Gå til innhold

minne. kva skal eg velga. treng råd


Gjest Slettet+asdfasdf

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+asdfasdf

har eit nf7-s v20 abit hovudkort. 2*265 pc3200 minne.

har tenkt å kjøpe meir minne men har berre ein ledig slot igjen. skal kjøpe 1024.

 

er det då best å kjøpe 2*512 og kaste dei 2 gamle minne brikkene?

har høyrt at eg vil få meir ytelse av 2*512 enn 2*256+1024. ???

og viss eg kjøper ein stk 1024 brikke vil eg då få problem seinare om eg kjøper ein brikke til for å laga eit dual oppsett i framtida? har blitt fortalt minne som er produsert på ulik datoat kan gjera systemet ustabilt .

(må vel ha nytt hovudkort snart). har ikkje så god råd så det må tenkast litt framover og...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du en overklokker?

 

I så fall vil jeg fraråde å kjøpe en 1GB-brikke. Chipene som er beregnet for en slik datatetthet, er ikke akkurat noen råskinn...

 

Et annet hensyn er Dual Channel (128-bits modus). Selv om dette er en liten vits på nForce2-plattformen (fordi FSBen uansett bare er 64-bits), mener jeg personlig at det er verdt å utnytte denne funksjonen.

 

For å kjøre dual channel med tre brikker, må hver kanal ha samme mengde. De to slotene som står nærmest hverandre er den ene kanalen, og kan ha f.eks 2x256. Da må den siste sloten (altså den andre kanalen) ha en 512MB-brikke montert.

 

Skal man tenke litt fremover (uavhengig av om du tenker på AMD64 s939 eller uansett Intel-plattform), vil du sitte igjen med "Svarteper" og du kjøper én 512-brikke nå, ettersom det kun er nForce2 som kan kjøre dual channel med tre brikker. Det beste er nok 2x512, selv om 2x256 og 1x512 burde fungere nesten like bra (forutsatt at brikkene yter temmelig likt). Men med tanke på CPU/hk-oppgradering vil det være best å kjøpe to 512-brikker. Jeg vil anbefale TCCD-basert minne, ettersom disse yter bra uten å kreve høy spenning (ikke over 2.9, ihvertfall).

 

Et annet hensyn å ta når man har mer enn 512 MB total minnemengde på ditt hovedkort, er den beryktede command-raten. Denne er fastlåst til 1T (kan ikke endres i BIOS), hvilket ofte blir for stramt i kombinasjon med 1GB. Command raten kan kun endres ved å flashe til en CPC-off BIOS (modifisert). Ingen originale Abit-BIOSer gir denne muligheten. En modifisert BIOS er å anbefale på det sterkeste hvis du er en overklokker, men Command rate 2T kan ofte være nødvendig når man bruker 1GB selv om man ikke overklokker det minste grann.

Lenke til kommentar

Er du en overklokker?

 

I så fall vil jeg fraråde å kjøpe en 1GB-brikke. Chipene som er beregnet for en slik datatetthet, er ikke akkurat noen råskinn...

 

Et annet hensyn er Dual Channel (128-bits modus). Selv om dette er en liten vits på nForce2-plattformen (fordi FSBen uansett bare er 64-bits), mener jeg personlig at det er verdt å utnytte denne funksjonen.

 

For å kjøre dual channel med tre brikker, må hver kanal ha samme mengde. De to slotene som står nærmest hverandre er den ene kanalen, og kan ha f.eks 2x256. Da må den siste sloten (altså den andre kanalen) ha en 512MB-brikke montert.

 

Skal man tenke litt fremover (uavhengig av om du tenker på AMD64 s939 eller uansett Intel-plattform), vil du sitte igjen med "Svarteper" og du kjøper én 512-brikke nå, ettersom det kun er nForce2 som kan kjøre dual channel med tre brikker. Det beste er nok 2x512, selv om 2x256 og 1x512 burde fungere nesten like bra (forutsatt at brikkene yter temmelig likt). Men med tanke på CPU/hk-oppgradering vil det være best å kjøpe to 512-brikker. Jeg vil anbefale TCCD-basert minne, ettersom disse yter bra uten å kreve høy spenning (ikke over 2.9, ihvertfall).

 

Et annet hensyn å ta når man har mer enn 512 MB total minnemengde på ditt hovedkort, er den beryktede command-raten. Denne er fastlåst til 1T (kan ikke endres i BIOS), hvilket ofte blir for stramt i kombinasjon med 1GB. Command raten kan kun endres ved å flashe til en CPC-off BIOS (modifisert). Ingen originale Abit-BIOSer gir denne muligheten. En modifisert BIOS er å anbefale på det sterkeste hvis du er en overklokker, men Command rate 2T kan ofte være nødvendig når man bruker 1GB selv om man ikke overklokker det minste grann.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+asdfasdf

takk for svar! er ikkje overklokker. (og du prater over hovudet mitt :roll: )

men iden var vel kanskje at når eg kjøper nytt hovudkort så vil eg ha 2*1024 og 2 slotter ledig. slik at eg maks kan få 4g. viss eg no kjøper 2*512 vil eg vel berre kunna ha 2*512 ekstra. (det blir sikkert aldri aktuelt med 4g med ram.)

men viss det er slik at du er nødt å kjøpa eit dual kitt for at det skal funke i lag så har eg berre råd til 2*512 no. så der står eg rådlaus. men har mest lyst på ein 1024 brikke no for å kjøpa ein 1024 seinare å ha i dual(i min fiktive framtidige super pc). men viss folk har problemer med med å gjera det sånn blir det vel 2*512 no :hmm:

Lenke til kommentar

Ok, det ble kanskje litt mye detaljer...

 

Uansett vil jeg anbefale å kjøpe 2x512 nå, ettersom jeg tror det blir lenge til man trenger mer enn 2GB. Personlig har jeg 2x512 MB på hovedmaskinen min - og jeg kjører Windows XP med moderne spill og programmer, uten vekslingsfil - dette går uproblematisk. (Vekselfil er en diger fil som fungerer som minne. Når det egentlige minnet trengs til noe annet, vil Windows "spytte ut" mindre nødvendige data over i vekselfilen).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+asdfasdf

du har sikkert rett. trur eg går for det då.. men ingen tanker om at det kan vera eit problem å kjøyra 2*minne brikker som ikkje høyrer i lag saman? det vil sei, samme produsent samme minne osv. berre ikkje kjøpt i lag som dual kitt? lurer litt på det skjønner du, sidan eg har hatt eit prob med ein liknande sak på ein anne maskin. skal ikkje masa. takk skal du ha, blei litt klokara og litt meir :hmm:

Lenke til kommentar

Det er alltid best om brikkene er matchede par - men til vanlig bruk, og innenfor produktets spesifikasjoner ser jeg ikke for meg at det blir noe særlig problem.

 

All DDR-minne kan kjøre dual channel - det er bare en fordel om de kommer i et håndplukket par, slik at ikke den ene brikken vil begrense den andre.

 

Disse små marginene har betydning for en overklokker, men neppe for "vanlige brukere".

Lenke til kommentar

Jeg så et annet sted (Abit sin hjemmeside) at man ikke kan bruke 3stk DDR400 brikker på Abit NF7 serien, stemmer dette eller er det bare tull?

 

Det sto følgende:

* Three 184-pin DIMM sockets

* Supports 3 DIMM DDR 200/266/333 (Max. 3 GB)

* Supports 2 DIMM DDR 400 (Max. 2 GB)

 

Jeg har 2x256MB TwinMOS PC3200 brikker og vurderer å kjøpe en 512MB brikke av samme type, vil man kunne kjøre minnet på DDR400 da eller må man ned ril DDR333?

 

Offtopic

Med litt frykt for å bli kalt dum lurer jeg på dette: Hva er egentlig Winbond når det gjelder ram? Har sett mange som sier de har f.eks. 2x256MB TwinMOS m/winbond

Lenke til kommentar
Jeg så et annet sted (Abit sin hjemmeside) at man ikke kan bruke 3stk DDR400 brikker på Abit NF7 serien, stemmer dette eller er det bare tull? Jeg har 2x256MB TwinMOS PC3200 brikker og vurderer å kjøpe en 512MB brikke av samme type, vil man kunne kjøre minnet på DDR400 da eller må man ned ril DDR333?
Joda, enhver mulige kombinasjon av størrelser og antall brikker vil fungere - noen konfigurasjoner vil bare medføre visse begrensninger.

 

For å kunne kjøre dual channel må hver kanal ha samme minnemengde - for eksempel 2x256 og 1x512 som du spør om. Denne kombinasjonen av tre brikkers DC-oppsett er spesielt for nForce2. Det er jo også en kjent sak at dual channel på denne plattformen ikke gir noen voldsom ytelsesgevinst.

 

Hvis man bruker tre brikker på 1 GB hver, vil hastigheten senkes til DDR333 (hvis CPUen har 400FSB), og å bruke tre brikker av samme kapasitet (uansett om de er 256, 512 eller 1024), vil ikke gi dual channel-modus.

 

Bruker man 2x512 og 1x1024 vil man både få dual channel og DDR400-fart.

 

Med litt frykt for å bli kalt dum lurer jeg på dette: Hva er egentlig Winbond når det gjelder ram? Har sett mange som sier de har f.eks. 2x256MB TwinMOS m/winbond
Winbond er en produsent av minnechiper - de mest kjente er uten tvil BH-5 og BH-6, som mange regner som de aller beste noensinne. Men de krever svært høy spenning for å yte maks - da mener jeg rundt 3.5 volt. Disse chipene gikk ut av produksjon for lenge siden, men er fortsatt temmelig etterspurte blant verdens overklokkere...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...