Gå til innhold

Valg av databasesystem til javaprosjekt


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Trenger en database til et javaprosjekt jeg holder på med.

 

Det er snakk om få tabeller og svært primitive data, men databasen kommer til å bli stor etterhvert (Case-Based-Reasoning).

 

I den forbindelse trenger jeg et databasesystem som er:

 

-Lite ressurskrevende

-Raskt!

 

Valget står egentlig mellom MySQL og Microsoft SQL server. Oracle er utelukket pga ressursbruk.

 

Noen som har erfaring da spesielt med MS SQL Server, eller som evt. har andre tips eller kommentarer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor bra er jdbc-driverne til SQL Server? Følger ikke akkurat med på den fronten, men vet det var problematisk for en (god) stund siden.

 

Er veldig skeptisk til MySQL. Har du vurdert Firebird, Postgres eller Ingres? Ellers fins det jo 3-4 embeddede java-databaser som ihvertfall er 'raske' og 'lite ressurskrevende'. Vet ikke hvor bra de skalerer, men.

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar

Takk for god respons!

 

Det ser ut som om jeg må skrinlegge MS SQL da min lisens gjelder 2000 utgaven som igjen ikke støttes av XP (skal sjekke om oppdateringer kan gjøre susen)

 

Gjenstår da med MySQL samt Firebird, Postgres eller Ingres som Frank nevnte, men disse er helt nye for meg.

 

Når det gjelder stabilitet med ODBC/JDBC driverne er dette særdeles viktig da db skal holde statistikk som igjen skal gi grunnlag for kjappe avgjørelser (AI).

 

Jeg kan også godt tenke meg et enkelt og greit system siden jeg ikke har rørt db siden Oracle rundt årtusenskiftet :hrm: Synes MySQL løsninger som andre har brukt ser meget lovende ut, men dette er da koblet mot web, ikke vanlige java applikasjoner.

 

Skal teste ut de forskjellige kommende dagene så får vi se hva vi ender opp med

Lenke til kommentar
Gjelder MS SQL lisensen din kun på Windows 2000?

 

Det er MS SQL som er 2000 utgave altså. Problemet opstår under installasjon der jeg får beskjed om denne utgaven ikke kan installeres på denne platformen (Win XP Pro). Jeg får bare lov å installere client biten av det. MS SQL 2000 er er gratis (lisensiert gjennom universitetet), men jeg har ikke sjekket grundigere om en evt. oppdatering kan løse dette eller om jeg har tilgang på det.

 

EDIT: Enterprise Edition er ikke kompatibel med Win XP.

http://www.microsoft.com/sql/evaluation/overview/default.asp

 

For øyeblikket kikker jeg på Cloudscape, har ikke hatt tid til å forsøke noen av de andre løsningene ennå. Dersom den er tilfredsstillende tror jeg at jeg slår meg til ro med det, men disse analyseverktøyene hørtes svært interessant ut.

Endret av s@ndm@n77
Lenke til kommentar

Du må velge verktøyet etter bruksområde. Generelt sett vil jeg be deg fokusere på enten MySQL eller PostgreSQL. Ikke vær redd for PostgreSQL, denne serveren er svært lik MS SQL Server, og du vil føle deg akkurat som hjemme når du skriver lagrede prosedyrer osv. (du har også valgfrihet mellom flere språk å skrive lagrede prosedyrer i).

 

Hvis systemet ditt ikke har behov for relasjonelle constraints (spesifikt foreign key constraints) så er det liten sjans for at du ellers vil trenge avansert funksjonalitet ellers, og du bør gå for MySQL med MyISAM-tabeller. Hvis du trenger foreign key constraints, bruk MySQL med InnoDB-tabeller hvor det er nødvendig.

 

Hvis derimot du vil trenge logikk i database-serveren, så velg PostgreSQL. Jeg kan love deg at det blir et hyggelig bekjentskap. Og det er 100% gratis også, i motsetning til MySQL og de fleste andre alternativ. Link -> http://www.postgresql.org/download/ (Du finner også JDBC-driver litt nede på den siden, sjekk forøvrig de grafiske klientene/administrasjonsverktøyene, de er ekstremt bra)

Endret av Oracel
Lenke til kommentar

http://www.mysql.com/company/legal/licensi...al-license.html, priser finner du her -> https://shop.mysql.com/

 

For å kondensere informasjonen: MySQL er gratis så lenge det du bruker MySQL til kan omfattes av GPL. I alle andre tilfeller må du betale for en kommersiell lisens.

 

PostgreSQL derimot: "[...] and because of the liberal license, PostgreSQL can be used, modified, and distributed by everyone free of charge for any purpose, be it private, commercial, or academic."

 

Med andre ord, PostgreSQL er gratis i alle sammenhenger, i motsetning til MySQL. Håper dette ga litt klarhet, varme Stian.

Lenke til kommentar
Hvis systemet ditt ikke har behov for relasjonelle constraints (spesifikt foreign key constraints) så er det liten sjans for at du ellers vil trenge avansert funksjonalitet ellers, og du bør gå for MySQL med MyISAM-tabeller.

Hvorfor? Jeg ville heller tatt utgangspunkt i Postgres og så evt. gått over til MySQL om det skulle være nødvendig.

Postgres er like enkel i bruk/administrasjon, og jeg vil heller sitte med en plattform jeg kan utvide enn å måtte bytte underveis når jeg finner ut at jeg har behov for avanserte features.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...