Gå til innhold

Netshop 1557GLS spørsmål og gjerne svar...


gc_beast

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har hatt min 1557GLS i ca 3 mnd nå, og er veldig fornøyd med den.

Svarer spm for spm:

  • Støyer den mye?

Til vanlig bruk går CPUen stort sett mellom 100-600mhz, og da er maskinen så godt som lydløs. Under full load støyer den derimot relativt mye.

  • Batterilevetid?

Til "vanlig" lite ressurskrevende bruk holder den fint i 4-5 timer.. Under full load holder den snaue 2.

  • Byggekvalitet?

Noen som mener den er vel "plastic-fantastic". Jeg har ingen problemer med den though.

  • Skjerm?

Som med alle LCD-skjermer bør den kjøres i sin native oppløsning. Dvs 1400x1050. Det fungerer veldig fint for meg. Skarp og fin skjerm. Noe vel sensitiv på innsynsvinkel though, spesielt i høyden.

 

Ellers ville jeg ikke ha gått for Hitachi HD, da det er mange som har sliti litt med denne (mest pga rare lyder). Jeg har en Samsung silent-ettellerannet og den fungerer ihvertfall kjempefint foreløpig.

 

As for om den er verdt det får du nesten vurdere selv, men du skal ihvertfall lete lenge etter en laptop med bedre specs til lavere pris (mtp. batterilevetid osv).

Lenke til kommentar

Men husk at dersom du oppgraderer noen av komponentene, så må du spesifikt be om garanti for at skjermen ikke har 1-3 døde pixler! Ellers må du betale 1100 kroner for å benytte angreretten, dersom du er en av dem som ikke synes det er greit med 1-3 døde pixler.

Lenke til kommentar
Men husk at dersom du oppgraderer noen av komponentene, så må du spesifikt be om garanti for at skjermen ikke har 1-3 døde pixler! Ellers må du betale 1100 kroner for å benytte angreretten, dersom du er en av dem som ikke synes det er greit med 1-3 døde pixler.

Skjønner ikke helt hva du mener her. :blush: Kan du forklare det på en annen måte?

 

Edit: Trengs forresten ikke. Leste den lange tråden om emnet.

Endret av Palantir_
Lenke til kommentar

Støy: Stille så lenge vifta ikke går, altså så lenge du ikke presser maskinen hardt. Kommer av og til snåle lyder fra Samsung-disken min.

Batteri: 4+ timer med kontorarbeid, snaue to timer med multimedia.

Byggekvalitet: Greit nok, plastic fantastic til tross. Fancy blålys trekker opp.

Skjerm: Ingenting å si på den; en helt grei bærbar-skjerm.

 

Aopen 1557 GLS er en genial maskin så lenge den fungerer, men vær klar over at Aopen ikke akkurat er kjent for kvalitet ... jeg kan for eksempel nevne at dersom du har 128MB-skjermkortet du må FOR GUDS SKYLD IKKE OPPGRADERE BIOSEN til den nyeste offisielle releasen fra Aopen; da slutter LCD-skjermen å fungere.

Lenke til kommentar
Hmmmm :hmm:

 

Vurdere seriøst og kjøpe den:)

Alle sier den er den beste laptopen til den prisen osv, virker som et virlkelig godt kjøp!!!

 

Simon

Har hatt en GLS selv men ble ikke fornøyd(solgte etter 1mnd).. Du må regne med å kjøpe en ekstern dvd brenner bla annet, hvis du skal ha mulighet til å kopiere dine dvder.

Den Qsi 8X dvd brenneren som sitter i er bare søppel :thumbdown: og jeg byttet 3 stk, og det var det samme problemet med alle sammen :no:

Et annet problem i forhold til andre Centrino Dothan pcer er at viften går uregelmessig og ofte (men alt er relativt)

Den bærer jo også selvsagt preg av og være en masseproduksjon pc, med sitt kjedelige utseende (plastik fantastisk) dårlig tastatur, og knapper forøvrig.

Skjerm/skjermkort var veldig bra syntes jeg, men ser at en del klager på pixelfeil...

Skal man legge 12-13000kr i en maskin, så finnes det faktisk verdige merke konkurenter å velge i også som Dell/Acer/Hp feks.

En annen negativ ting du bør ta med er (videresalg).. Annens gangs kjøpere får plenty å velge i om 1-2 år av merkene Thundra/Aopen/Netshop noe som gjør at du må selge billig, og taper penger der...

 

Lykke Til :w00t:

Lenke til kommentar

Hei. har hatt min 1557GLS i ca 4-5 måneder.

Støyer den mye?

jeg vil si at den støyer minimalt. Synes heller ikke den lager mye støy når jeg spiller på den..

Batteritid?

Jeg har for det meste kjørt på strøm så jeg har aldri gått tom :)

Er det verdt det?

Å ja, betalte 17500 for min.

Er det god byggkvalitet på den?

bare ikke la noen trå på den, ble 5000 for ny skjerm :(

Bra tastatur?

Deilig tastatur :) har ikke prøvd så mange bærbare (5-6 stykker) og jeg synes 1557GLS har best.

Er skjermen god?

Vil si det er en helt grei skjerm.

 

dersom du har 128MB-skjermkortet du må FOR GUDS SKYLD IKKE OPPGRADERE BIOSEN til den nyeste offisielle releasen fra Aopen; da slutter LCD-skjermen å fungere.

 

Jeg har oppdatert BIOSEn til nyeste, tror jeg da. har opdatertt siden jeg fikk den hvertfall, og for meg fikset det et lite problem jeg hadde. Husker ikke hva det var men det funket.

Lenke til kommentar

Har bare ett lite problem med min nå. Har installert alt av drivere og sånn, men en ting som irriterer meg er at feks når jeg høyre klikker på ting så får jeg fram den menyen i windows, men den er så forferdelig treg. Oppfører seg på samme måte som når man flytter på vinduer på en maskin som ikke har installert skjermkort drivere. Noen som vet?

 

edit; problemet gikk vekk etter jeg installerte nyeste DX.

Endret av DavidH
Lenke til kommentar
Men husk at dersom du oppgraderer noen av komponentene, så må du spesifikt be om garanti for at skjermen ikke har 1-3 døde pixler! Ellers må du betale 1100 kroner for å benytte angreretten, dersom du er en av dem som ikke synes det er greit med 1-3 døde pixler.

 

Hm... Jeg sendte mail til netshop og spurte om å få noen form for garanti på at skjermen ikke hadde pixelfeil. Jeg fikk til svar at dette ikke var mulig... Var urettferdig i forhold til andre kunder mente han... :dontgetit:

Lenke til kommentar

- Støyer den mye?

Pent lite... Bortsett fra Farcry på maks oppløsning og maks detaljer... :p

 

- Batteritid?

Overraskende mye spør du meg, holder godt over 4 timer med bare word.. :D

1 1/2 med farcry på samme innstillinger...

 

- Er det verdt det?

Jeg kjøpte den når den var ny, og desto dyrere... men har ikke blitt noe skuffet..

 

- Er det god byggkvalitet på den?

Her kan jeg nok ikke gi mine varmeste anbefalinger du... Har hatt et x antall problemer med kabinettet... Siste nå er at lydutgangen må en måte har utvidet seg, så mini-jacken ligger å "vippe inn og ut".... ;(

 

- Bra tastatur?

Helt nydelig, ligner i stor grad på et normalt stasjonær tastatur...

 

- Er skjermen god?

Jepp, ikke noe problemer her eller.. Fin og klar, temmelig vanskelig å få skikkelig ren.. Men ellers er jeg storfornøyd med denne også :D

 

 

Ang. pixelfeil kan du bruke angrerettsgarantien innen 14 dager.... Også bare bestille på nytt, helt til du får en pc du er skikkelig fornøyd med...! :D

 

Dette er nok den beste laptopen med tanke på kraft/pris... Men får du først problemer med denne, så har det en tendens til å balle seg på.... Dessuten er dvd-brenneren helt apekatt...

Endret av elindse
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
,08/02/2005 : 16:46]
Men husk at dersom du oppgraderer noen av komponentene, så må du spesifikt be om garanti for at skjermen ikke har 1-3 døde pixler! Ellers må du betale 1100 kroner for å benytte angreretten, dersom du er en av dem som ikke synes det er greit med 1-3 døde pixler.

 

Hm... Jeg sendte mail til netshop og spurte om å få noen form for garanti på at skjermen ikke hadde pixelfeil. Jeg fikk til svar at dette ikke var mulig... Var urettferdig i forhold til andre kunder mente han... :dontgetit:

Nå har Netshop tydeligvis ombestemt seg. De tilbyr garanti mot pixelfeil for kr 300. Men av en eller annen grunn tilbyr de det bare for 1557- og 1558-modellene.

 

LINK TIL NETSHOPS PIXELGARANTI (kun for 1557 og 1558)

Lenke til kommentar

Hehe, ja det er nok etter min sak det der er kommet til. Tror det var en del som ville ha en garantert pixelfeilfri skjerm etter den saken. Hørte om en som sendte en mail om garanti mot pixelfeil, og da svarte de at det kunne de ikke gi. Så vidt jeg vet så koster lcd skjermen på 1557`en 3000 kr for en vanlig forbruker.Trekker du fra momsen og avansen så koster vel en slik skjerm Netshop rundt 2000. Dvs at 20 garantikjøp gir 3 skjermer de kan bytte ut.

 

Forøvrig så løste min sak seg ved at jeg fikk en kompensasjon, slik at jeg nå lever med pixelfeilen på min 1557.....

 

Hvem tør å kjøpe pc uten denne garantien nå???? Nå er det jo nesten garantert at dersom du ikke kjøper denne forsikringen så får du en skjerm med pixelfeil.....

Lenke til kommentar

Jeg er selv fornøyd med min Aopen 1557gls.

 

Støy:

Iforhold til flere andre maskiner av eldre/nyere, bedre/dårligere så støyer den faktisk relativt lite eller normalt. Det er ikke mye støy ved vanlig bruk, viften går jo når den virkelig brukes. Men dette må jo forventes.

 

Batteritid:

Det er oppgitt 4-5 timer ved vanlig bruk.

Jeg har hatt 6 timer ved lett bruk (irc, msn og vanlig internettsurfing), og maskinen holdt hele 4 timer og 26 min når jeg satt og kopierte dvd-plater til den store gullmedalje. Da gikk CPU på 100% hele tiden. Men dette faller dessverre noe med tiden.

 

Skjerm og skjermkort:

Dette er virkelig bra. Ikke hatt noen problemer. Ikke annet enn at jeg ikke fikk til å legge inn skjermkort drivere uten dx9 (men dette sier jo seg selv :whistle: ) Pixelfeil har jeg ikke sett noe til eller hørt noe om før. Så jeg antar at dette ikke er det største problemet.

 

Tastatur og "mus":

Dette er helt ok til å være laptop. Vært borti MYE værre. Og da hos "store" leverandører som HP og Toshiba.

 

Resten:

-Lydkortet er jo ganske sprekt, men skal du se film eller spille musikk UTEN headsett eller ekstrerne høytalere kan du glemme dette. Dette er noe dem IKKE har satset på. Hjulet for justering av volum er også litt krøkkete plassert. Lydkortet har 4chan lyd om du bruker optisk ut, som er tilgjengelig i samme port som 3,5mm minijack ut.

-DVD-brenneren QSI-8x er igrunn ikke noe å rope hurra for. DVD filmene som jeg har brent funker til å spilles av. Men å kopiere innholdet på dem er så og si umulig. Dette er jo litt synd.

-Knappene for avspilling av vanlige musikk cd'er er plassert så man må ha skjermen oppe for å velge spor. Og man kan kun høre på vanlige cd'er uten bruk av os.

-Wlan'et er faktisk utrolig bra. Dette er noe av det bedre onboard jeg har vært borti. Det funker meget bra og får terningkast 7 av meg.

-Kortleseren funker helt greit. "Bare" støtte for 4 typer minnebrikker, og digitalkameraet mitt bruker ingen av disse. Men det er jo egentlig ikke noe stort problem. Det kan man leve med. Den fungerer og det helt tilfredstillende.

-Inn og utganger, det er igrunn helt ok antall av disse. 3 stk USB 2.0 og en firewire (denne er av typen liten plugg, dessverre). Så kommer 10/100 port, 56kbps moden, printer port, d-sub (vga ut) og s-video utgang.

 

 

Pris vs ytelse:

Du skal nok lete lenge etter en maskin med specs. ves ytesle. Og om du ikke har behov for noe skikkelig supert, så holder denne maskinen i massevis. Jeg hadde en HP maskin før denne. Den var riktig nok billig, men det var MYE problemer med den, og jeg liker denne bedre.

 

Jeg har egentlig ikke så mye mer å si om denne maskinen. Ikke annet enn at den funker helt fint til spilling, filmredigering og som multimedia maskin i stua når man ikke orker å gå til videosjappa.

 

Håper dette kan hjelpe deg noe på veien.

 

Med vennlig hilsen

:innocent: Thelle :innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...