Jooakim Skrevet 2. mars 2005 Skrevet 2. mars 2005 HVIS jeg kommer inn på en server(Channel) så kan jeg ikke skrive, og det er ingen andre som skriver :s OG avogtil kommer det bare slik : Unable to resolve server - * Connect retry #12 #cxx (6667) - * Unable to resolve server - * Connect retry #13 #x (6667) - * Unable to resolve server - * Connect retry #14 #xxxxx(6667) - * Unable to resolve server - * Connect retry #15 #xxxxxx (6667) - Hva skal jeg gjøre? :S
Moltrez Skrevet 2. mars 2005 Skrevet 2. mars 2005 Unable to resolve server betyr at du ikke få kontakt med serveren. Prøvd å koble deg til med en annen port enn 6667? F.eks 6668,6669. Klarer du å koble deg til andre IRC servere, og der fungerer alt bra?
Jooakim Skrevet 2. mars 2005 Forfatter Skrevet 2. mars 2005 (endret) Klarer du å koble deg til andre IRC servere, og der fungerer alt bra? [quote name=Megselv ] HVIS jeg kommer inn på en server(Channel) så kan jeg ikke skrive, og det er ingen andre som skriver :s Så det betyr vel at jeg har problem/eller ikke skjønner hva jeg skal gjøre når jeg kommer inn på servere.... EDit: LOL, hvorfor kom den smilien der(i midten) :s Endret 2. mars 2005 av TheMasteR
[ReXoR] Skrevet 2. mars 2005 Skrevet 2. mars 2005 (endret) Når du skal på IRC, må du først koble deg til en server. La oss si at du vil koble deg til irc.homelien.no (EFnet).. Du kobler deg til, ok. Deretter går du inn på #denkanalenduvilinnpå. Det som er med IRC, er at det mange mange forskjellige servere. Person på serverA kan ikke se personer på serverB, med mindre serverA og serverB er linket sammen i et nettverk (EFnet,DALnet,Undernet,etc).. Edit: Og på disse serverne/nettverkene, har du mange mange "kanaler". En kanal er vel et annet ord for et "chatrom". Så #norge på én server (f.eks. på EFnet-nettverket) er ikke nødvendigvis den samme kanalen som #norge på Undernet-nettverket. Det er forskjellige mennesker som er innom og det er forskjellige personer som styrer. Så jeg vil si at du kan prøve å skrive /server irc.homelien.no først . Når du har koblet deg til, kommer det opp en boks der du kan skrive inn hvilken kanal du vil inn på. (Du kan skrive inn en egen, trenger ikke være på lista. Skriv f.eks. #Norge ) Endret 2. mars 2005 av [ReXoR]
Jooakim Skrevet 11. mars 2005 Forfatter Skrevet 11. mars 2005 Hmm, en venn av meg sa at jeg skulle komme in på XXXX.no @ Q.Net ... Da gikk jeg inn på Quakenet. Så koblet jeg meg opp mot deres server. Men det står bare en "intro"- eller startmelding der. Og det er 2 pers. inne... Men det jeg skriver kommer ikke opp, og jeg kan ikke se hva andre skriver... Hva er galt?
[ReXoR] Skrevet 14. mars 2005 Skrevet 14. mars 2005 (endret) Noen kanaler har visse "settings", tar et par av dem her, husker ikke helt hvordan det er. +m; "Moderated" - Bare de som er OP'er eller "voiced" (@ eller + foran nicket) kan si noe. +R (???) - Kun de som er registert i QuakeNet's "autorisasjonsbot" (Q) kan prate. Dette for å lettere kunne luke ut useriøse personer fra større kanaler. Altså, dersom det f.eks. står #kanalendin [20] [+ntm], vil dette altså si; * 20 personer på kanalen * Den er satt til +n, +t og +m. (+n er at kun personer som er på kanalen kan sende data til kanalen, +t er at kun personer som er OP (@ foran nicket) kan bytte topic/emne, og +m er altså moderated som jeg fortalte om ovenfor) Kanaler kan ha alle mulige settings, avhengig av hvilke settings operatørene velger. Noen steder kan alle bytte topic/emne, andre steder er det en begrensning på ca. 500 brukere (+l 500), etc. Håper dette ga deg en bitteliten oppklaring? Dersom du vil prøve å registrere deg, skriv /msg q hello Lykke til! Endret 14. mars 2005 av [ReXoR]
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå