Gå til innhold

stativ til digital kamera


Anbefalte innlegg

Jeg har sett litt rundt omkring på nettet,jeg finner bare stativer som koster mye!!

Noen som vet om nettbutikker som selger brae mem billige stativer til digital kamera??

Max 300,- og det skal være mellom-høyt,sånn ca 130 cm.

Det skal også passe til et sony dcu-p73.

 

Tusen takk for alle svar!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, maks 300 kr. og "bra stativ" er dessverre ikke to kriterier som kan samkjøres, er jeg redd. Selv kan jeg anbefale fabrikatet Slik, de lager stativ i helt grei kvalitet. Selv kjøpte jeg et til rundt 700 som jeg er meget fornøyd med. Mitt første stativ var et skikkelig drittstativ, som sikkert kostet rundt de 300 du setter som grense. Det hadde rundstolper, med "strammeringer" til leddene. De ble raskt slappe, og etter litt bruk begynte ofte et eller flere bein å sige.

Slik-stativet har firkantrød, med kraftige klipsklemmer for hvert ledd. Det er en teknikk å anbefale. Så som sagt, du bør nok legge lista di litt høyere. Det er forferdelig irriterende å rigge seg opp med et stativ som ikke duger i det hele tatt. De billigste er også ofte så spinkle at de er vanskelige å få stabile.

Lenke til kommentar

Det var ikke meninga at det skulle være vanvittig bra!men at det skulle brukes en eller annen gang til å ta bilder ute med lang lukketid....

 

Det skulle være helt okey liksom på en måte,ikke sånn kjempe bra,er amatør fotograf så det er ikke så viktig at det ikke er så bra...

 

Edit:Er dette noe å satse på?

Endret av Hansy
Lenke til kommentar

Nei, det er greit, men det jeg har nå er heller ikke megaprofft. Men det er stabilt, og solid bygget, uten å være blytungt og digert. Og tro meg, du vil som sagt bare angre hvis du bruker 300 på et møkkastativ, selv om du bare skal ta noen få bilder utendørs. Sånn begynte jeg også. Får man først interessen, blir det flere bilder, f.eks. av en klar måne med kraftig zoom. Da er det lite moro med stativ man etter kort tid ønsker dit pepper'n gror. Jeg synes iallfall ikke 6-700 er så galt for litt fotoglede.

Men det er jo ditt valg, kjøp gjerne billig, men du ba om meninger, og da får du det :-)

 

Edit: Jeg glemte å sjekke linken din. Joda, Velbon er helt greie, sies det. Men jeg vet ikkehvor lite og spinkelt dette er utfra bildet. Jeg ville vel kanskje gått en tur i fotosjappa og sett fysisk på hva de har, og notere priser på interessante modeller. Så kan du sjekke priser på nettet etterpå. Slike ting kan være greit å ha tatt litt i først.

Endret av manskow
Lenke til kommentar
Det var ikke meninga at det skulle være vanvittig bra!men at det skulle brukes en eller annen gang til å ta bilder ute med lang lukketid....

 

Det skulle være helt okey liksom på en måte,ikke sånn kjempe bra,er amatør fotograf så det er ikke så viktig at det ikke er så bra...

 

Edit:Er dette noe å satse på?

Har dette selv og det funker 100% tilfredstillende.

 

F828

Lenke til kommentar

Det kommer selvfølgelig litt an på hva du vil bruke stativet til. Med ettbens stativ, kan du finne et gjerde, en sten, en bil eller f.eks en benk å støtte de korte benene mot. I tillegg kan det benyttes som et stativ på brystkassen med det lange benet net på magen, eller ned på bakken, og ytterligere støtte får du om du lener ryggen mot noe stødig.Poenget mitt var, at om du er mye på farten, blir ofte et tradisjonelt trebensstativ litt stort å dra på, og da er det en mellomløsning med et slikt stativ. Jeg har sjelden problemer med å finne noe å sette et lite bordstativ på dersom jeg trenger lange utløsertider. Da er det værre med fjernutløserfunksjon på mitt Ixus 40, når jeg trenger å bruke dette. Da er eneste gode trøsten 2 sek selvutløseren for å unngå vibrasjonen i kamera/stativet idet jeg trykker ned utløserknappen.

Endret av Ib
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar alle samme!!Så det er mulig å finne et okey stativ til 300+?

 

Jeg så noen stativer som så bra ut på den americanske butikken til rundt 30$,mange som så bra ut med 6 veis svinge ting (vet ikke hva det kalles men det var noe 6 veis).

Lenke til kommentar
...brae mem billige stativer til digital kamera??

Max 300,-...

Siden du først er inne i "Onkel Skrue-modus"; du kan jo bare ta litt teip og surre Sonyen din fast oppå toppen av et kosteskaft. Da får du et skikkelig bra ettbensstativ! Du kan også kjøpe sånn borrelås-teip som de har på Biltema. Da blir det enklere å demontere stativet. :!:

 

Eventuelt finner du noen pinner i skogen og surrer dem fast med sånn teip som MacGyver bruker, duct tape tror jeg det heter. Til slutt plasserer du Sonyen din på toppen, og gir den noen ekstra runder med tape for å være på den sikre siden. :!:

Endret av WladimirPutin
Lenke til kommentar

Har letet litt rundt etter tripod, og har kommet over noen på denne siden. Kan man koble en slaveblitz til en tripod sammen med kameraet? Hvordan er det med tripod, passer de fleste, de fleste kamera modeller? :w00t:

 

Personlig syns jeg denne så ganske grei ut i forhold til prisen? Og har denne støtte for å ha slaveblitz, og kamera?

Endret av Eivind_bh
Lenke til kommentar

En ulempe med slike billige Velbon video-stativ de har på Elkjøp er at de ikke har avtagbar plate på hodet som kan skrues fast i kameraet. Dermed må man bruke skruen hver gang man skal ta kameraet av og på. Mer knot, og unødig slitasje på gjengene. Men for en sjelden gang er det greit.

Endret av asdfteam
Lenke til kommentar

Vi har selv et Velbon 540 stativ her i huset. Stativet er helt fint til den prisen vi betalte - 100 kroner på B-vare salg på Elkjiiiiiip for 2 år siden!

 

Den har avtagbar plate på hodet, som kan justeres. Bena som er laget av firkantrør glir ikke opp eller ned når man låser de (god mekanisme med skikkelig klem rundt bena) og stort sett alle justeringsmuligheter man kan ønske seg. Helt greit stativ i amatørklassen, og det er mer enn kraftig nok til digitale kompaktkameraer. Det skal nok også kunne takle videokameraer, men jeg tror nok jeg ville vurdert et annet stativ dersom jeg hadde en SLR påmontert et tungt teleobjektiv...

 

Spesifikasjoner:

- Maxhøyde:152cm + 33cm

- Minimumshøyde: 55,5cm

- Pakket: 61cm

- Vekt: 1,54kg

http://www.aronsen.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=1106

 

Vel.. det eneste jeg savner er å kunne montere hodet i underkant, siden jeg av og til prøver å ta noen skikkelige nærbilder. Da er det kjekt med et stativ man kommer ordentlig innpå med - men slike funksjoner må man nok en del opp i pris for å få.

 

Edit: Bilde tatt på frihånd med lang lukkertid med Ixus 400... jeg hadde jo ikke noe stativ å sette det på... hehe

post-28-1107426144_thumb.jpg

Endret av jendor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...