Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ikke kontakt med krysset kabel


Anbefalte innlegg

Har plugget kabel mellom min stasjonære og bærbare pc. har krysset av for de mappene som jeg vil dele slik at det er tegn av en hand under de mappene. Men får beskjed om at jeg har minimal eller ingen kontakt med nettverket...

 

er helt grønn på dette...har lest litt rundt hær på forumet men blir ikke klokere. Noe jeg har glemt å gjøre her??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå husker jeg ikke 100%, jeg sitter på en gammel pc på jobben med win 98, så jeg får ikke sjekka at det er akkurat sånn. Jeg tipper du har win xp. Og da skal det være å trykke på Mine nettverksteder->Mine koblinger, der dobbel klikker du på nettverkskortet ditt og da skal ip adressen komme opp.

 

Hvis du har win 98, så er det bare å velge Start -> Kjør, skrive inn WINIPCFG, trykke ok. Velg nettverkskortet ditt og der burde ip komme fram.

 

Men, hvis du ikke har satt opp ip adressen manuelt på begge pcne er nok det årsaken til at de ikke finner hverandre.

 

Det gjør du ved samme måte som jeg sa oppe til å sjekke ip til winxp. Men i steden for å bare se på ip, trykker du på knappen egenskaper. Der må du velge tcp/ip protokollen, bare dobbeltklikk på den. Så må du merka av for manuell instilling, så skal du kunne skrive inn en ip adresse. Skriv f.eks dette:

 

IP: 192.168.0.1

 

under ip husker jeg ikke hva som står, men du kan bare skrive inn 255.255.255.255 mener jeg. Det er en stund siden jeg har gjort dette ja hehe.

 

Gjør det på begge pcne, bare pass på å ikke sette samme ip på begge. Sett for eksempel 192.168.0.1 på den stasjonære og 192.168.0.2 på den bærbare. Da burde det funke, så lenge det ikke er noe problem med tp kabelen.

Lenke til kommentar

hmm

 

192-168.x.x er en priv range

 

subnett anytder hva som er nettverks id og hva som er host adresse. OM du fyller subnettet er alt nett id, det går med andre ord ikke

 

feks ved subnett 255.255.0.0 er de to første oktettene nett id mens de to siste er host adresser.

 

Det du må pase på videre når pcene skall komunisere er at de er i samme segment

 

feks fra priv rangen 10.x.x.x

 

pc 1: 10.10.10.2 sub 255.255.255.0 pc 2: 10.10.10.3 sub 255.255.255.0

 

hvordan du finner ip enkelt å greit er forklart fler ganger, men vet du hvordan du setter statisk adresse selv (setter in ny adresse)

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Du ha sjekket at led lysene på nettkortene er grønne?.

 

Slå av firewallene dine

 

fin ip på begge pcene dine-post svarene her, du fikser å finne ipen?, etter det så setter vi adresser på pcen din (om nødvendig)

 

 

Når dette er gjort kan vi starte å snakke om ping

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Hadde prøvd en annen krysset kabel jeg. Sjekk firewalls etc. Ip på begge maskiner finner du ved bruke cmd. Cmd virker også i WIN98 så vidt jeg husker. Da får du opp det gode gamle dos vinduet. Her skriver du IPCONFIG og da dukker IP adressen for maskin opp. Da kan du pinge fra den andre igjen. Får du loss underveis er det enten brudd i kabel, defekt hardware et sted eller firewall som sperrer et sted

Lenke til kommentar

når jeg skriver ipconfig på laptoppen min så får jeg bare bare "medium frakoblet". Dette er uten at kabel er satt i. Når jeg setter kabel inn så får jeg opp en ipadresse og en nettverksmaske...er dette adressen til den stasjonære?

hadde jeg hatt litt mer peiling på nettverk så hadde sikkert jeg og ledd av dette hehe :D

Lenke til kommentar

Det er pcen du skriver ipconfig på du får adressen fra.

 

gjør dette på begge å skriv dem ned her.

 

Edig: uten at kablen er satt i??

 

Du har koblet dem sammen med krysset kabel ikke sant

 

Oppdatert 15.57

Er du sikker på at du bruker en KRYSSET kabel

 

"Vanlig" rj45 kabel (tp) er nemlig ikke krysset, en krysset kabel brukes spesielt til det formålet du prøver på (og noen til)

 

Du har ikke tenkt på å kjøpe en ruter-switch (345kr kan du få en grei en for), som støtter dhcp og nat (deler ip til pcene dine-bruker en gyldig adresse), mitt hjemme nettverk er bare fryyyd etter jeg skaffet meg det (brukte 2003server før)

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

joda har kabel mellom de...lurer på om det kan være noe feil med nettverkskortet... tror jeg må få noen til å sjekke. Så kommer tilbake til dette. men tusen takk for at dere prøver å hjelpe. har fått hjelp her inne før og setter stor pris på at dere deler kunnskapen med oss amatører :D

Lenke til kommentar

Hvis du åpner opp et cmd vindu på hver maskin. Start->kjør->cmd. og skriver ipconfig så skal du få opp ipadressen til den maskinen du skriver denne komandoen på.

 

Her skal, hvis dette skal fungere, ip adressene til de to maskinene ha de samme tallene i de 3 første nummerene. eks 10.0.0.2 og 10.0.0.3

Og nettverkmasken skal være 255.255.255.0

 

Hvis dette ikke er tilfelle må du gå inn og forandre dette på nettverkskortene.

dette gjør du ved å trykke: Start->innstillinger->nettverkstilkoblinger. Du vil her få opp en mappe med nettverkskortene som er instalert på pcen din.

Den du skal konsentrere deg om heter antageligvis Lokal tilkobling.

Høyreklikk på denne og velg egenskaper.

Du vil da få opp et vind med bl.a informasjon om nettverkskortet.

Midt på vinduet er det en rute med de forskjellige protokollene som tilkoblingen benytter seg av.

Scroll ned til den nederste pakken som heter iTCP/IP.

Dobbeltklikk på denne eller velg "egenskaper" knappen.

det kommer opp et nytt vindu.

her krysser du av for at du vil sette tcp/ip og nettverksmasken selv.

pc1: ip 10.0.0.1

nettverksmask:255.255.255.0

pc2: ip 10.0.0.2

nettverksmask:255.255.255.0

 

gateway trenger du ikke bry deg om, selv om noen mener du skal sette ipen til den andre pcen her.

 

velg ok og ja på spørsmål. vil pcen restarte så gjør du det.

 

håper det ordner seg

 

:whistle:

Endret av norpreacher
Lenke til kommentar

hehe skrev en mld på den posten

 

Mange missforstår gateway med god margin ja.

 

Om du leser et par av mine poster opp, tror jeg det er best han starter der, før det du foreslo, som jeg er helt enig i

 

Men han må først sjekke led lysene sine og om han virkelig har en krysset kabel, så kan han prøve å pinge loopen sin 127.0.0.1

 

Så sette opp ip adresser som forklart

 

"sjekke firewallen"

 

Pinge den andre pcen.

 

Melde dem inn i samme workgroup (forenkler det hele, forklarer mer når vi har kommet hit)

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Gjør som desier over. Start -> run/kjør, i denne boksen skriver du cmd, da får du opp et dos vindu, der skriver du ipconfig /all , da skal du få opp all info.

 

Jeg har flere ganger opplevd at enhetene ikke får kontakt med hverandre gjennom en krysset kabel, da kan du først koble i en vanlig kabel, for så å bytte til en krysset en.

 

Peter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...