TomVika Skrevet 2. mars 2005 Skrevet 2. mars 2005 (endret) Hei Ser litt på forskjellige suber og høytalere til anlegget mitt: Har til nå tenkt på: Sony CDX-R3350 Sony Xplod XM-4060GTX 600W 4kanals forsterker Pioneer TS-A6911 Men så gjennstår høytalere framme i dørene, med eventuelt seperate diskanter også ein sub. Har sett på mange forskjellige suber og blir litt forvirra av alt dette med følsomhet, maks og rms watt. Vil ha en sub som kan spille høyt og bra og i ferdig kasse. Har sett litt på Rockford Fosgate Stage 2 - Singel 10" bass (200RMS, ikkje 400) eller eventuelt 12", men hva er fordelen med 12" i stede for 10" når dei spesifikasjonene som står er akkurat like på begge to. Også såg eg Audiobahn ABP-12T 2X12" men her er jo prisen lavere og du får to 12", vil de si at disse er veldig dårlige i forhold til Rockford? og tilslutt Magnat - MegaForce 2120 er den like dårlige som Audiobahn? Blei kanskje litt mye på en gang, men takker for alle svar uansett om det ikkje er svar på alt. mvh Tom Vika edit: fant ut litt mer spesifikasjoner om sub elementene på rockford sin side. edit#2: link til sony forsterker. 12" Power handling(RMS) - 200 Watts Power handling(Peak) - 400 Watts Impedance - 8 Ohms Sensitivity - 86 db Vas - 97 Fs - 26 Qts - .526 Xmax - 11.0 10" Power handling(RMS) - 200 Watts Power handling(Peak) - 400 Watts Impedance - 8 Ohms Sensitivity - 85.8 db Vas - 42 Fs - 29 Qts - .500 Xmax - 11.0 Endret 3. mars 2005 av TomVika
Tor Haakon Skrevet 2. mars 2005 Skrevet 2. mars 2005 Om du har tenkt å bygge ut annlegget med flere forsterkere bør du ikke sattse på den spilleren! Den har bare 1 linje utgang (om jeg ikke så feil). Forskjellen på 12 og 10 tommer (når spes. er helt like) er: 12`ern flytter på mer luft en 10`ern= mer trøkk
TomVika Skrevet 2. mars 2005 Forfatter Skrevet 2. mars 2005 ok. takk men har ikkje tenkt å bygge ut med flerne forsterkere, syns det blir mer enn dyrt nok med 1:p Ja, det er bare en utgang på spilleren, men så lenge eg skal bare ha en forsterker så har vell ikkje spilleren så mye å sei, gidde ikkje å legge mye penger i spilleren for fancy display og sånt. Har lest at jo høyere følsomhet jo bedre, men så ser eg på rockford sine at følsomheten ligger på rundt 85dB, mens Audiobahn sine ligger på 103dB. Også bør Qts verdien være lågast muligt, viss eg har forstått rett?
Tor Haakon Skrevet 2. mars 2005 Skrevet 2. mars 2005 Annbefaler deg og tenke deg godt om igjen med tanke på spiller. Kan (nesten) garantere at du vil bygge ut om senest 2 år. Du trenger ikke å betale så mye mer for en spiller med 2 linje utganger mer (front+rear+sub) En annen årsak til at du bør bygge ut å drive alt på eksterne forsterkere er; at forsterkeren i cd spilleren kan ta kvelden om du henger på for mye last. Egentli er vel 4 tommere i største laget,men går som regel bra. Det første du nevnte stemmer. Qts aner jeg ikke hva er for noe,så det kan jeg ikke hjelpe med.
TomVika Skrevet 2. mars 2005 Forfatter Skrevet 2. mars 2005 hmm. ok, ska tenke litt på spilleren da. Men den forsterkeren eg har sett på til nå, hadde eg tenkt skulle drive alt, går vell fint å drive sub og to 6x9" høytalere, og eventuelt to 5" framme i dørene, og da bruker eg ikkje forsterkeren i spilleren? Fant forresten kva Qts betyr viss det skulle vere av interesse for andre også: Q eller "godhets-faktoren" basert på den totale Q ved FS (QE og QM (elektrisk og mekanisk)) , ett utrykk for kretsens godhet ved resonanse . Magneten er som oftest den dyreste delen i en høyttaler , og er det man sparer på for å lage ett billig element. For svakt membranfelt medfører stor Q verdi; kontrollen over membranet svekkes , altså dårligere transient- gjengivelse. Qts/Qt Total Q i høyttaleren ved Fc Fs Høyttalerens resonansfrekvens i fri luft (Hz) Elementets egen resonans i friluft , hvor opphenget og membranet kommer i resonans. Fc Høyttalerens resonansfrekvens i kasse (Hz)
Tor Haakon Skrevet 2. mars 2005 Skrevet 2. mars 2005 Poenget med flere linje utganger er at du kan ha full kontroll ifra førersetet. Du kan justere hvor du vil ha lyden (bak-frem,høyre-venstr), hvor høyt sub`en skal spille. Husk en ting. Har du stort annlegg,blir variasjonene i lyd bildet enormt mye. Dette legger du ikke merke til på en MP3 spiller (hånd format)... Men i en bil (med sub`er) merkes det enormt. Kan oppleve enormt mye trykk på noen sanger, for mye etter min mening. Jeg liker å kunne kontrolere sub`en min, derfor kan jeg justere gain ifra førersetet (kun sub utgangen) Forsterkeren min (5 kanaler Kicker) er utstyrt med ett pot-meter som jeg har ved setet (slipper å gå inn på spilleren)
TomVika Skrevet 2. mars 2005 Forfatter Skrevet 2. mars 2005 Ja helt enig, takk. Tenkte ikkje på det. Da er den spilleren allerede ute av tankene mine. Hadde blitt forbanna viss eg hadde kjøpt den og funnet ut alt du har sagt nå etter på. Men du har vell tilfeldigvis ikkje litt erfaring/peiling på dei forskjellige subene og? hehe
Tor Haakon Skrevet 2. mars 2005 Skrevet 2. mars 2005 Beklager at jeg blir litt subjektiv nå: Jeg kjøper ikke RF pga pris. Bra høyttaler (Punch) Audiobahn har jeg ikke så mye kjennskap til. Synes kassa der var penest Hadde jeg vært deg ville jeg ha gått på en foretning, hørt på forskjellige elementer og bestemt meg for ett. Mye går på smak å behag. Om du har kompiser som har annlegg kan du høre på deres. Mye god erfaring å hente der Men pass på å sjekk spessifikasjoner! Det er altid lurt. Når det gjelder cd spiller har jeg selv gått i fella en gang Over 3000 rett i dass.
TomVika Skrevet 3. mars 2005 Forfatter Skrevet 3. mars 2005 Ja RF er litt dyre, men eg håpte at det var litt pga. kvalitet. Audiobahn er klart finest, og med neonlys inni er det en suveren fjortissmagnet, men eg setter lyd forran fjortisser må nok til ein forhandler ja, håpte bare at det var noen her inne så hadde litt erfaring med disse, føler at i butikken så er alt bra i følge selgeren. men takk for alle svaren dine, det har våre til stor hjelp
Jalla Skrevet 4. mars 2005 Skrevet 4. mars 2005 Vil ikke anbefale Audiobahn. Du får nok mye mer for pengene med f. eks Soundstream. Eltek har også mye snadder. Sjekk også dynamostørrelsen på bilen, det er den som avgjør hvor mye guffe forstrekerne har å rutte med. Et enkelt regnestykke med utg. pkt i en 70A dynamo blir slik: Bilen tar 20 A, dvs 50A igjen til anlegg. Forsterkern har virkningsgrad på 60%. Speningen antas å være 14.5V for en god dynamo. P=U*I*n --> 50*0,6*14,5 = 435. Dvs du kan maks få tynt ut 435W av anlegget. Når det er sagt så er ikke watt alt her i verden, en strømsterk forsterker klarer somregel mer, men krever da også mer strøm. Viktig å ha i bakhodet ved valg av ting Les litt mer om ting som er kjekt å vite her. og litt mer konkret forslag som passer for deg her[/url. Av spillere vilel jeg gått for Pioneer, Alpine eller Clarion. Er helt enig med Tor Haakon om viktigheten med å velge en bra spiller når du først er i gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå