Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telefonkabel som nettverkskabel


Anbefalte innlegg

Hei har en telefonkabel som går far et hus til ett annet hus. Kan jeg bruke denne som en nettverkskabel? noen av para i kabelen blir brukt til brannvarsling, vet ikke om dette har noe og si? Kabelen er nedgravd så da er det ikke noe problem med slitasje på kabel av vær og vind Hvor mange par trenger jeg og bruke til nettverk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei har en telefonkabel som går far et hus til ett annet hus. Kan jeg bruke denne som en nettverkskabel? noen av para i kabelen blir brukt til brannvarsling, vet ikke om dette har noe og si? Kabelen er nedgravd så da er det ikke noe problem med slitasje på kabel av vær og vind Hvor mange par trenger jeg og bruke til nettverk?

Tja, det kan jo hende du får det til å virke om du går ned til 10Mbit og det ikke er for langt. Er det en helt vanlig telefonkabel kan du i alle fall bare glemme 100Mbit.

 

Du trenger 2 par

Endret av Yoshy
Lenke til kommentar
Hei har en telefonkabel som går far et hus til ett annet hus. Kan jeg bruke denne som en nettverkskabel? noen av para i kabelen blir brukt til brannvarsling, vet ikke om dette har noe og si? Kabelen er nedgravd så da er det ikke noe problem med slitasje på kabel av vær og vind Hvor mange par trenger jeg og bruke til nettverk?

Tja, det kan jo hende du får det til å virke om du går ned til 10Mbit og det ikke er for langt. Er det en helt vanlig telefonkabel kan du i alle fall bare glemme 100Mbit.

 

Du trenger 2 par

Nei avstanden er ikke stor kan være snakk om ca 30-35m. Trenger ikke noen super rask linje det blir ikke store filer om blir sent og kommer nok mest til og bli brukt til internett

Lenke til kommentar

Hvis kabelen er av typen Cat5 (twisted pair) skulle det gå fint. Hvis det er en eldre telefonkabel vil det kanskje ikke virke. Du kan prøve, men må regne med svært redusert hastighet, hvis du i det hele tatt får kontakt. Du trenger to ledige par til ethernet nettverk. Det burde ikke ha noe å si om de andre parene er i bruk, men ville kanskje forhørt meg med leverandøren av brannvarslingssystemet for å være sikker.

Lenke til kommentar

Du kan sikkert bruke telefonkontakten, En kategori 5 nettverkskabel bruker 4 ledere (2 par)

 

Du kan klippe kabelen og sette på plugger, du skal bruke plass 1 - 2 - 3 - 6 i pluggen, du kan self også bruke tlf kontaktene i veggen så lenge det er 4 ledere og så lager du en "overgang" sånn at det blir riktig i hver ende, jeg vil anbefale en nettverks tester, får det er lett og surre litt.

 

Sikkert litt dumt forklart, men bare spør om du ikke skjønte alt.

 

Edit: vis det er en 20 par telefon kabel er det mest sannsynlig kat 3, denne funker fint om du setter på en 10mbit switch i hver ende.

 

Tror du får problemer med 100mbit.

Endret av Morpheus-
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Tror ikke det virker. Forsøkte selv å benytte en cat3 kabel (tror jeg) som fulgte med en gammel ISDN pakke. Den lå ubenyttet fra 2 etage ned i kjelleren hvor jeg tenkte å ha gamlepc`n som en slags server. Man trenger jo som nevnt bare 2 trådpar til nettverkskabel og jeg festet en RJ45 plugg i hver ende og benyttet pinnene 1-2-3-6. Var nøye med at fargene stemte i hver ende, men det ble ingen kontakt med router mot pc i andre enden at telefonkabelen.

 

Mente å ha lest ett sted at det ikke fungerer fordi kablene i en telefonledning ikke er tvunnet. slik som vanlige netverkskabel er. (Twisted pair Cat5 kabelen).

 

Jeg har dog ikke benyttet kabeltester. Det burde jeg kanskje?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...