Gå til innhold

Noen som vet noe om Mandrake?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som vet noe om Mandrake?

 

 

Skal kuke windows å legge in Mandrake, noe jeg burde vite før jeg gjør dette????

Google.

Har bare et tips, Mandrake har ikke resizing-funksjoner i installasjonsprogrammet, så hvis du vil ha Windows på disken samtidig med Mandrake må du resize Windows-partisjonen og lage ledig plass før du installerer. Personlig synes jeg Mandrake er litt ustabil, men mange synes Mandrake er himmelen (den er den mest populære distroen iflg. Distrowatch). ;)

Lenke til kommentar
Personlig synes jeg Mandrake er litt ustabil, men mange synes Mandrake er himmelen

..mange er nok ikke så bortskjemte med himmelske ting, nei ;). For min egen del vil jeg si Mandrake er en lettere buggy, forholdsvis lettadministrert distro som kan brukes på mange ferdighetsnivåer.

 

Google er alltid vennen vår, men nå gir Google ca 11 000 000 treff på "Mandrake" - her er noen tips for å snevre inn leitinga:

 

Liunxguiden Søk på Mandrake der.

Dette forumet: Søk på Mandrake el Mdk. Mange postinger, men det som angår versjon 9.0 eller tidligere, kan være noe utdatert!

Globalt spesialforum: http://www.mandrakeusers.org/, her kan du leite fram mye Mandrake-spesifikk info.

 

Og som Gimper hinter om: Det er gjerne lurt å ha partisjonene klare før en setter i gang Mdk-installasjonsprogrammet. Lykke til!

Lenke til kommentar

Positivt:

 

Enkelt å bruke

Lett å legge inn nye programmer (stor støtte i repositories)

Hyppige release cylces (hver 6 måned +/-)

Har ledet til spinoffs some PClinuxOS

Relativt rask og responsiv distro

distro hvor man kan velge mellom grafisk konfig og via shell/editors

støtte for kde og gnome

 

Negativt:

Mange klager over ustabilitet, men det tror jeg er noe som hører mer fortiden til. fom 10.1 endret de release politikken sin, som i mine øyne har ført til en mer stabil distro.

Selv synes jeg at ikke alle grafiske verktøy er like gjennomførte og kan være buggie.

Er en fransk distro, dvs at roadmaps are kun roadmaps på papiret, dvs mange forsinkelser i release cycles....

 

 

Selv har jeg brukt cooker versjonen (dvs utvikler versjonen) siden den kom i snapshot, og har hatt overraskende få bugs så langt. Beta 2 ble lansert for ikke mange dagene siden og er meget stabil, for å være en beta utgave.

Lenke til kommentar
Lurte mest på deres tips...Ikke google....

..vel - for det første har det kommet flere viktige tips her, for det andre ligger det MANGE tips i nylige postinger her på forumet, som jeg viste til. For det tredje er dette et digert tema, så hvis en skal håpe på noenlunde presise svar, må en være spesifikk. "Noe jeg burde vite"... mange kan snakke i flere timer om det!

 

Men OK, jeg får gjenta det viktigste tipset da: Les deg opp på rapportene om andres erfaringer, så kan du styre unna de dårlige og håve inn de gode sjøl!

Lenke til kommentar

Brukte Mandrake fra versjon 9.1, 9.2, 10CE, og 10.0.

 

Positivt:

- Enkel installasjon

- URPMI fungerte bra

- Mange pakker tilgjengelig

- www.mandrakeusers.org er et bra brukerforum

 

Negativt:

- Noe ustabilt

- Blir installert fryktelig mye software som standard

- Litt kronglete å få oppdatert nye kernel's (egentlig relatert til LILO)

- Rotete system med versjoner (Official, Download Edition, Community Edition osv...)

 

Bruker Ubuntu idag da den er mer stabil og mindre "bloated", og jeg hadde lyst på forandring. Har ingen problemer med å anbefale Mandrake som en "first-time-distro" :thumbup:

Lenke til kommentar

Har brukt Mandrake litt... hadde en boks før med 9.1 som jeg kjørte en Ventrilo-server på... funket veldig bra den altså! Lett å installere, følger med mye software (noe vil kanskje si dette er bra, andre dårlig), og merket ikke noe til stabilitetsproblemene folk snakker om... Den stod bare der og gikk og gikk helt til jeg tok den ned da jeg flyttet...

 

Fikk smelt inn versjon 10.1 på den i natt, og nå går den så det suser. Det inntrykket jeg fikk da jeg satt og jobbet med den i natt var veldig godt. Hvis du ikke er veldig godt kjent med linux har den gode konfugureringsverktøy, og andre brukervennlige funksjoner. Pent GUI også, men det er vel mest takket være KDE...

Lenke til kommentar
Brukte Mandrake fra versjon 9.1, 9.2, 10CE, og 10.0.

 

Positivt:

- Enkel installasjon

- URPMI fungerte bra

- Mange pakker tilgjengelig

- www.mandrakeusers.org er et bra brukerforum

 

Negativt:

- Noe ustabilt

- Blir installert fryktelig mye software som standard

- Litt kronglete å få oppdatert nye kernel's (egentlig relatert til LILO)

- Rotete system med versjoner (Official, Download Edition, Community Edition osv...)

 

Bruker Ubuntu idag da den er mer stabil og mindre "bloated", og jeg hadde lyst på forandring. Har ingen problemer med å anbefale Mandrake som en "first-time-distro" :thumbup:

Er det mer ustabilt en Windows Xp???

Lenke til kommentar
Har brukt Mandrake litt... hadde en boks før med 9.1 som jeg kjørte en Ventrilo-server på... funket veldig bra den altså! Lett å installere, følger med mye software (noe vil kanskje si dette er bra, andre dårlig), og merket ikke noe til stabilitetsproblemene folk snakker om... Den stod bare der og gikk og gikk helt til jeg tok den ned da jeg flyttet...

 

Fikk smelt inn versjon 10.1 på den i natt, og nå går den så det suser. Det inntrykket jeg fikk da jeg satt og jobbet med den i natt var veldig godt. Hvis du ikke er veldig godt kjent med linux har den gode konfugureringsverktøy, og andre brukervennlige funksjoner. Pent GUI også, men det er vel mest takket være KDE...

Behøver man å laste ned "patcher" for å få spilt spill og brukt andre Windows programmer?

Lenke til kommentar
Er det mer ustabilt en Windows Xp???

Nei, det er vel ikke mulig!?

 

Behøver man å laste ned "patcher" for å få spilt spill og brukt andre Windows programmer?

Spill og programmer laget for Windows fungerer ikke under Linux... Du kan bruke Wine eller lignende Windows-emulator til noen applikasjoner og spill, men det vil gå tregere. Tror Wine følger med Mandrake!?

Lenke til kommentar
Er det mer ustabilt en Windows Xp???

Nei, det er vel ikke mulig!?

 

Behøver man å laste ned "patcher" for å få spilt spill og brukt andre Windows programmer?

Spill og programmer laget for Windows fungerer ikke under Linux... Du kan bruke Wine eller lignende Windows-emulator til noen applikasjoner og spill, men det vil gå tregere. Tror Wine følger med Mandrake!?

Nei Windows tar kaka. explorer.exe har et problem.

 

Hva skulle man gjort uten emulatorer..

Lenke til kommentar
Spill og programmer laget for Windows fungerer ikke under Linux... Du kan bruke Wine eller lignende Windows-emulator til noen applikasjoner og spill, men det vil gå tregere. Tror Wine følger med Mandrake!?

Det største problemet er ikke at det vil gå treigere, men at det meste ikke vil virke i det hele tatt uten betalingsversjonene av Wine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...