Gå til innhold

Åpen lukker på DSC-P150


Anbefalte innlegg

Har begynt å prøve meg litt med bilder av trafikken om kvelden med kameraet mitt, og er delvis fornøyd. Det jeg lurer på er om bildene KAN bli noe mørkere ved hjelp av instillinger jeg ikke vet om, eller at jeg bare må gå ned på lukkerhastigheten. Dette bildet er tatt med 30 sek åpen lukker og blender på F 5.6... Jeg synes det blir litt for gult/lyst, og dette bedres kun ved å gå ned til lukkerhastighet ca 15 sek for eksempel... noen som kan dette?

 

Bilde143.jpg

 

(Det blir jo litt bedre i photoshop selvfølgelig, men bare lurer på om det er noen andre instillinger)

Endret av heia_lie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Slettes ikke noe dumt forsøk det her. Og det finnes ingen fast regel for hvilke innstillinger en skal bruke på kvelds/nattfoto. Slikt bestemmer en ut ifra lysforhold og hva slags motiver en er ute etter. Når jeg ser på bildet ditt er jo det første som slår meg at hvitbalansen er totalt på jordet. Still alltid hvitbalansen manuelt hvis du kan, da vil du bruke mye mindre tid på å etterbehandle bildene (en korrekt kalibrert pc skjerm bør en også ha...)

Du sier at dette bildet er med lukkertid på 30sek, og lurer på om det blir bedre med 15sek i stedet. Nei, det blir det ikke, eller dvs, hva er du ute etter? For med 15sek lukker og blender på 5.6 vil det fremstå som mørkere, og om gulskjæret vil være like fremtredende er usikkert (dette er et spørsmål om hvitbalansen igjen).

Valg av blender avgjør mye av skarpheten og dybden i bildet, men ved nattfoto blir den ikke så gjeldende.

Så for å oppsummere vil jeg råde deg til å bli bedre venn med hvitbalansen og leke deg mye med lukkertid og blendervalg for å lære å kjenne kameraet ditt bedre. Etter noen og 20 bilder vil du nok begynne å se visse sammenhenger :)

 

mvh. Peter.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...