Gå til innhold

PC til broadcasting...


Anbefalte innlegg

Hei jeg ble anbefalt å flytte innlegget mitt her, dere behøver ikke å vektlegge dette med software.

 

Hei, her et uvanlig spørsmål. Jeg kunne tenke meg å ha en pc som kan ta opp fra satelittsendinger og kabelsendinger automatisk (timer-opptak), så jeg kan ta opptaket i et enkelt redigeringsprogram, og senere broadcaste det på et intern-anlegg (intern-tv) på autoplay.

 

Det finnes sikkert bra broadcasting software med tilhørende hardware som koster over 1.000.000 for dette...Men hvis jeg skal ha noe enklere er det følgende en god og stabil ide?

 

- Tv tuner med satelitttuner med mulighet for opptak i dv-format

- Tre-fire SCSI-harddisker

- Pinnacle studio 9 (skal tross alt bare klippe og lime video)

- Software for broadcast

 

 

- Kan det bli et stabilt system av noe slikt? Bør jeg velge win XP (glem Linux jeg kan ingenting), eller Mac?

- SCSI eller 10000rpm S-ata i raid?

- Det er svært viktig at det er normal broadcastkvalitet på dette. SÅ i det minste må dette støtte og kunne redigere DV-kvalitet uten for mye treg rendering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kan jeg vel heller lite om broadcast kvalitet og hva som kreves, men jeg kan ihvertfall lufte litt tanker.

 

Kvaliteten på filmen bestemmes jo først og fremst av hvordan kvaliteten faktisk er på opptaket. Så for å spille av/rendre en slik høykvalitets video kreves det jo ikke allverdens maskin. Ihvertfall for avspilling etc. Men utfordringen ligger jo i hastigheten ting gjøres i, hovedsaklig da rendringen.

Først og fremst er det viktig med god harddisk som du nevner, men ikke minst en sterk CPU, eller to.

Hvordan operativsystem du burde velge avhenger veldig av hva programmene som skal brukes støtter. Så her er det vel greit å velge deretter.

Men hvis dvalget faller på Mac, så er det vel ikke så mange deler etc. å anbefalle, da er det vel bare å gå for noen reale G5'er som er godt utrustet.

 

To ting:

Hva er budsjettet på egentlig?

Hadde vært fint hvis du kunne konkretisere situasjonen litt. Synes den var litt "flytende".

Lenke til kommentar

Jeg begynner å innse at jeg enten bør gjøre som du nevner å gå til en G5 eller finne software først og så velge hardware utifra det softwareprodusenter anbefaler av hw. For du har rett det er litt vel flytende:-)

 

Men en noe mer konkret problemstilling. har tuner-kort normalt bra nok kvalitet til å bruke ut-ganger til broadcast? For hvis de har det så er det nok med Studio 9 og tuner-kort og et eller annet program for avvikling. Hvis ikke må jeg vel ha et kort for kvalitets-avspilling (skal spille av på s-video).

 

Har ikke et konkret budsjett. Taket er 100.000 Men leter etter hva som er alternativene i ulike prisklasser. Slik jeg tenker kan jeg jo enten sette sammen noe selv med Studio9/tunerkort/normalt kraftig pc; eller kjøpe en komplett løsning av semi-profftypen.

Lenke til kommentar
Det er vel helst internbandbreidda på PCen dette går hardt ut over. Hardware-encoding og decoding er sikkert smarte greier. Og klarar du å få mest mogleg til å køyre på uavhengige bussar so er sikkert det ogso smart (Ikkje ha for mykje på PCI bussen med andre ord).

Så du mener man burde utnytte CPU/minne og harddisk?

:)

 

TV kort og her var det kanskje ogso snakk om fleire, et fort minnebandbreidde. Om han då køyrer SCSI HDar, TVkort og mpeg2 kort på PCI bussen blir det fort trøbbel. Det var berre det.

Lenke til kommentar

Før jeg kommer med et forslag, hva definerer du som "broadcastkvalitet"? (er f.eks DVD-kvalitet nok?)

Hvor mange kilder har du inn? (Hvor mange samtidige opptak)

Fra S-Video ut, hvordan går signalet videre?

24/7, eller for kortere perioder?

 

etc...

 

-Kisp

Endret av Kisp
Lenke til kommentar

- DV-kvalitet

- S-video ut og så er det noen andre som tar over, sikkert booster og splitter og overganger til antennesignal etc.

- Kun ett opptak om gangen, men avspilling samtidig med opptak.

- Selve maskinen skal stå på konstant, avspilling konstant opptak iblant, redigering muligens samtidig med avspilling.

 

Hva er en SGI Fuel Workstation?

Endret av Kadra kadabra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...