Gå til innhold

skifte ip i suse 8,2?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har nettopp begynt med Linux suse og har et newb spørsmål. jeg har aktivert lisa daemon og det der, men jeg tror jeg må skifte ip for at jeg skal finne den andre maskinen (som har xp.) Men finner ikke ut hvordan.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

prøv ifconfig

man ifconfig

et eksempel kan være :

ifconfig eth0 192.168.0.2

:thumbup:

Fungerar i slackware, mulig at SUSE gjer det på andre måtar.

Skrevet

det gikk visst an å skifte den i control center -> network internet -> local network browsing men jeg finner ikke xp maskinen :( Den har ip'en 192.168.1.1 og subnet 255.255.255.0

Skrevet
det gikk visst an å skifte den i control center -> network internet -> local network browsing men jeg finner ikke xp maskinen :( Den har ip'en 192.168.1.1 og subnet 255.255.255.0

Du må installere samba-klient for å få kontakt med XP-maskinen.

Hvis/når du har det installert skriver du smb:/ipadresse i f.eks konqueror. smb:/arbeidsgruppe tror jeg også skal fungere for å finne maskiner i arbeidsgruppe.

Skrevet (endret)
det gikk visst an å skifte den i control center -> network internet -> local network browsing men jeg finner ikke xp maskinen :(  Den har ip'en 192.168.1.1 og subnet 255.255.255.0

Du må installere samba-klient for å få kontakt med XP-maskinen.

Hvis/når du har det installert skriver du smb:/ipadresse i f.eks konqueror. smb:/arbeidsgruppe tror jeg også skal fungere for å finne maskiner i arbeidsgruppe.

EDIT: ok nå funker det takk for hjelpa

:thumbup:

Endret av Anders89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...