Gå til innhold

Mac-funksjoner samme som på pc?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer bare på om mac har de samme funksjonene du finner på pc, slik som paint, powerpoint, excel og sånn. Er det noen funksjoner/programmer du har på pc som ikke finnes på mac? Hvilke er da disse? Er det noen som finnes på mac og ikke på pc og?

Endret av SondreB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Nå har jeg kun brukt mac på skolen, men der bruker vi en programpakke kallt "appleworks". Om appleworks følger med maskinene er jeg ikke sikker på, men å fortelle deg at det ikke er noe å rope hurra for; det kan jeg gjøre. Riktignok inneholder denne pakken teksteditor, regneark og et enkelt tegneprogram, så den oppfyller jo alle kravene dine.

 

Riktignok finnes det også Microsoft Office for Mac , og dette er vel strengt tatt det samme på mac som på pc?

 

Med andre ord. Det du leter etter finnes, men er ikke akkurat noe å skryte av. Skulle du ikke være fornøyd kan du legge litt penger i Microsoft Office.

Lenke til kommentar

Man får Word/Excel/PowerPoint til Mac også, om man ønsker det. Som alternativer til Word og PowerPoint har man iWork - programpakken med Pages og Keynote, som jeg synes holder mål. Disse to finner man ikke på PC. Samtidig har man hele iLife-pakken man ikke finner til PC, som følger med. Ellers er det haugevis av programmer som enten funker kun på PC eller på Mac, men som har kompatible formater og liknende. Er det noe spesielt du er ute etter?

Endret av Zapchud
Lenke til kommentar
Nei, ikke noe spesielt, men skal ganske sikkert snart kjøpe meg mac, og lurer derfor på om det er noe jeg "mister" av programmer og slikt fra pcen... Er det det?

Og en ting til; får du iLife '05 inkludert dersom du bestiller iBook nå, eller hvordan er det?

Én ting er i alle fall sikkert og det er at det finnes erstatninger for de aller fleste windows programmer som er like gode... (Som oftest, noen ganger bedre - andre ganger dårligere).

 

Du finner hele Adobe pakken, foruten videodelen, da har du Final Cut.

 

Som nevnt tidligere: MS Office for mac.

 

og

 

iLife som inneholder: iPhoto (enkel bilderedigering), iMovie HD (videoredigering), iDVD (dvd authoring) og Garageband(lage musikk). Samt iTunes.

 

Hvilke programmer bruker du på pc?

 

Sjekk ut versiontracker.com

Endret av eckmann
Lenke til kommentar

Hvilke programmer jeg bruker?

 

Internett Explorer, bilderedigering (Microsoft Office Picture Manager og Nikon View), filmredigering (Windows Movie Maker, må konvertere .MOV til Windows, dette er meget irriterende), se DVD, skriveprogram (Microsoft Office Word), iTunes (synkroniserer med Ipoden min), Paint av og til, har vært kjekt å ha noe a-la Powerpoint, altså presentasjon, Excel Regneark, ++++.

Finnes alt dette på Mac?

Lenke til kommentar
Hvilke programmer jeg bruker?

 

Internett Explorer, bilderedigering (Microsoft Office Picture Manager og Nikon View), filmredigering (Windows Movie Maker, må konvertere .MOV til Windows, dette er meget irriterende), se DVD, skriveprogram (Microsoft Office Word), iTunes (synkroniserer med Ipoden min), Paint av og til, har vært kjekt å ha noe a-la Powerpoint, altså presentasjon, Excel Regneark, ++++.

Finnes alt dette på Mac?

Internett Explorer - Jada, men hvorfor ikke bruke Opera, Safari eller Firefox?

 

Bilderedigering - iPhoto evt. Photoshop

 

Filmredigering - iMovie

 

Se DVD - Jada.

 

Skriveprogram (Microsoft Office Word) - MS Word evt. Pages (Apple sitt svar på Word)

 

iTunes - iTunes

 

Paint - Følger med i Appleworks-pakken

 

Powerpoint - Powerpoint evt. Keynote 2 (Som for så vidt er mye finere og bedre imo. enn Powerpoint)

 

Excel Regneark - Excel

 

Akkurat nå kommer jeg ikke på noe du ikke kan få til mac uansett. Men du kan ikke bruke cdene til Office osv. du har til windows på mac da. Det er vel en ulempe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...