Gå til innhold

Forskjell på S-video ut på 6600GT vs 7000 Atlantis

pcp160

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen greie på om det er noe grunn til og tro at S-video ut er noe dårligere på et Sapphire 7000 atlantis 64MB (PCI version!!), enn det er på et Gainward 6600GT (pci-e)

Det er da snakk om å se dvd og tv opptak på en projektor 1024x768

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har noen greie på om det er noe grunn til og tro at S-video ut er noe dårligere på et Sapphire 7000 atlantis 64MB (PCI version!!), enn det er på et Gainward 6600GT (pci-e)

Det er da snakk om å se dvd og tv opptak på en projektor 1024x768

s-vhs utgangen på skjermkort er nok ikke den allerbeste dessverre.

Men svar på spørsmålet: Tror nok de er ganske like....

"For det første: Hvis man har en skjerm eller projektor som ikke har VGA-inngang eller en digitalvideoinngang, men bare RGB-scart, S-Video eller kompositt, bør man ikke bruke en HTPC som signalkilde. Årsaken til dette er dels at S-Video- og komposittutgangene fra et skjermkort ikke er av like god kvalitet som tilsvarende utganger fra en vanlig DVD-spiller."

Skrevet
torkelma Skrevet 24/02/2005 : 08:23

For det første: Hvis man har en skjerm eller projektor som ikke har VGA-inngang eller en digitalvideoinngang, men bare RGB-scart, S-Video eller kompositt, bør man ikke bruke en HTPC som signalkilde.

Ok, har lest noe om dette, ren dvd film bør jeg altså kjøre fra dvd spilleren min ja.

Jeg har faktisk VGA inngang på projektoren, så det er en mulighet. Men da må det kjøpes inn en del dyrere ledninger osv. Samt at jeg da må bruke det altlantis kortet (har ingen ledig VGA på 6600)

Men for å vri litt på spørsmålet da, er det ene bedre enn det andre i billedkvalitet på VGA utgangen. Har aldri prøvd det 7000 Altlantiskortet, jeg har heller ikke plass til det uten å ta ut noe annet pci. Alternativt har jeg en P3 1Ghz, 500Mb som jeg kunne satt inn det pci skjermkortet i og brukt til formålet...

Så det blir uansett litt styr om jeg altså ikke skal bruke S-video, men hvis det virkelig er stor merkbar forskjell på dette er det kanskje verdt det.

Skrevet

Det vil absolutt være verdt det å gå for VGA, jeg tror ikke kablene er så dyre, mener jeg kjøpte en 10m VGA kabel på Netshop rett før jul til ca 200.

Skrevet
xoop Skrevet 24/02/2005 : 11:18

Det vil absolutt være verdt det å gå for VGA, jeg tror ikke kablene er så dyre, mener jeg kjøpte en 10m VGA kabel på Netshop rett før jul til ca 200. 

Ok, takk for tipset, sjekket litt rundt, og det stemmer jo det du sier (var nok prisen på "monster dvi" eller noe som hadde brent seg fast i mitt minne :p )

Da konkluderer jeg altså med at billedkvalitet med vga er såpass mye bedre at det sannsyneligvis hos meg vil være best og bruke 7000 Atlantis pci kortet med vga, heller enn S-video ut fra Gainward 6600 kortet da...

Right?

Skrevet
overLoad Skrevet 24/02/2005 : 12:14

JAAAA 

Jada...

Jammen hadde dere rett, kjøpte vga kabel på Claes Ohlsson 140Kr for 6M, og kjører det foreløpig inn på projektoren fra gammel P3 med Geforce 2 MX400 kort, og det ble jo faktisk ikke bare litt bedre enn S-video fra 6600GT. Det var enorm forskjell :yes:

Takk til dere alle som har insistert..!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...