Gå til innhold

Er 1557GLS den rette?


Sneglen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er temmelig "uerfaren" på det bærbare markedet, men nå har jeg fått veldig lyst på en bærbar PC jeg kan frakte med meg rundt omkring, blant annet på LAN, bussen/bilturen og skolen. Jeg ser etter en bærbar som kan dra litt krevende spill med ok ytelse og en med god batterilevetid. Den skal ikke koste skjorta fordi jeg skal ikke betale alt.

 

Dette er noe jeg vurderer, så det er ikke sikkert det blir at jeg kjøper en!

 

 

Hvor mye penger vil du bruke? Max pris: 12000. Jo billigere jo bedre, for jeg skal ikke betale alt :)

 

 

Hva skal du bruke maskinen til? Ønskelig om den klarer å "dra" disse spillene med brukbar FPS (Far Cry, UT2004, World of Warcraft, HL2). Klarer den det så klarer den resten jeg kan finne på å bruke den til på grafikk-fronten. Ellers vil den bli brukt til skolebruk, "surfestasjon" og filmtitting (på buss/biltur).

 

 

Hvilke krav stiller du til maskinen? Ser for meg å kunne bruke den på skolen i timer, så stillegående må den være. Av spesifikasjoner kan jeg tenke meg 512 MB RAM, 1.7 GHz Dothan og R9700 128 MB. Av harddisk kunne jeg tenke meg 60GB 5400 RPM, ikke 40 GB da jeg føler det blir for lite, og 80 blir kanskje for dyrt. 10/100 nettverkskort må også være med. Skjermen bør være god, ha minst 15" føler jeg og SXGA+ eller SXGA oppløsning er must. S-Video og D-Sub være med!

 

 

Har du noen spesielle krav til design/farge/fysiske mål? Den må kunne være lett å ta med seg. Har ca. 1 km å gå til skolen, så ei skuldervæske må til, da ville det vært greit om den ikke ble som et ekstra helvete å dra med seg :) I tillegg vil lyse farger være et pluss, men ikke must.

 

Jeg kan tenke meg Bluetooth, men noen nødvendighet er det langt ifra! SD-kortleser ville vært artig, men det kan erstattes med en USB-port (kamera > PC). Jeg vil tro 2 USB-Porter vil holde, men flere er positivt :) (mus og kamera), men flere er positivt (eventuell ekstern harddisk for eksempel) :) Floppy er ikke nødvendig! WLAN er et krav og være av sorten G/54. FireWire ville vært flott, men ikke nødvendig. God skjerm sier vel seg selv, og en solid følelse over den gjør seg godt.

 

 

Jeg har egentlig sett på Netshop sine bærbare, og har konfigurert dem slik jeg vil tro er bra. Netshop 1557GLS og Netshop CL56. Jeg liker 1557GLS best, fordi den har bedre utseende og er billigere enn CL56.

 

Her er det dere kommer inn: Er det noe som er riv ruskende galt med 1557GLS mot CL56 iom. at prisforskjellen er rundt 1500 kroner, eller er det jeg som overser noe? Har jeg funnet en juvel i 1557GLS, eller finnes det noe bedre for meg (Dell, HP, Fujitsu)?

 

 

 

Håper på gode tilbakemeldinger :thumbup:

 

 

 

Edit: Linkene fungerte fint med copy & paste, men ikke når jeg trykte på dem. Har endret dem til produktsiden til de gjeldende PCene. Prisene lå på 10600 (1557) og 12000 (CL56), med lik konfigurasjon, jeg trenger ikke enda en WinXP kopi :)

Endret av -NeoRag-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei har nylig fått en cl56 fra netshop, og må si at eg hadde valgt denne maskinen fremfor en cl 1557.

Har selv hatt cl1557 i godt over eit år og må si at eg sitter ijenn med en mye bedre kvalitetsfølese på cl56 en 1557 maskinen.

 

Ps. Cl56 kommer med 8x dvdbrenner og bæreveske,noe du må betale ekstra for på Cl1557.Den er også billigere å oppgradere Feks. til 7200rpm disk.Så prisforskjellen er ikke så hakkendes gale ;)

Lenke til kommentar

Kvalitet koster ekstra og det vil det alltid gjøre. Det er jo ganske klart hva du skal bruke den til og budsjettet ditt tilsier en 1557. Om du blir fonøyd med en 1557 kan ikke jeg svare deg på, men det er i allefal mange som har snakket om denne PCen her på forumet og det er relativt få som jeg har sett som har hatt dårlig erfaring med den.

Et annet alternativ kan vel være brukt?

Lenke til kommentar

Holzta - Det blir en 1557GLS, men på hvilken måte føler du at kvaliteten er bedre?

 

DVDBrenner har jeg allerede, og jeg føler at 5400RPM er nok. Bæreveske skal jeg ha, men det kan kjøpes utenom.

 

Jeg sendte en mail til Netshop og spurte om når kampanjen på 1557en gikk ut og hvilken væske de anbefalte. Svaret var et eget tilbud med bærevæske inkludert i prisen :D

Lenke til kommentar

Da har de forbedra seg på det gitt. En kompis sendte spm om tilbud på 2 laptops konfigurert for ca 50k. Fikk tilbud om 200 spenn i rabatt. :thumbdown:

 

Ga de klar beskjed om at de ikke var konkurransedyktige og stakk rett på Digital Impuls med pengene.

Lenke til kommentar
Holzta - Det blir en 1557GLS, men på hvilken måte føler du at kvaliteten er bedre?

 

DVDBrenner har jeg allerede, og jeg føler at 5400RPM er nok. Bæreveske skal jeg ha, men det kan kjøpes utenom.

 

Jeg sendte en mail til Netshop og spurte om når kampanjen på 1557en gikk ut og hvilken væske de anbefalte. Svaret var et eget tilbud med bærevæske inkludert i prisen :D

Hei

 

Synest bare hele chassiset virker tightere og har mye hardere plastikk og er mer solid bygd. Feks når eg trykker litt hardt på tastaturet på cl1557 gir hele etter og bøyer seg.

 

Andre ting:

lyden er dårligere på cl1557 (men den er også dårlig på cl56 men ikke så ille som 1557)

 

Skjermen på cl1557 virker ikke så lyssterk som på cl56

Mulig dette er bare på min. Har ikke funnet ut hvordan man stiller opp brightness på selve skjermen. vist noen vet dette si gjerne ifra :w00t:

 

tastene på tastaturet desse har en tendens til å ryke.Kjenner flere som har måttet byttet tastatur.(inkl megsjøl)

 

Synest også usb portene og svideo er mer slarkete en på cl56 , synest det er generelt litt travelt at nesten alle tilkobinger er på baksiden på cl1557,men dette er jo smak og behag ;)

 

Men men for all del gå for en 1557. Har vert meget godt fornøgd med maskinen

Har hatt meget lite problemer med denne og den har vært brukt flittig i over eit år. mye for pengene ingen tvil :thumbup:

Lenke til kommentar

Du tenker vel på høyttalerene? Har Sony MDR-V700DJ som skal stå for lyden når det bare er jeg som skal høre.

 

Resten av det du har listet opp går nok an å leve med for min del ;) Jeg tror jeg liker at ting er på baksiden ;)

Om tastaturet ryker så er det mulig å fikse. Irriterende såklart, men jeg tror jeg skal klare meg uten bærbar den tiden det tar å fikse, om det forekommer ;)

 

 

 

Forventer å få den på fredag :yes:

Det ble:

1557GLS

9700Pro 128

1.7Ghz Dothan

512MB RAM

60GB disk

8x +- DVD Brenner

Bæreveske

 

Pris: 11300

Fysjom så jeg ser frem til det :)

Endret av -NeoRag-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...