Gå til innhold

Qtek s100 - noen småhaker..?


laaban

Anbefalte innlegg

Er jevnt over veldig fornøyd med Qtek s100, men kunne følgende haker vært ryddet unna hadde det vært enda bedre:

 

Norsk T9

Mangler. Tror ikke det er mulig å legge inn heller...? Rykter vil ha det til at det kanskje kommer med Windows Mobile 2005?

 

IntelliDialer

Denne har en funksjon som skal være behjelpelig med å redusere antall nødvendige tastetrykk for å ringe uten å gå via kontakter. Den foreslår mulig utvalg for hvert tall man taster, både ut i fra nummeret man har slått - og ut i fra T9 bokstavene til gjeldende nummer.

To problemer oppstår. T9 funksjonaliteten sliter så snart den man skal ringe har æ, ø eller å. Telefonen har jo ikke norsk T9, men kanskje problemet uansett ville ligget i IntelliDialer...?

Problem to er at alle kontaktene mine er lagret med +47 først. Dette synes jeg er fint, dessuten skjer det automatisk når man lagrer et nummer i Outlook. IntelliDialer forslår ikke noe nummer så lenge man ikke taster inn "+47" før selve telefonnummeret. Altså er man like langt...eller kort.

 

Ny samtale via Contacts

Når man skal ringe til noen via kontaktene burde default nummer komme som førstevalg. Hvis man f.eks. har satt at mobiltelefonen til en kontakt skal vises som hovednummer, burde også dette nummeret være førstevalg ved utringing. I steden er det alltid "work"-nummeret som kommer opp, dersom dette er registrert.

 

Sende kontakter

Det går kun an å sende en kontakt til en annen via IR eller BT. Ikke til en annen telefon via sms med f.eks. vCard-format. Likefult skulle det gått an å merke de kontaktene du vil sende, også de kontaktene som ikke ligger etter hverandre. Jeg får i hvertfall ikke dette til, men kanskje det er et triks..?

 

Kalender på "Today screen"

Viser ikke multiday events (til forskjell fra all day events som den viser). Det virker ikke som disse kommer opp som appointments og derfor ikke vises. Installerte "Calendar+" som nå tar seg av dette.

 

Automatisk sjekk av mailkontoer

Flott at telefonen støtter IMAP i tillegg til POP. Det hadde også vært flott om telefonen fortsatt sjekket mail automatisk selv om PDA-delen skrus av. Men det gjør den altså ikke.

 

MSN Messenger

Supert! Skulle kanskje hatt mulighet for logg. Samt er det litt irriterende at hvis man får en telefon må man logge seg på igjen etterpå.

 

Kameraet kunne ha vært bedre, men det er det lite å få gjort noe med.

 

 

Mange av hakene ovenfor som kan bringe hybriden fra super til helt suveren kan sikkert ordnes med tilleggsprogrammer av ymse slag. Forslag mottas med stor takk.

 

Listen er sikkert ikke komplett, men du verden så liten i forhold til hva pda-mobilen kan!

 

Lasse

Endret av laaban
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Mange kommetarer her.

 

Norsk T9 kommer kanskje etter hvert. Det er ikke OS basert, da T9 støtten i telefonen er en tredjeparts applikasjon. Utvikler/leverandør må bare få det oversatt og distribuert det i en oppgradering.

 

IntelliDialeren er absolutt ikke perfekt når det gjelder håndering. Dette er en "emulering" på hvordan det fungerer på Smartphone OSet (Qtek 7070/8080/8010). Den kan eventuelt deaktiveres helt, men da er du like langt igjen ;)

 

På ringing fra Contacts kan du eventuelt trykke pil til siden for å velge riktig nummer enkelt.

 

For å få Today skjermen til å vise multiday events gjør du følgende: Start -> Settings -> Today -> Item -> Merk Calendar -> Trykk på Options. Her Huker du på Display all day events.

 

Skjønte ikke helt hva du mente med at den sjekker mail fortsatt selv om PDA delen er skrudd av.

 

Hvorfor du ikke kan være på MSN og telefonsamtale samtidig ligger ikke i telefonen, men i en begrensning på GPRS teknologien. GPRS kan ikke være aktivt samtidig som du har en samtale gående. I noen land får du ikke engang inn samtaler hvis GPRS er påslått. Så er bedre den løsningen vi har her :)

Lenke til kommentar

Har selv en S100 og har problemer med å få slått av GPRS, eller det vil si frakoblet denne etter å ha sendt/mottatt MMS eller browset. I boka står det at man kan ta opp Connections dialogen fra det aktive GPRS ikonet øverst på displayet og frakoble der, det kan man ikke. I mitt tilfelle står det bare at den er tilkoblet og at jeg kan gå til Connections settinger. For å frakoble har jeg "editert" settingene, uten å endre, men å lagre og det kobler ned GPRS. Noen som har andre tips?

Lenke til kommentar
På ringing fra Contacts kan du eventuelt trykke pil til siden for å velge riktig nummer enkelt.

Ja, stemmer dette - for å sette hva jeg tror må være "default" nummer. Og hvis jeg da trykker på grønn telefontast så kommer riktig nummer opp i telefonmodus. Jeg gjorde litt feil og trykket knappen på paden. Da kommer man videre inn til kontaktens forskjellige kontaktmuligheter - med "worktel" som aktiv.

 

For å få Today skjermen til å vise multiday events gjør du følgende: Start -> Settings -> Today -> Item -> Merk Calendar -> Trykk på Options. Her Huker du på Display all day events.

For "All day events" er dette riktig. Men ikke for "mulitday events". Sett at du skal legge inn at du skal til Hemsedal å stå på ski til helgen, og legger inn dette med tid fra fredag kl. 1600 til søndag kl. 1800, så vil ikke dette vises.

 

Skjønte ikke helt hva du mente med at den sjekker mail fortsatt selv om PDA delen er skrudd av.

Jeg mente det av man kan sette at mailen skal sjekkes f.eks. hvert 15 min, men at dette ikke fungerer hvis man skrur av PDA-delen. GPRS kunne vel fortsatt ha stått på og meldt fra om ny mail på samme måte som å varsle sms/mms.

 

GPRS kan ikke være aktivt samtidig som du har en samtale gående. I noen land får du ikke engang inn samtaler hvis GPRS er påslått. Så er bedre den løsningen vi har her :)

puh... det var da enda godt ja!! :)

Lenke til kommentar
Har selv en S100 og har problemer med å få slått av GPRS, eller det vil si frakoblet denne etter å ha sendt/mottatt MMS eller browset. I boka står det at man kan ta opp Connections dialogen fra det aktive GPRS ikonet øverst på displayet og frakoble der, det kan man ikke. I mitt tilfelle står det bare at den er tilkoblet og at jeg kan gå til Connections settinger. For å frakoble har jeg "editert" settingene, uten å endre, men å lagre og det kobler ned GPRS. Noen som har andre tips?

Lurt litt på dette jeg også.

For å kunne ha en kontroll med datatrafikken har jeg installert et program som heter Spb GPRS Monitor. I dette programmet kan man velge å ha et ikon på Today-skjermen, ev. en "nedtrekksmeny" med div. datastatus, som skrur av/på gprs.

Men det burde jo gå uten dette tilleggsprogrammet - og det gjør det kanskje...?

Lenke til kommentar
Kalender på today-screen: Jeg bruker en plugin kalt tAgenda som jeg synes er overtruffen!

 

Slå av GPRS -> Hold "leggepå-knappen" inne i noen sekunder (funker ihvertfall på 2020, så jeg regner med at det funker på "lillebror også)

Flott levert TopDog!

Prøvd tAgenda nå og den virker strålende!!

Tipset ditt med å holde inne "leggepå-knappen" fungerer aldeles utmerket på lillebror også! Liten utenpå - stor inni! :)

Lenke til kommentar

For "All day events" er dette riktig. Men ikke for "mulitday events". Sett at du skal legge inn at du skal til Hemsedal å stå på ski til helgen, og legger inn dette med tid fra fredag kl. 1600 til søndag kl. 1800, så vil ikke dette vises.

Hmm, for meg fungerte dette uten problemer. La inn en avtale kalt test, som gikk fra i dag til torsdag og den ble vist på Today skjermen uten problemer.

 

Jeg mente det av man kan sette at mailen skal sjekkes f.eks. hvert 15 min, men at dette ikke fungerer hvis man skrur av PDA-delen. GPRS kunne vel fortsatt ha stått på og meldt fra om ny mail på samme måte som å varsle sms/mms.

Knaksje jeg som er dum her ;), men når du sier skru av PDA delen, mener du da telefondelen eller skjermen? for PDA delen kan du aldri skru av. Er kun telefonen som kan skrues av ved å sette i flightmode. Selve PDAen vil alltid være operativ. Hvis du trykke rpå sjekk mail ikonet som ligger til høyre sjekker den jevnlig om det er ny mail. Opplever ingen problemer her.

Lenke til kommentar
Hmm, for meg fungerte dette uten problemer. La inn en avtale kalt test, som gikk fra i dag til torsdag og den ble vist på Today skjermen uten problemer.

Det kan se ut som det fungerer når avtalen er samme dag. Tok samme testen som deg og når jeg la det inn med start i dag ble den vist. Men når jeg la den inn med start i morgen ble den ikke vist (kan være fordi jeg har en avtale senere i dag, men burde jo ev. vise den i morgen også..).

 

Knaksje jeg som er dum her ;), men når du sier skru av PDA delen, mener du da telefondelen eller skjermen? for PDA delen kan du aldri skru av. Er kun telefonen som kan skrues av ved å sette i flightmode. Selve PDAen vil alltid være operativ. Hvis du trykke rpå sjekk mail ikonet som ligger til høyre sjekker den jevnlig om det er ny mail. Opplever ingen problemer her.

Mener å skru av skjermen, og er helt enig med deg at den er jo operativ - så AV er den ikke! :)

Litt usikker på det "sjekk mail ikonet", det ikonet tror jeg at jeg har rotet bort i alt annet gitt... Jeg mener i hvertfall under Messaging og Accounts hvor det er et avkrysningsboks for "Connect and check for messages every:" og velger et antall minutter.

Hmm... vet du hva - nå har jeg testet det mer. Og nå ser det ut til at det virker. Det var da som pokker! :blush:

Lenke til kommentar
At ikke gjenstående batteritid vises i toolbaren er heller ikke bra. Må man til med noe slikt: Handango - Battery Pack Pro for å få det til?

Burde vel ha vært en mulighet som default, men som et av mange alternativer kan man eventuelt installere denne gratisversjonen fra windowsmobile.no. Siterer: "Programmet er utviklet for Dangaard Telecom Norway AS, men kan fritt lastes ned og brukes av alle Qtek brukere. "

 

Og Lurifaksen - interessant spørsmål. Håper noen prøver. Det er 2,5mm plugg, hvilket jeg ikke har så jeg får testet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...