Gå til innhold

Kan jeg bruke mitt gamle kabinett en stund til?


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å oppgradere, men siden lønna kommer i månedlige avdrag må jeg ta det i steg. Som første steg tenkte jeg derfor å kjøpe et 939 hovedkort, en Athlon64 3000+ (winchester) og et 6600GT eller X700.

 

I den forbindelse lurer jeg på om jeg kan fortsette å bruke mitt gamle Suntek kabinett (test her: http://www.hardware.no/tester/kabinett/suntek_th656/). Dette har bare en 300W strømforsyning...

 

De komponentene jeg skal beholde er to IDE disker, en CD-brenner, en DVD-leser og 512MB med PC2700 RAM (2x256MB, sånn TwinX kit)

 

Når jeg så får råd har jeg tenkt å skaffe meg et skikkelig kabinett, samt oppgradere minnet.

 

Men det store spørsmålet er altså om min nåværende PSU vil takle disse nye komponentene. Jeg synes også jeg har sett noe om at de nyeste GPU-ene har en egen strømkontakt, vil en så gammel PSU støtte dette?

 

Hvis ikke, vil det være mulig å bytte ut selve PSU-en, og leve med kabinettet en liten stund til? Eller har PSU-ene forandret seg så mye disse to-tre årene at jeg ikke vil finne en som passer?

Endret av andnaess
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kabinettet ditt er jo ATX og det er også nye hovedkort idag. Jeg tror muligens Intel har begynt med BTX, men det har ikke noe å si for deg. Jeg tror PSUen burde holde, men er ikke sikker på det. Hva slags type er det? Det enkleste er vel å prøve med den og eventuelt hvis systemet blir ustabilt bytte den ut.

Lenke til kommentar

Litt vanskelig å finne info om dette kabinettet vha den linken. Men det er fullt mulig å bytte psu. Hvertfall om kabinettet ikke er stort eldre enn 4 år. Jeg byttet "nettopp" på mitt. Det er fra 02.

 

De nye gpu'ene er strømkrevende. Jeg mener det er en kontakt som er "lik" den som er på en diskettstasjon. eller så finnes det nok overganger. Har ikke den kontakten på mitt ati kort. (det er nytt).

 

Ellers er vel alt i sin skjønneste orden. Vil igrunn tro at 300watt holder i starten. Til du får litt flere disker. Da må du nok ha noe kraftigere noe.

Lenke til kommentar

Sakser bare fra hardware.no artikkelen om kabinettet:

 

"Strømforsyningen er en 300 Watts modell fra Suntek (AM608B1-300WS). Den er godkjent for bruk med AMD-prosessorer samt Intel Pentium 4 (+12V tilkopling). Oppgitte spesifikasjoner er 16A for +12V, 30A for +5V og 22A for +3.3V. Dette bør være nok kraft for de fleste oppsett. Det var med stor glede vi merket oss at strømforsyningen var av den mer stillegående sorten. "

 

Det er ingen fare for å ødelegge noe i systemet hvis PSU-en viser seg for svak da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...