Gå til innhold

bygge subb! hvor stor kasse ?


Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle bygge meg en sub..

har sett litt på forskjellige elementer og har kommet fram til dette:

 

Ljudia

 

Dette er vell et brukbart element ? ;)

 

Men vertfall... hvordan i huleste vet jeg hvor mange liter kassen skal vere ?

Å når jeg vet hvor mange liter den skal vere.. hvordan beregner jeg det ? :hrm: tenker på mål på kassen osv..

 

noen som kan hjelpe ? takker for svar! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De der burde funke bra. Det burde følge med en spesifikasjon som forteller deg hvor stor kasse som er optimalt for akkurat denne sub'en, avhengig om du skal ha et lukket system eller med bassrefleks. Når du har finnet ut hvor stort volum du trenger burde du finne ut hva slags materiale du skal ha til kassen osv. MDF-plater er fine å bruke. Se tidligere tråder om selve byggingen av kassen.

 

Når det gjelder volumet så er 1liter det samme som 1kubikkdesimeter, altså 1dm3. Skal sub'en sitte i en bil, eller skal du ha den i stua? Det er viktig å vite hvor stor plass man har til rådighet. Mål hvor stor plass du har i de forskjellige retningene og tegn opp et optimalt oppsett hvor de tre dimensjonene ganget opp blir det litervolumet du trenger.

 

Lykke til!

Endret av Dimitrij
Lenke til kommentar

ok.. takker for svar! ;)

jeg skal igrunn bare bygge denne subben får å ha noe å gjøre.. heh..

virker artig å prøve å få bygget en selv.. Men.. det blir vell mest til en slags stue ja.. men får ikkje lappen før om 6 måneder.. å når den tid kommer kan jeg vell bruke subben i bilen ? eller må jeg bygge om kassen da ?

 

hva blir best av å ha en lukket kasse eller en bassrefleks ? har det noe med elemente å gjøre hva som lønner seg ?

 

Så var det platene.. dem MDF platene er dem veldig dyre ?

noen som vet noe pris ? :hmm:

Lenke til kommentar

Hvis du vet at du skal ha sub'en i bil om et halvt år så er det jo kanskje lurt å tilpasse den til det(det forutsetter at du har en bil å basere målene på :p )

Det er kanskje litt kjedelig å måtte bygge om kassen hvis du legger skikkelig arbeid i det.

Det er alltid morro å lage noe skikkelig når man først begynner :yes:

Når det gjelder volumet av kassa så burde jo det stå på internettsiden du kjøper elementet, det burde absolutt ikke være noe vanskelig å få greie på :hmm:

 

Hmmm..valgets kvaler, bassrefleks eller lukket? Det kommer helt ann på hvordan lyd du vil ha og hvordan musikk du hører på. Lukket system har vel en litt mer "hifi" lyd, hvis man kan kalle det det, og en strammere bass. Mens bassrefleks spiller bedre på lave frekvenser, gir mer trøkk, og krever mindre effekt.

 

MDF-plater pleier ikke å være så utrolig dyre. Spørs litt på hva slags tykkelse du skal ha, men sist jeg sjekket så lå 19mm-plater på rundt 100kr per m2.

Endret av Dimitrij
Lenke til kommentar

Det programmet funker fint det, du kan enten velge en driver (element på godt norsk) eller skrive inn verdiene (T/S paramenter) selv. Programmet regner ut kassevolumet som passer best til elementet og hvor dypt i frekvensene elementet går med forskjellige volum. Slike program er ganske politelige og mer en gode nok for "hjemmesnekrere" flest.

 

De grafene du ser har jeg glemt hva de forskjellige fargene står for, men det står en beskrivelse på hjelp-greia. Fasongen på kassen har ikke så mye å si når det er en sub, en kvadratisk form, gjerne litt dypere en den er høy og bred funker fint.

 

Et elemnet til en bil vil ikke være særlig godt i en stue og et stue-element vil neppe duge i en bil. Dette er fordi at bilelementet bruker volumet i bilen/bagasjerommet som ekstra kasse.

 

Sikkert MASSE skrive og gramatikk feil, men er ganske trøtt og sånn nå......

Lenke til kommentar

og istede for å gjøre det vanskelig med å annbefale programmer og thieles/small paramereter osv, sier jeg:

 

Trykk på linken som er på ljudia siden slik at du får fram pdf dokumentet med tekniske spesifikasjoner, så står det flust med kasseforslag der. :!:

 

"det enkle er ofet det beste"

Endret av Kong_Tom
Lenke til kommentar

Det sto der ja :D Men det med 161liter hørtes mye ut, ser ut som du har gang opp diametrene til selve elementet og slurva med kommaer, det blir nok feil.

Se i tabellen nedenfor, der står det hvor mange liter kassa skal være avhengig av hvor mange elementer du skal bruke og om du skal ha bassrefleks eller ikke.

 

Jeg har ikke så mye erfaring på dette området men tror det funker best med et basselement som du kjører i mono, mens resten av anlegget sørger for god stereolyd. Dere får arrestere meg hvis dette er feil :cool:

 

Edit: Mente du at kassa skal spille alene? Du trenger virkelig et par diskanthøytalere til å ta seg av de høyere frekvensene.

Endret av Dimitrij
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...