eLang Skrevet 13. februar 2005 Skrevet 13. februar 2005 Vil jeg få problemer om jeg bruker D-link pc-card og Topcom sender?... altså blanding av merker kan vel ikke ha noe å si.. Ett spørsmål til, 11mbps holder vel massevis til vanlig surfing/e-post?. (har 704kbps fra telenor)
Thelle Skrevet 13. februar 2005 Skrevet 13. februar 2005 Det skal ikke ha noe å si om du kjører flere merker. Selv har jeg en D-Link router (11 mbit), ett belkin 125 mbit pci wlan kort i den stasjonære og ett 54 mbit (ukjent produsent) onboard i laptopen. 11mbit holder fint til surfing, spilling og streaming av film og musikk over lokalt nettverk. Wlanet ditt er jo over 11 ganger raskere enn internetten din. En ting er jo at linja på wlanet ofte kan ha annen enn 11 mbit's kapasitet. Dette kan være fordi enhetene ikke fungerer optimalt, eller du får bedre signalstyrke ved at kortet i maskinen senker hastigheten. Jeg har vanligvis bra eller meget bra styrke nesten uansett hvor i huset jeg er. Og da kan jeg være 20 meter unna og en etg under senderen. Men for å si litt om en del merker når det gjelder wlan så er det topcom og 3com som er de letteste og mest brukervennlige. Disse inneholder omtrent akkurat de samme delene. Og er så og si helt like innvending. D-link er noe man burde styre unna. Men har man telenor bredbånd med dial-up så er det "det letteste". Det lønner seg alltid å ha seneste firmware versjon på routeren (denne legges kun inn via tråd, kan gå til hellvette om du forsøker over wlan), og det er alltid ett pluss å ha de seneste driverene til kortene du bruker i maskinene dine. Ellers så håper jeg du får minst mulig problemer med wlanet ditt. Du kan oppleve noen problemer ved bruk av mIRC eller lignende chatteprogrammer om du "krypterer" wlanet med wep. Men om det er "fare" for at mange "låner" litt linje ville jeg satt på en kode. Med den nyeste firmware'en til d-link så har alt løst seg for meg. Jeg hadde store problemer med routeren i starten. Men nå er det i orden. Håper noen av disse 'kloke' ordene kan hjelpe deg litt. Med vennlig hilsen Thelle
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå