Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Feil ved nettverk mellom to PC`er


Anbefalte innlegg

Igår skulle jeg koble min stasjonære PC til min bærbare for å overføre en del filer osv. Brukte en krysset nettverkskabel. Fikk ingen feilmeldinger på den stasjonære med på den bærbare stod det at det var "lite, eller ingen forbindelse på nettverket". Det var et sånn utropstegn på nettverksikonet nede i hjørnet.

 

Noen som vet hva som kan være feil her?

Endret av alien0ye
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Statisk IP setter du ved å trykke på:

(Nå regner jeg med at du har winxp)

 

Start - Instillinger - Nettverkstilkoblinger - Dobbeltklikk på ønsket nettverkskort (kanskje du har flere, men den heter som regel "Lokal tilkobling") - Egenskaper - Dobbeltklikk på TCP\IP - Velg "Bruk følgende IP-adresse" - Der skriver du inn: (eks)

 

IP-adresse: 10.0.0.2

Nettverksmaske: 255.255.255.0

Standard Gateway: 10.0.0.1

 

DNS og slikt er ikke nødvendig hvis du bare skal koble to maskiner mot hverandre.

 

Hvis du har Windows XP Service Pack 2, slår du av brannmuren på følgende måte;

 

Høyreklikk på Lokal tilkobling - velg "Endre innstillinger for Windowsbrannmuren" - trykk på Av.

 

 

Når du er ferdig med dette, vil jeg anbefale deg å pinge den bærbare fra den stasjonære via command.

Dette gjør du på følgende måte:

 

Start - Kjør - skriv "cmd" (uten "") - skriv ping 10.0.0.3 (som er den bærbare)

 

Får du svar fra den, er alt i orden. Men husk å gjøre det samme på begge to. For å åpne en delt mappe på den stasjonære maskinen, starter du "Kjør" og skriver \\10.0.0.2\

Lenke til kommentar
Igår skulle jeg koble min stasjonære PC til min bærbare for å overføre en del filer osv. Brukte en krysset nettverkskabel. Fikk ingen feilmeldinger på den stasjonære med på den bærbare stod det at det var "lite, eller ingen forbindelse på nettverket". Det var et sånn utropstegn på nettverksikonet nede i hjørnet.

 

Noen som vet hva som kan være feil her?

sikker på at du tilfeldigvis mener det trådløse nettverket og ikke selve network connection?

 

hvis signalet er svakt er det fordi ditt trådløse kort er på og får inn et signal.

Hvis du kjører nettverks profiler på pc'n din (toshibaen min gjør det) så er det bare putte inn nettverks KABELEN, og dra ut det trådløse Kortet. For så fortsette som skjøge sier ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...