Gå til innhold

AMD A64 "Winchester" kontra Intel P-M "Dothan"


Bolson

Anbefalte innlegg

Test hos GamePC gir en sammenligning av AMD A64 "Winchester" og Intel P-M "Dothan"

Testen finnes her

 

"Dothan" vinner med et hestehode når det gjelder ytelse og er klart best når det gjelder lite effektbruk. AMD er klart best når det gjelder pris og tilgang på hovedkort.

 

Interessante perspektiv for alle som vil ha bra ytelse og stille PC-er. Så får vi bare håpe at det kommer mange PCI-E kort til "Dothan" framover.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Test hos GamePC gir en sammenligning av AMD A64 "Winchester" og Intel P-M "Dothan"

Testen finnes her

 

"Dothan" vinner med et hestehode når det gjelder ytelse og er klart best når det gjelder lite effektbruk. AMD er klart best når det gjelder pris og tilgang på hovedkort.

 

Interessante perspektiv for alle som vil ha bra ytelse og stille PC-er. Så får vi bare håpe at det kommer mange PCI-E kort til "Dothan" framover.

Da jeg så ytelsen til Dothan plattformen (destkop), fikk jeg ett aldri så lite hakeslepp. Intel kunne kanskje vært på høyde med AMD om Dothan hadde eksistert med Dual Channel og 800 eller 1066 FSB. Altså som erstatning for Prescott, som jo ikke akkurat er til å juble av.

 

Det finnes allerede ett hovedkort som støtter 533FSB (se link), men det er fortsatt bare én minnekanal og 4x AGP (4x AGP skulle gå rimelig greit, men er knapt til å rope hurra for).

 

Problemet er utvalg av hovedkort, lite overklokkingsvennlige BIOSer/hovedkort, og de heller middelmådige brikkesettene som brukes (i855-serien). Personlig synes jeg nesten det blir litt "sært" å bruke en slik plattform som desktop.

 

Jeg anbefaler helt klart en Winchester / nForce4-plattform. Mye mer fremtidsrettet, mye bedre brikkesett, mye større utvalg av kjøling, hovedkort, grafikkort. De har jo også 64-bit støtte, integrert 128-bits minnekontroller, osv.

 

Test av DFI 855GME-MGF

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...