Gå til innhold

Hjelp, skal lage en server


Anbefalte innlegg

Heisann

 

jeg er helt ny på dette, men vil prøve meg på en server som for det meste skal inneholde film, det jeg lurer på er hva jeg trenger, hva som er det lurste å kjøpe, vet det er mange med erfaring her på HW. Jeg legger størst vekt på harddisk plass i kabinettet. Prisen burde ligge på mellom 8-10 K.

Så kan jeg heller bygge ut etter hvert så ett litt stort kabinett ville vært fint.

 

Håper der er noen som tar seg tid til å hjelpe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ingen ekspert, men mine erfaringer sier at til en sånn server kan du bruke omtrent hva som helst av komponenter, f.eks. en gammel PC du evt. skulle ha stående. Hvis det er snakk om enorme mengder data, kan det være en idé med et stort kabinett og et hovedkort med flere IDE-kontakter. Hva som er best, aner jeg ikke, men det er det sikkert noen andre her inne som vet.

Lenke til kommentar

Jeg ville satset på et P4 HK og CPU, i og med at produsenten INTEL visstnok skal gi ut mindre varme, og mindre støy (P4 egner seg også supert til servere ut irfa mine erfaringer!)

Jeg ville HVERTFALL hatt et HK med støtte for S-ATA, med mindre du setter i noen sinnsyke IDE disker, med enorm lagringskapasitet.

 

SKal du bare ha en FTP på den som skal dele filmer eller hva?

 

Et Chieftech ALU kabinett hadde egnet seg meget godt! Lett å bære, god plass, og Aluminium varmer seg ikke så sinnsykt opp som det Jern, og annet metall gjør.

 

Forslag:

HK - Abit IC7-MAX3

Prossesor - "Standard" P4 2.8 GHZ (som så og si er det beste og billigste fra INTEL, tror jeg :p )

Kabinett - Som nevnt over: Et Midi Tower, Chieftech ALU

Minne - 512MB DDR PC3200

Kjøling - Eventuelt vannkjøling (Som jeg bruker på mange av mine servere)

 

PS! Skal du sette opp en "ordentlig" server, kunne det vel vært en fordel å kjørt noe mer på den? F.eks en CS server, DC HUB, eller noe liknende?

 

Du finner det nok ut :)

Lenke til kommentar
Heisann

 

jeg er helt ny på dette, men vil prøve meg på en server som for det meste skal inneholde film, det jeg lurer på er hva jeg trenger, hva som er det lurste å kjøpe, vet det er mange med erfaring her på HW. Jeg legger størst vekt på harddisk plass i kabinettet. Prisen burde ligge på mellom 8-10 K.

Så kan jeg heller bygge ut etter hvert så ett litt stort kabinett ville vært fint.

 

Håper der er noen som tar seg tid til å hjelpe.

Regner med det er snakk om divx filmer, og lagring av desse. Jeg vil anbefale et rimelig hoved kort med sata raid. Gjerne socket 478 og celeron 2.4ghz er helt ok. Er det snakk om LAN brukere så gå for gigabit nettkort, er det wan gå gjerne for et hk med 100mbit. minne holder med 256, men 512 er å foretrekke. DVD spiller (enkelte linux distribusjoner kommer på DVD).

 

Når det gjelder OS. Så er linux, windows 2003 og vanlig XP helt ok.

 

Disk:

 

4x250gb sata disker a kr 1250.

 

Vola! 1 TB med disk. PS husk backup om du skal kjøre raid 0 ! :)

 

En slik løsnign er fullt mulig å få for under 8000.

 

PS: du trenger ikke kraftige P4 prosessorer, og masse minne. Det er bare noe folk som ikke har greie på det tror. :)

 

PS nr 2: Har du en gammel 1ghz maskin og setter inn litt disk og et gigabit kort i den, er det ikke noe problem og dra 20-25mb/sec ut av den. Jeg lar alltids min gamle maskin bli server når jeg oppgraderer min egen.

Lenke til kommentar

Hva tror du kjører mest stabilt dersom han skal kjøre eventuelle andre servere på maskinen da "joachimsandvik" ?

 

Les HELE posten til andre FØR du svarer. Minne er ikke dumt dersom man skal kjøre fildeling! Skal han i tillegg kjøre andre servere, er en god prossesor ikke et minus? Bedre server = bedre kvalitet!

 

En P4 CPU - og HK jeg nevnte er ikke så inmari dyrt pr. i dag!

Disker kan oppgraderes underveis, og hva skal man med RAID dersom man skal kjøre fildeling? Det er bare dumt. Krajser èn, krasjer den andre også!

Endret av Jölle_BoY
Lenke til kommentar
Hva tror du kjører mest stabilt dersom han skal kjøre eventuelle andre servere på maskinen da "joachimsandvik" ?

 

Les HELE posten til andre FØR du svarer. Minne er ikke dumt dersom man skal kjøre fildeling! Skal han i tillegg kjøre andre servere, er en god prossesor ikke et minus? Bedre server = bedre kvalitet!

 

En P4 CPU - og HK jeg nevnte er ikke så inmari dyrt pr. i dag!

Disker kan oppgraderes underveis, og hva skal man med RAID dersom man skal kjøre fildeling? Det er bare dumt. Krajser èn, krasjer den andre også!

Kan ikke se noen grunn for at fildeling skal bruke minne! er det snakk om 4-5 brukere, er nok enten SMB eller FTP det er snakk om, muligens en web applikasjon. Alle de tre kan man med letthet kjøre på en pentium 400mhz med 128mb minne uten noen særlige performace problemer.

 

Det er vel ikke snakk om å kjøre flere servere på maskinen? Da kreves det virtualiserings software, og da bør man litt opp i pris på hardware.

 

Hva man skal med raid når man skal kjøre fildeling? Det er jo helt klare fordeler med raid fremfor enkelt disker.

 

Raid 0 gir deg overlegen ytelse.

raid 1 gir deg vanlig ytelse pluss speiling.

raid 5 gir deg kapasitet og høy ytelse på les. (ikke på skriv)

raid 10 gir deg høy ytelse og høy sikkerhet.

 

Jeg drifter til daglig et finansforetak og det kunne aldri falt meg inn å ikke sette opp en server uten RAID. Vi kjører i dag hoved lagringen på en HP MSA 1000 med 2TB disk og RAID 10.

 

Tror også du har missforstått noe om du mener en P4 har bedre kvalitet en en Celeron. Ytelsen er kanskje bedre men ikke kvaliteten.

 

Er det oppetid man er ute etter er merke servere ala HP, dell og IBM og foretrekke. Her har man hotplug disker, minne, powersupply samt vifter. Man snakker da fort en 25k for en server.

 

Ta en titt på www.dayofdefeat.no for en titt på en slik server. Det er game serveren jeg kjører.

 

PS: Jeg tok utgangs punkt i hva posteren ville ha. ikke hva du mente er fornuftigm, eller hva du tror.

Lenke til kommentar

Jeg vet at saken stort sett er avgjort, men jeg kan bare ikke dy meg.

 

Jeg har en server som server film og musikk til fire brukere (via både samba og nfs), til enhver tid kjører minst to torrents og seti@home. Den er også brukt som enkel web og ftp server.

 

Dette er en gammel Compaq maskin med Celeron 400mhz, 256mb ram, vanlige ide-disker og 100mbit nettverk.

 

Jeg har aldri hatt lagg i streamene eller noe slikt pga høy load. Man trenger ikke stort sprekere HW for slike enkle oppgaver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...