Gå til innhold

Feil på Canon Ixus 330


Anbefalte innlegg

Jeg har fått feil på mitt Canon Ixus 330.

Feilmeldingen heter E18 og skal visstnok være nokså vanlig på disse kameraene.

Mekanismen rundt linsen har kjørt seg fast, slik at linsen er ute hele tiden, til og med når jeg skrur av kameraet.

 

For meg virker dette som en garantisak, men siden kameraet er over 2 år er jeg usikker. Men ifl. forbrukerloven er det 5 års garanti på ting som det er meningen skal vare mer enn 2 år. Og siden et kamera burde vare lengre enn 2 år bør det jo være en garantisak.

 

Noen som har vært borti lignende, og har "erfaringer" å komme med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan alltids prøve, det er ikke en garanti sak lengre, men en reklamasjonssak, da kameraet er for gammelt. Mest sannsynlig så vil Canon påstå at du selv har påført denne feilen ved å miste kameraet i bakken, eller lignende, så du må virkelig stå på ditt hvis du skal få dekket dette av Canon. Hvis de nekter så ender du opp med å ihvertfall betale noen hundrelapper for sjekk av kameraet.

 

Hvis det var meg så hadde jeg kjøpt et nytt kamera, kameraet ditt er virkelig en gammel modell (men bra, jeg har det fortsatt selv) og det koster ikke allverden med et nytt et. Tror du hadde blitt imponert over Ixus 40, men dessverre så må du kjøpe nytt minnekort og eventuelt batteri hvis du vil ha et i backup.

Lenke til kommentar

Dersom denne feilen har opstått uten ytre påvikning og leverandøren ikke vil ta det som en garatisak, ville jeg ha spurt som min gammle juss lærer sa: Hvis det ikke er ment for å vare i mer enn to år, da synes jeg du skal sett opp en lapp ved siden av produktet: dette er ikke ment for å vare i mer enn to år!

 

For et kamera være ment til å vare i mer enn to år, noe annet vil være helt tåplig. Hvis leverandøren din drar ut på det, still det spørsmålet (har fungert bra for min del).

Lenke til kommentar

Men dersom du velger å prøve deg på berntmhs forslag til å løse problemet, så er det sikkert lite vits i å reklamere hvis kameraet fortsatt ikke fungerer skikkelig. (Det kan for all del fungerere, men så er det jo større sjanse for å finne spor etter maktbruk mot objektivet og dets mekaniske innmat ved reparasjon).

Lenke til kommentar

jeg åpnet kameraet selv og fikset feilen

men kameraet lager litt ekstra lyd når linsen beveger på seg.

Så det er helt klart noe feil med kameraet. Regner med at jeg må ha et nytt snart uansett.

Noen som har noen gode forslag, har lyst på noe litt mer profft/avansert liksom.

Noe i retningen speilrefleks. Jeg har notert meg at prisene på speilrefleks har falt litt. Noe å satse på?

Men det ender sikkert bare med et litt stort kompaktkamera, noe a'la Olympus Camedia C-70 Zoom.

Noen erfaringer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...