Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Komponere anlegg i gammal Lada


Lada2103

Anbefalte innlegg

Jeg skal montere stereoanlegg i min 81-modell Lada 2105. Bilen aldri hatt radio, ikke en gang antenne, så alt må gjøres fra "skratch". :roll: Ladaen er ikke noe særlig enkel å bygge anlegg i, det er ikke satt av plass til høytalere verken foran eller bak.

 

Jeg har funnet ut at under selve hattehylla (som er i plast), er det metall. :hrm: Som sagt er det ikke avsatt plass til høytalere, så det må lages hull til dem.

 

Når det gjelder plasseringen av høytalere foran, er jeg ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre. Har vurdert å skjære høl i døra, men jeg mistenker at det ikke er spesielt mye rom bak. Lurer litt på å lage festeplater og plassere dem over pedalene/ved rattstammen og under hanskerommet, men vil dette gi dårlig lyd?

 

Hvordan kan jeg gjøre dette på enklest og best mulig måte?

Hva koster de tå få noen til å lage hullene i hattehylla for meg?

 

Angående størrelsen på anlegget: Jeg skal ikke ha noe stort noe, men det bør være ålreit lyd, for å si det sånn. Hører mest på radio, og eier få cd'er, men jeg kan tenke meg en spiller som tar mp3-cd'er.

 

Tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et lite budsjettoverslag hadde vært fint, men i en gammel Lada er det vel logisk sett ingen vits å trøkke inn tusenvis av kroner i anlegg ;)

Skal du ha forsterker eller satser du på å drive høyttalerne med spillern?

Vil anbefale Pioneer, f. eks DEH-P5630MP, kombinert med DynaBel eller Peerless komponetsett foran. Skal du ikke ha egen forsterker går det ike å tenke på sub engang.

Da vil jeg faktisk anbefale etpar ekstra 6" mellomtoner, delt på ca 150Hz med et enkelt delefilter fra Eltek koblet på bakkanalene.

Lenke til kommentar

Du har skjønt det ;) Kommer ikke til å bruke masser av penger på anlegg til denne bilen nei. Hadde tenkt å drive høytalerene med spilleren, fordi det holder kostnadene nede, og ikke minst tror jeg at det holder til mitt bruk.

 

Ang. de 6" mellomtonene du snakker om: Mener du at de skal sitte mellom 6x9" på hattehylla da eller?

 

 

 

Hakke peiling på anlegg :blush:

Endret av Lada2103
Lenke til kommentar

Tenker som så at du ikke skal ha Lada til evig tid, så da er det kjekt å ha noe du kan bruke senere også. De 6" er ment istedet for 6"*9" og jeg vil foreslå ingenting i hattehylla. Støp deg etpar kickpaneler nede ved føttene for 6" for å få litt mer punch i bassen. Fest elementene i ringer av MDF som beskrevet lenger ned.

 

Om du skal ha 6"*9" bak så kan du jo teste DynaBel sine, og gjøre som andre har foreslått før; koble ut diskant og mellomtone for å bruke dem som rene midbasselementer.

 

Sjøl har er jeg ganske krass i min oppfatning av hva som er god lyd og 6*9 er noe av det værste en kan gjøre for å grumse til lydbildet. Er litt sær der, vet det :whistle:, men for all del, du kan godt ha ting i hattehylla, det er tross alt dine ører, hehe, vil bare ikke anbefale det.

 

Når det gjelder montering av komponentsett så vil jeg anbefale å få tak i noe 22mm MDF med Byggern el.l. Lag etpar ringer ved å skjære hull til elementene og fell dem ned i dashbordet. Diskantene monteres behørig ved siden av, i A-stolpe el.l.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Hmm....:blush:

 

Det ble litt mye fagsjargong for en som tidligere nevnt ikke har peiling på bilstereo.

Jeg må be deg forklare litt nærmere. :D

 

Kickpaneler, hva er det? Hva skal jeg støpe kickpanelene av?

Mener du at jeg skal montere de 6" mellomtonene nede ved føttene bak? På dørpanelet kanskje?

 

Ang. motering av komponentsettet. Hvordan mener du at jeg skal felle det inn i dashbordet? Skal jeg skjære hull oppå eller?

 

Så langt er det bare en ting jeg vet at jeg helt sikkert kan fikse: 22mm MDF. Det finnes på lageret på jobben :D

 

Legger ved et bilde av dashbordet sånn at du kan komme med idéer om how-to-do. :cool:

post-228-1107808220_thumb.jpg

Endret av Lada2103
Lenke til kommentar

Jepp, lag hull og fell det ned i dashen, ett sett pr side med diskantene lengst ut til sidene. Ta gjerne og vinkle ringene til mellomtonene ved å lime sammen to og høvle dem om du vil.

Kickpanelene plaseres nede ved føttene, ute ved sidene, også her kan du med fordel vinkle elementene så en tenkt linje fra sentrum møtes mellom fører og passasjersetet. Tegn på med kritt, legg til litt for svinn, søk på nett etter glassfiberstøping og du er i gang :D

 

http://www.cardomain.com/member_pages/view...id=27344&page=7

http://www.caraudiomag.com/features/0211cae_300zx/

For ideer.

http://web.njit.edu/~cas1383/proj/main/

For kursing ;)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Å lage sine egne kickpaneler ser jo faktisk litt moro ut :D

 

Litt mye drittarbeid med en viss risiko for helsa, men det er vel verdt det når alt er installert, tenker jeg.

 

Angående det å felle ned i dash'en. Det er ikke mye plass til å felle ned noe som helst større enn en tekopp. På venstresiden av instrumentklokkene er det i allefall ikke plass til noe.

 

Er ikke helt med på hvilke elementer som skal sitte hvor.

 

Regner med at du mener det slik at jeg skal kickpaneler i hvert av hjørnene foran med 6" mellomtoner.

 

Tror jeg utelukker å felle ned noe i dashen. Det er forresten metall under hele dashen også :ermm: Bør jeg felle ned diskanter i kickpanelene slik som det er gjort i eksemplet som du linket til? Vil disse evt. erstatte de som skulle vært i dashen?

 

Skal jeg ha tweetere (er vel det det heter :dontgetit:) i a-stolpene, selv om jeg feller inn diskanter i kickpanelene?

 

Hvis jeg velger 6" bak, mener du at det er best hvis jeg lager kasser/bokser og legger dem oppå hattehylla?

 

Beklager at jeg må ha dette inn med teskje, men som sagt har jeg svært liten erfaring med stereobygging :whistle:

 

 

Da skulle det omtrent sånn da?

post-228-1107900921_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Om du plasserer 6" elementene i hattehylla skulle det funke aldeles fint. vil tro at det er nok at du lager hull til dem og sørger for at det er tett mellom bagasjen og kupeen. Egen kasse behøves muligens, ring og snakk med folka på Eltek for å få info om optimalt volum. Vil anbefale DE2787 delefilteret, evt få Eltek-folka til å lage et som kutter 6" ved ~180Hz.

 

Du kan godt montere diskantene eller tweeterne (samme sak) sammen med 6" eller 5" elementet i kickpanelet. Det er da viktig at du retter inn disse som beskrevet, samt at diskant og mellomtone ikke deler samme luftvolum bak. Ellers kan du fint montere dem på dashbordet eller A-stolpen om det blir for mye dill med glassfiberstøpinga.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...