert av virus.

 

Om du velger å kjøre uten så er du relativt trygg med brannmuren i ruteren, med mindre du ikke åpner opp noen porter vha NAT. Alt er likevel relativt. Kjør med brannmur så er du sikker.. Ikke glem antivirus mens du er i gang da ;)

Endret av hart
Lenke til kommentar

Hei Hart,

 

Har Norton Security på Laptoppen, mens gammelmaskin, som jeg kaller desktoppen kjører med SP2 versjonen av Microsofts brannmur (foreløpig). Driver fremdeles og kokelurer med instillinger men ser ut som jeg får det til, men nå er i hvertfall nettet oppe og går.

 

Fikk til å åpne opp Norton brannmuren slik du beskrev. Men sliter enda med å finne ut av

Microsofts brannmur på den andre. Men det går nok med litt tolmodighet og bannskap...

Kommer vel tilbake med flere spørsmål hvis jeg trenger mer tenkehjelp.

 

Takk skal dere ha

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...