k-mouse Skrevet 27. januar 2005 Skrevet 27. januar 2005 Nå som jeg endelig har fått meg vannkjøling ... så har jeg selvfølgelig fått et nytt problem Vanligvis bruker jeg en s-ata harddisk, men nå har jeg skaffet meg en gammal IDE-harddisk som jeg hadde tenkt å bruke som boote-harddisk. Denne harddisken hadde allerede Windows XP ferdig installert, men jeg fikk et problem da jeg skulle prøve å starte den fra PCen. Jeg ser at Windows XP-ikonet begynner såvidt å fade inn, før PCen plutselig restarter. Dette skjer hver gang jeg prøver å starte fra denne disken. Det funker fint å boote fra s-ata disk, men jeg prøvde også en annen IDE-disk, hvor akkurat det samme skjedde. Noen som har det minste peiling på hva dette kan være for noe, og en evt. løsning på problemet? Sorry hvis detta gikk litt fort. Er litt trøtt nå, og må nesten regne med at teksten ikke blir helt prefekt....
alfern Skrevet 27. januar 2005 Skrevet 27. januar 2005 Har du installert windows på den disken du har satt inn mens den sto i en annen maskin? Dette kan isåfall svært sannsynlig være årsaken til problemene dine. Da vil driverne som er lagt inn i windows installasjonen kunne være ubrukelige for den maskinvaren du har i din maskin.
k-mouse Skrevet 27. januar 2005 Forfatter Skrevet 27. januar 2005 Hmm, ok. Vil det funke å bruke reparerings-funksjonen til XP-cden for å fixe dette?
OldSchoolPhotoSnapper Skrevet 27. januar 2005 Skrevet 27. januar 2005 Ville nok tatt en clean install
alfern Skrevet 27. januar 2005 Skrevet 27. januar 2005 (endret) Det kan hende det vil funke, men du vil sannsynligvis bli bedt om å sette inn CD plater for diverse programvare som er innstallert på den. Vil anbefale en fresh install i stedet. Edit: Mest sannsynlig vil du oppleve at etter en slik "reparasjon" av windows, vil du få en ganske ustabil maskin. Men om du absolutt må inn på installasjonen for å ta backups av mail e.l, som du ikke får gjort fra en annen windows installasjon, så kan du prøve dette. Ellers er det ingen grunn til å ikke installere windows på nytt. Endret 27. januar 2005 av alfern
simalarion Skrevet 27. januar 2005 Skrevet 27. januar 2005 (endret) Du skall ha ytterst flakks om dette skall gå, for deg går det ikke, det er ikke noe å reparere (men det skader ikke å prøve, om du har noe viktig på disken, men det tar like lang tid som en ny instalajon). De gangen det faktisk har funket å boote på denne måten på mine pcer har det gått så treigt at jeg har reinstalert alikevell (det er jo ikke bare grafikk drivere o.l, det er drivere til alt i hele pcen din, for å si det enkelt) Endret 27. januar 2005 av simalarion
Hefla Skrevet 27. januar 2005 Skrevet 27. januar 2005 Har selv reparert xp-installasjoner flere ganger... Har gått greit hver gang, men tar omtrent like lang tid som en clean install så hvis du ikke har noe viktig på harddisken ville jeg også gått for en clean. Hallvard
alfern Skrevet 27. januar 2005 Skrevet 27. januar 2005 Har også opplevd at dette har fungert, men vil allikevel ikke anbefale dette, for det første vil det bli liggende masse i registeret som ikke trenger å ligge der, det kan skje at enkelte drivere benytter seg av filer som er av feil versjon, du kan oppleve at ting går tregt og at du får systemkrasj. Dette avhenger jo selvfølgelig mye av hvilken hardware som var innstallert i windowsinstallasjonen på disken. Så med andre ord kan du spare mye arbeid og bryderi ved å legge inn en ny installsasjon av windows.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå