Gå til innhold

Vidvinkel konverter til Canon G6?


Anbefalte innlegg

Er det noe poeng å spandere nesten 2000 på vidvinkel konverter til en Canon PowerShot G6? :dontgetit:

 

Jeg har nettopp kjøpt kamera (G6), men jeg ser jo fort at dersom jeg nå legger på 1845,- som det blir med både selve vidvinkelen og adapteret, er jeg nesten opp på kit prisen av en 350D som har 8Mpix, ekte dSLR og hele pakka.

 

Eneste ulempen jeg ser ved et slikt bytte er jo størrelsen da.. G6 er jo fortsatt mindre enn 350D... :blush:

 

Er det noen som har prøvd dette?

 

Jeg er fortsatt innenfor 14d angrefrist fra en norsk web-shop, så en 350D kan være innen rekkevidde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På en annen side så er bildebrikken i 350D betydelig bedre i dårlig lys sånn at det argumentet faller bort.

 

Hvis du har tenkt å drive mye med fotografering og er sikker på at størrelsen ikke er noe problem så gå for 350D selv om det koster 3 ganger så mye. Eller kjøp et 300D for under 5000 og få et kamera som er i en helt annen klasse enn G6.

 

Vil du ha kameraet i lomma og synes det er drass med et stort kamera så kjøp G6 ellers blir kameraet fort liggende på hylla.

Lenke til kommentar

Hallo.

Tror ikke jeg ville se på lysstyrken som noe stort problem, en speilrefleks har såpass mye mindre støy at man kan bruke de høyere ISO-verdiene uten noen særlig degradering av bildet.

Vekt og størrelse er viktigere for meg, for det er nå slik at et kamera som man ikke orker å ta med på tur, det tar man heller ingen bilder med...

Jeg har selv en Powershot G1 ,(3,2MP), som jeg ga 9000,- for da jeg kjøpte det i 2001. Hadde jeg hatt samme beløpet disponibelt i dag tror jeg at jeg ville gått for en 350D. Men her vil man sikkert komme ut i samme problematikken som med G6'en, det finnes masse lekre objektiver til 350, og etter en stund vil man sikkert få lyst på noe bedre og dyrere.

 

Så jeg ville egentlig anbefale den samme løsningen jeg selv kommer til å gå for til sommeren, nemlig en 350D for de "seriøse" bildene, og et lite kompakt kamera til rundt 2000,- som "ta med" kamera til hverdagsbilder..

 

Men vil man bare ha et kamera å forholde seg til så har jo G6'en masse muligheter, passe størrelse, vridbar skjerm, god lysstyrke og den tar glimrende bilder.

 

Husk forøvrig på at man ikke kan komponere bildet med skjermen på et digitalt speilrefleks, siden speilet jo er nede og dekker brikken, det er blant annet dette som gjør at brikken gir mindre støy.. En kamerat av meg ble veldig skuffet da han oppdaget at han måtte bruke den optiske søkeren...

 

REGS

Lenke til kommentar

En kompis av meg skaffet seg vidvinkel konverter til sin Canon Power Shot G5.

Og jeg la merke til noe spesielt med innendørs-bilder han hadde tatt med denne.

Det var en "tydelig mørk skygge" i hjørnet av nedre halvdel på disse bildene.

Meget merkelig syntes vi der og da....

 

Men.....

Det viste seg at konverterens relativt store omkrets skygget for kameraets innebygde blits. Konverterens skygge visste seg i form av en ca en kvart sirkel i nevnte del av motivet.

Vel, det er jo bare å skaffe en ekstra ekstern blits, men en liten aha opplevelse ble det nok.

 

;o)

 

PS: ellers ble bildene meget bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...