TaalibUshindi Skrevet 29. januar 2005 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2005 Jeg har nettopp kjøp meg pc. Når du skal sette opp grafikken kommer det opp noen punkter jeg hvet hva er: anisotropisk filtering og anti-aliasing. Hva er dette og hva er det godt for? Lenke til kommentar
the_zombie Skrevet 29. januar 2005 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2005 Svart på dette mange ganger før: Anti-aliasing: Glatter ut kanter så de ikke blir så "trappete" Anisotropisk filtering: GJør at teksturer blir klare også på avstand Lenke til kommentar
hds Skrevet 29. januar 2005 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2005 Fra skjermkortguiden: Anti Aliasing (AA) Dette jevner blant annet ut stygge kantete skråstreker ved å gjøre strekene myke med glidene fargenyanser som lurer øyet ditt til å se glatte linjer. Anisotropisk filtering (AF) Når skjermkortet skal legge teksturer på 3d-objekter filtrerer det teksturene for å finne riktig fargenyanse, dette gjøres i ulike grader: bilinær via trilinær til anisotropisk (best av de tre). Dette gjør at spesielt flater sett på skrå som gulv osv blir skarpere og finere for øyet. Du får en effekt som vist på bildene under, det som er lengre unna blir tydeligere. LINK Lenke til kommentar
TaalibUshindi Skrevet 29. januar 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. januar 2005 Tusen takk for all hjelp! Lenke til kommentar
guezz Skrevet 29. januar 2005 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2005 Anti Aliasing (AA)Dette jevner blant annet ut stygge kantete skråstreker ved å gjøre strekene myke med glidene fargenyanser som lurer øyet ditt til å se glatte linjer. Her ser du først et bilde uten AA, så et med 6xAA aktivert. Annen informasjon om AA Flere eksempeler (Både for AA og AF) Dette stiller du på i Windows, høyre-klikk på skrivebordet > Instillinger > Avansert > Videre skal du klikke på det skillearket som ditt skjermkorts navn står på. Finner du det ikke der så er det innpå Catalyst control center eller lignende. Anisotropisk filtering (AF) Når skjermkortet skal legge teksturer på 3d-objekter filtrerer det teksturene for å finne riktig fargenyanse, dette gjøres i ulike grader: bilinær via trilinær til anisotropisk (best av de tre). Dette gjør at spesielt flater sett på skrå som gulv osv blir skarpere og finere for øyet. Du får en effekt som vist på bildene under, det som er lengre unna blir tydeligere. Her ser du et bilde uten AF (til venstre), så et med AF aktivert (til høyre). Dette stilles på i samme meny som AA gjøres i. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå