Gå til innhold

IXUS 400, LCD display ødelagt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei kjøpte mitt elskede IXUS 400 for snart to pr siden. Har tydligvis satt på det i fylla eller noe, LCD displayet funker iværtfalll ikke når jeg skrur på kameraet.

Kommer en del farger og noen svarte linjer osv, men ikke brukanes.

Noen som vet om dette vil gå på garantien til Canon (tviler), evt noen ide om hva det koster å reparere kameraet?

Vurderer å kjøpe med IXUS 40, istedet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det ikke er noen synlige skader på skjermen, og du ikke vet hvordan skaden har oppstått, kan det være en garantisak.

Hvis garantien er utgått, har du i alle fall 5 års reklamasjonsfrist mot feil og mangler med kamera. Hvis selger påstår at du er skyld i skaden, må han bevise dette. (Det er fastslått i Høyesteretts dom)

Ta kontakt med det lokale Forbrukerkontoret hvis du får problemer.

Skrevet

Det er bevis nok at et verksted fastslår at det er støtskade. Det er stort sett ved støtskade at LCD skjermen får de symptomer du beskriver, og da går det ikke på garanti. Det vil nok koste en del å reparere skjermen, men vil tro det er verdt pengene.

Gjest Slettet+89234341
Skrevet

selger må vel bare bevise at det er din skyld hvis det har gått under tre måneder eller noe, hvsi jeg ikke husker feil.... finnes sikriner som viser om det er støtskade, så du skal ha flaks... hvis du har en gameboyadvance, kan du kjøpe en adapter slik at du kan bruke tv-kabelen da,men tungvint....

Skrevet

Jeg kan knapt huske at det har lønt seg å reparere et kamera. Det koster 1000 kr å bare blåse litt støv av det. Hvis reparatøren ikke får fingeren i klemme så gjetter jeg at skjermen koster 1000-2000 og så koster det 1000 kr for de 5 minuttene det tar å bytte den.

Selg det som et delekamera eller gi det bort til noen som kan bruke det til noe fornuftig og kjøp et nytt. Alternativt kan du be om å få en vurdering av hva det vil koste, men det koster sikkert noen hundre kroner det også.

Skrevet

Jeg har et Ixus 400 liggende i deler. Linsa har en E18 feil. Har ikke funnet verktøy som er smått nok til å åpne linse enhenten.

Skrevet

gresh: Hvis linsa di er skjev, kan det gå fint å "tvinge" den tilbake i stilling. Der jeg jobber ordnet vi en skjev linse på ett Ixus 430 for en kunde for et par uker siden bare ved å bryte den tilbake, men dette gjør du på egen risiko.

Skrevet

Jeg tror du skal ta mange bilder før det er slitt i stykker, så jeg tviler på at det er det som er problemet. Men hvis det har fått ett og annet lite støt nå og da, så kan det jo slites en god del raskere.

Merk også at skjermen kan bli ødelagt bare ved å ligge i samme lomme som for eksempel et par nøkler, da nøklene kan ødelegge skjermen ved lette trykk. LCD skjermer er skjøre saker.

Skrevet
Jeg tror du skal ta mange bilder før det er slitt i stykker, så jeg tviler på at det er det som er problemet. Men hvis det har fått ett og annet lite støt nå og da, så kan det jo slites en god del raskere.

Mente det ikke slik, lurte egentlig litt generellt. Leste nemlig en post om et annet kamera hvor det tydligvis skulle tåle rundt 20.000 bilder.

Tenkte kanskje Canon hadde sagt noe lignende om IXUS 400.

Har ikke behandlet kameraet mitt særdeles pent. Har tatt en del fylla bildet, har kameraet i baklomma. (Så sitter ofte på det :-| )

Skrevet

Er enig i det, men er på byen iværtfall 2-3 ganger i uka... har hatt kameraet i snart 2 år.

Det har godt greit ganske lenge... det rare var at jeg satt å vurderte et nytt andre / første kamera (300D) bare timer før jeg fant ut at kameraet var ødelagt.

Så det blir vel en ny IXUS 500/700 først nå....

- helt annet spørsmål. På IXUS 400 linsa mi står det 7.4 - 22.2 mm 1:2.8-4.9

hva betyr dette.

Hvis jeg skal kjøpe objektiv til et 300D speilrefleks kamera. Og har lyst på et vidvinkel kamera, hvilket objektiv burde jeg kjøpe? (17-300 mm ? )

Skrevet
helt annet spørsmål. På IXUS 400 linsa mi står det 7.4 - 22.2 mm 1:2.8-4.9

hva betyr dette.

De to første tallene er brennvidden på optikken. Ettersom bildebrikken er mye mindre enn et negativ (og kan også ha forskjellig størrelse fra andre digitalkamera) kan den ikke sammenlignes med andre. Men "oversatt" fra bildebrikken i dette kameraet til 35mm negativ, betyr det en brennvidde på omtrent 35-105mm.

De to siste tallene er lysstyrken. Første tall er lysstyrken på største brennvidde (laveste brennviddetall), altså når du ikke zoomer. Andre tall er lysstyrken når du har zoomet helt inn. Zoomer du litt inn, vil også lysstyrken bli noe dårligere. Heller ikke dette kan sammenlignes med større kamera (speilrefleksoptikk) da optikken er så mye mindre.

Hvis jeg skal kjøpe objektiv til et 300D speilrefleks kamera. Og har lyst på et vidvinkel kamera, hvilket objektiv burde jeg kjøpe? (17-300 mm ? )

Du kan bruke all EF/EOS optikk til Canon digitale speilrefleks, men må gange brennvidden med 1,6 for at det skal tilsvare brennvidden du vil få med samme objektiv på et 35mm filmbasert kamera. Canon har mange aktuelle objektiv. Det med mest ekstrem vidvinkel er et objektiv spesielt tilpasset digitale speilrefleks som 300D og 20D, og det heter EF-S 10-22 (altså 10-22mm). Ellers har du EF-S 17-85 og EF 17-40. Alle disse objektivene har en ganske høy pris (5-7000). Kit-linsen som følger med 300D, 20D og det nye 350D heter EF-S 18-55 og kan være en grei begynnerlinse. Vil du utvide med zoom har Canon flere objektiv fra ca. 70 til 300 i flere prisklasser.

Skrevet (endret)

Hoved grunnen til at jeg har lyst på et speilrefleks kamera i tillegg til generell bedre billed kvalitet er muligheten til å ta bilder med vidvinkel.

Her er to bilder jeg tok i Kina hvor jeg føler at jeg kunne hatt bruk for et kamera med vidvinkelt objektiv.

Aven rar grunn funker bare linkene hvis man kopierer dem inn i et nytt vindu manuellt

Shanghai-Bond.jpg

Dette bilde er som dere sikkert forstår klippet sammen av ca 4-5 vanlige bilder.

kupe.jpg

Inne i en sove kupe på Toget, her har jeg forsåvidt kanskje hatt bruk for en blitz også.

Beklager fikk error når jeg prøvde å legge inn bildene i posten, noen som vet en grunnen?

Hvordan objektiv ville løst mine problemer i slike tilfeller?

Endret av cgsimons
Skrevet
Kit-linsen som følger med 300D, 20D og det nye 350D heter EF-S 18-55

Vil denne linsen hjelpe i slike situasjoner som vist på bildene i posten over?

Noen som har en link som viser forskjellen på 18mm og 55mm på kit linsen som følger med på 300D kameraet til Canon?

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvilken brennvidde bildene du viser til er tatt på... men vil tro at en 18mm på et digitalt speilrefleks (tilsv. 28mm) ikke vil være den største forskjellen fra disse (muligens vil det hjelpe noe). Samtidig vanskelig å si da jeg ikke vet om du har zoomet inn, hvor langt unna du sto og så videre.

Skrevet

Min erfaring er at forskjellen mellom 28 mm og 32/35 mm er ganske stor fordi det er i et viktig område. Det er forskjellen mellom et halvt hode og hele hodet, hele regnbuen eller bare nesten, hele ringen rundt månen eller bare nesten, horisonten som jeg oppfattet den eller bare nesten. Forskjellen i utsnitt på bildene er ikke så stor, men for meg er det ofte veldig viktige forskjeller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...