Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Annbefaling av anlegg


Helt

Anbefalte innlegg

Heisann, har nettopp fått meg en brukt golf, og må bytte ut det anlegget som er i den nå, det er jo helt ubrukelig...

 

Noen som har noe å annbefale? skal helst ha litt trykk i det lissom. Så må jo da ha spiller, høytalere og subwoofer... Har kikka litt på disse. Noe futt i dem?

 

Og hvor vanskelig er det å installere alt det her? har ikke spesielt god peiling på bil for å si det sånn... :)

 

mvh Torjus

 

EDIT: Jeg glemte å nevne at jeg gjerne skulle fått kobla til iPoden min til spilleren...

Endret av Helt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mest for penga får du om du handler in få og gode komponenter, sørger for skikkelig bygg av subkasse og montering av komponetsett.

Av spillere ville jeg sett på Pioneer, Alpine og Clarion.

Siden du ikke får innganger på disse før du bikker en uanstendig sum penger i forhold til det du har tenkt å bruke vil jeg anbefale JVC KD-SH9101. Har denne sjøl og er veldig fornøyd med hvordan denne låter.

 

Elementer; Soundstream - kommer nok nye modeller her etterhvert -, http://www.mamut.com/dynabel/subdet349.htmPeerless Definition, Morel Pulse eller Hybrid Ovation, ca 1500 - 3000

Forsterker; 4-kanaler; DynaBel BF0804; ca 2000

Sub: Peerless XLS, Resolution eller Infinity Kappa Perfect -Kan fåes for en drøy totusing hods enkelte forhandlere i motsetning til de nesten tre du må ut med hos brs. ca 2000

Kabler og kassemateriale, ca 1800 - 2000-.

 

Samlet ca 10000 for en kombo av nevnte komponenter.

Ville sjøl sett på en kombo av Morelkomponenter og Peerless XLS sub. Men når det er sagt så aner jeg ingenting om den nye linja til Soundstream, vil tro at de har noe snadder på lur også. Har mistanke om at du der vil finne noe som spiller endel høyere og "tøffere" enn Morel, men muligens ikke renere. Smak og behag...

 

Til slutt kan jeg jo nevne etpar småting som kan hjelpe deg på vei med avgjørelsen:

 

-Ligg for all del unna billigpakker fra Boss, GAS og Aoudiobahn!

-Glem 6*9, legg heller mer penger i et skikkelig komponentsett.

-Les og lær om utstyr og merker ;)

Lenke til kommentar

Hørtes bra ut det der Jalla, men trenger jeg virkelig en spiller til godt over 3000? Og jeg så heller ingen AUX inngang på den...

 

Og holder det virkelig med den forsterkeren der til både sub'en og resten av høytalerene?

Endret av Helt
Lenke til kommentar

Spillern har inngang den. Ikke i front, da må du nok enda høyere opp i pris, men den har inngang via vanlige phonoplugger bak på spillern.

Sakser for morro skyld litt info fra jvc.no ;)

 

TOPPFUNKSJONER

 

Rattfjernkontrollforberedt

Utgangseffekt: 4 x 50 W

MOS-FET effektforsterker

PICT (Personalised Image Capture Technology)

Programdisk (bildekonverter)

HS-IIIi-tuner

1-Bit D/A-konverter (24-bit oppløsning)

CD/CD-R/CD-RW-kompatibel

MP3/WMA-kompatibel

24-Bit/4-kanalers DSP

Digital 7-bånds iEQ

BBE Digital High Definition Sound

4 V linjeutgangsnivå

Gullbelagte linjeutganger (x 2 par)

Subwooferutganger med nivå-/frekvenskontroll

Grafisk 3D-display med kontrastkontroll

Gullbelagt justerbar linjeinngang

Fullstendig DAB-kontroll

Motordrevet aluminiumsfront

Roterende multikontroll

Multifunksjons trådløs fjernkontroll

ANDRE FUNKSJONER

 

DAB-kontroll*

 

Display med 16 tegn x 2 linjer

Varslingsvalg etter type

Full og halv lyd

Dynamisk etikettsegment

Dynamisk multipleks rekonfigureringsstøtte

Primære og sekundære komponenter

Alternativ DAB/FM RDS programmottaking

* Sammen med KT-DB1000.

 

CD-spiller

 

CD-tekst

Platenavnregistrering

Direkte sporvalg (1-12)

Avspilling i vilkårlig rekkefølge/Repetert avspilling

Introsøk

+/-10-tastefunksjon

Skifterkontroll

 

MP3-kontroll*

CD-tekst*

Platenavnregistrering

Direkte platevalg (1-12)

Avspilling i vilkårlig rekkefølge/Repetert avspilling (2 funksjoner)

Introsøk (2 funksjoner)

Hopp/Søk

+/-10-tastefunksjon*

* Sammen med CH-X1500.

 

Tuner

 

RDS

Forhåndsinnstillingsminne for 18 FM- og 6 MB/LB-stasjoner

SSM (for FM)

Søk (Opp/Ned)

AFNS/PNC

Lokal-velger (for FM)

Stereo/Mono-velger (for FM)

Automatisk antenne

Forsterker

 

Balanse-/faderkontroll

Kildespesifikk volumkontroll

Volumdemper

Forsterkerbryter

Display

 

Hvit LED-bakgrunnsbelysning

Sjaltbar dimmer

På/Av-bryter med standby-belysning

Generelt

 

Avtagbart kontrollpanel med etui

Pipetonestøtte

COMPU PLAY

Plateuttak ved avslagning

Foretrukket innstilling-funksjon

ISO-kabel

Telefondemping

 

 

Går fint å legge det opp slik at du har en cradle der askebegeret er. Da er det bare å sette Ipod'en rett inn, elegant ;)

Forsterkern holder godt til både sub og høyttalere, og skulle du få lyst på mer trøkk så kan du jo handle en sub til, to 8" midbasser som drives av de to ledige kanalene på 4kanalern samt tokanalern eller monoblokka til å drive subbene...

Lenke til kommentar

Oki, nå trur jeg at jeg begynner å skjønne litt mer :)

 

Har satt opp et midlertidig opplegg som ser slik ut:

 

dynaBel BF1702 kr 2 198,00

Peerless XLS308SWR kr 1 950,00

Peerless Resolution 6" kr 1 398,00

Basic basskasse for 12" kr 890,00

Supra Octopower 25 kr 500,00 5m rød, 5m svart

dynaBel stereo signalkabel 5m kr 990,00 x5

Adapter Mini-ISO - Linje inngang kr 125,00

Supra Octopower 8 kr 400,00 5m rød, 5m svart

 

SUM: 8 450 kr

EDIT: Er litt usikker på hvilken diameter det er der jeg skal slenge høyttalerene, så må nesten måle det, men tror vel det er 5" eller 6"...

 

Slik ser det ut så langt, har ikke lagt til spilleren ennå, men tror resten av oppsettet blir noe rundt detta...

 

Octopower 8 ledningene til remote, og octopower 25 til strøm til forsterkeren... I tilleg trenger jeg vel en sikring som skal mellom batteri og forsterker, burde den være på 40A eller noe under?

 

Ser det bra ut? er det noe jeg eventuelt har for mye av eller for lite av, eller rett og slett glemt? :p

 

 

Tusen takk for alle svar så langt :D

Endret av Helt
Lenke til kommentar

Strømkabler på 25mm2 holder akkurat til ditt bruk, men skal du oppgradere i fremtiden kan det lønne seg å kjøpe grovere saker. -Du kan aldri få for tykk kabel.

Sikringen bør minst være lik summen av sikringen(e) på forsterkeren(e), noe som i ditt tilfelle blir 80A.

Såvidt jeg kan skjønne holder du til i Holmestrand eller deromkring, men det vil uansett ikke skade å ta kontakt med en forhandler som fører alt dette. Selv kommer jeg på kun èn i farta og det er Hansen Radio og TV i Molde.

Der vet de muligens om andre forhandlere som fører det du vil ha og kan være behjelpelige med innstallasjon og monteringstips.

En telefon dit, 71252593, vil absolutt være en lur ting. De fører såvidt meg bekjent alt du tenker på å handle inn og sender over hele så de kan sikkert hoste opp en pakkepris også.

Av kabler trenger også to par signalkabler, en til komponentsett, en til subutgang på spiller samt høyttalerkabler. Skal du blåse en tusing på signalkabler kan jeg anbefale KnuKonceptz, det samme på strømsiden egentlig. Mye for pengene. Skal du ta den helt ut handler du inn Stinger Expert kabler. Spør gjerne om pris på dette hos forannevnte sjappe da de stort sett har ok priser på slikt.

Remote trenger ikke være mer enn 1mm2 egentlig da den kun sender styrestrømsignal til forsterker.

 

Så har jeg etpar spørsmål:

Hvorfor har du ført opp tokanalern, BF1702, når du trenger 4kanalern, BF0804, som foreslått? Du har 3 hovedkomponenter; et komponentsett som trenger to kanaler, og en sub som drives av de andre to i brokoblet modus.

 

Hvorfor bruke nesten en tusing på kasse når du kan bygge ei som er mye bedre sjøl for ca 600? Ei 22mm MDF plate på 1.20x2.40 får du hos byggmakker el.l for ca 350 så da har du noe til overs for å lage f. eks falsk bunn bak, ringer til komponentene mm.

 

Hvilken spiller falt valget på?

 

Til slutt vil jeg nevne at du jorder ikke i batteriet, så du trenger ikke 5m kabel til jord. Jorde gjør du f.eks i bagasjelokklåsfestet eller i ett av setebeltefestene bak.

Skrap av lakk, skru godt til, spray på med rusthemmende middel og gjerne en skvett med grunning og lakk etterpå.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Høres veldig bra ut, da bytter jeg ut de 10 m med den tynne kabelen med noe smått, og bytter til riktig forsterker...

 

Jeg var litt usikker på hvor mye signalkabel jeg trengte, og på dynabel.no webshoppen hadde de bare de monstercable pakkene som kom i pakker på 5 meter. Burde jeg heller ta noe som jeg kjøper per meter? og hvor mye tror dere jeg trenger? Skal jo da gå fra spilleren til forsterkeren som jeg tenkte jeg skulle feste på basskassa bak, også må det jo derfra og til subben, også til komponentsettet, og trengs det 2 kabler til komponentsettet?

 

Og når det gjelder basskassa, burde jeg kle den med noe stoff av noe slag? eller bare lakkere den?

 

Igjen, tusen takk :)

 

mvh Torjus

Lenke til kommentar

Subben kan kles med filt eller vinyl. Sistnevnte er mer "slick", men krever endel jobb. Sjekk her for gode tips om hvordan ting kan gjøres.

MDF kan med fordel impregneres, men ville ikke lakka, snakk med mannen som pusher trelastvarer på byggern ;)

Stapp inn ca 40% - 50% saueull fra husfliden som demping og lim profilert skum på veggene inni kassa untatt fronten - også kalt baffelen. Monter subben en smule assymmetrisk i kassa.

Bruk islagsmuttre for å feste, ikke treskruer! Disse har en innvendig gjenget sylinder som du stikker inn i hullet fra innsiden av kassa og en fals med mothaker som sørger for godt feste. MDF sprekker lett så lag litt hull til dem på forhånd og klask neddi litt polyurethanlim. -Som du forøvrig limer resten av kassa med også. Forbor alle hull med 2-2.5mm bor og bruk selvborende 4*60mm listeskruer. Skrutvinger er en nødvendig her. Anbefaler å klampe rundt MDF - platene med to plankebiter og ei tvinge i de tilfellene du skal skru inn i sidene, altså kappflatene.

 

Siden spillern har dedikert utgang for sub og to av kanalene på sterkern skal brokobles er det absolutt å anbefale at det brukes egen signalkabel.

Vil faktisk si at det er påkrevd, hehe ;)

 

Til komponentsettet trenger du èn kabel, dvs en kabel med L+R (høyre+venstre) signal. Signalet til hver kanal separat sett er i er mono, sammen blir det stereo, mens den før omtalte subben gir to like monosignaler til sine kanaler som brokobles.

 

Mål opp med hyssing, målebånd el.l til der forsterkern skal sitte, får du lite å gå på så legg signalkabelen midt etter bilen under teppet. Strøm på ene siden, høyttalerkabler på andre siden. Mål grovt! Bedre med en meter for mye enn 20cm for lite :thumbup:

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Hørtes jo ikke umulig ut det der, planen var å feste forsterkeren oppå kassa, går det fett? og hvor stor burde den være? holder det med 30cm x 30cm x 30cm? 40 kansje?

 

EDIT: Fant forresten denna på det forumet med den basskassa... Åssen er glassfiber når det gjelder lyd? har en i familyen som har mekka en del i glassfiber, så trur jeg kunne fått hjelp til å gjøre det der lissom. Og da hadde jeg jo spart en god del plass, og den er det ikka akkurat så veldig mye av :p

 

EDIT2: Fant forresten en litt mer detaljert sak her. Det blir eventuelt noe i den duren tenker jeg...

 

mvh Torjus :)

Endret av Helt
Lenke til kommentar

Ser ut som det blir glassfiber her, abslolutt mer "strømlinjeformet" for å si det sånn. Det er imidlertid viktig å stive av kabinettet skikkelig, noen ribber med MDF vil gjøre susen her. Spray gjerne insiden av glassfiberkassa med noisekillerspray og lim profilert skum oppå der og demp med en dose ull.

 

Husk bare å høre med Eltek hva optimalt volum for subben er i lukket kasse.

Mulig du vil komme bedre fra det med en resolution om XLS'en krever for mye, dette er heller ingen sub å kimse av. Mål volumet med vann eller isoporkuler.

Lenke til kommentar
Ser ut som det blir glassfiber her, abslolutt mer "strømlinjeformet" for å si det sånn. Det er imidlertid viktig å stive av kabinettet skikkelig, noen ribber med MDF vil gjøre susen her. Spray gjerne insiden av glassfiberkassa med noisekillerspray og lim profilert skum oppå der og demp med en dose ull.

 

Husk bare å høre med Eltek hva optimalt volum for subben er i lukket kasse.

Mulig du vil komme bedre fra det med en resolution om XLS'en krever for mye, dette er heller ingen sub å kimse av. Mål volumet med vann eller isoporkuler.

Det med å måle med isoporkuler var smart. Hvor får jeg tak i isoporkuler? Har selv bygget en kasse som jeg neimen ikke er sikker på hvor stor er.

Lenke til kommentar

Finn noen med 80-tallsmøblering og disseker saccosekken, hehe :p

Neida, du finner det nok på ei sjappe som fører elektriske artikler. Der blir det ofte pakka ned med isoporkuler/smådingser i store mengder.

 

Du kan jo også legge inn ei presenning du vet er tett og fylle med en oppmålt mengde vann og trekke det du ikke få fylt i fra totalen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...