preskatv Skrevet 21. januar 2005 Skrevet 21. januar 2005 (endret) Hei. Har tenkt å fikse slik at jeg kan bruke internett på bærbare via mobil, slik at jeg har det som en mulighet når jeg er på hytta osv. Men noe spesielt jeg må gjøre, har den "ledningen", men må jeg fikse noe på abonnementet mitt? Tror jeg har vanlig bedrifts abonnement fra telenor. Har forresten Sony Ericsson k700i og Tundra 1557.... Så lurer jeg videre på ca hvor mye det ville koste? Er det samme ordning som modem, at man betaler det man er pålogget, eller har hørt at man også må betale for motatte kb. Hvordan er forresten hastigheten på internett via mobil, varier sikkert fra abonnement til abonnement, men sånn ca? Mulig å sitte på f.eks msn samtidig surfe på blant annet vg.no(deaktiverer bilder da, men forsatt?) Takker for svar... Endret 21. januar 2005 av preskatv
CrZy_T Skrevet 21. januar 2005 Skrevet 21. januar 2005 GPRS betaler du for antall kb downloadet.... Ligger som regel på rundt 4-5kB/s .
husmann Skrevet 21. januar 2005 Skrevet 21. januar 2005 (endret) Du må oppgardere abonnementet ditt. Hvis du gjør det kan du få høyhastighetsdataoverføring. Jeg har det og høyhastighet er et relativt begrep. Selv bruker jeg en Nokia 6310i (som er en god "gammeldags" arbeidstelefon uten mange feil) og den har høyhastighetsmodem innebygget. Overføring mellom telefon og laptop bruker jeg infrarød. Tror du må ha telefon som har dette modemet innebygd, men er ikke sikker på akkurat det. Tidligere brukte jeg systemet mye både i jobb og privat. Har aldri fått GPRS-systemet til å virke med høyhastighetsoverføring og lurer på om ikke det kostet ekstra engang i tiden også. Med GPRS er det riktig at du betaler for det du laster ned, men det kan fort bli mange kb. Fant ut at jeg ikke gadd dengang å knote med GPRS-systemet da det ville bli dyrere for meg enn vanlig tilkobling. Vel, for å gjøre en lag historie kort - høyhastighetsdataoverføring får du i beste fall opp i ca 33,3 kb/s. Beste fall er ganske ofte for tiden. Et lurt triks er å stoppe nedlasting av bilder inntil du treffer den siden su søker. da går det mye fortere. Du må aktivere ditt abonnement for slik overføring ellers får du bare 9,6kb/s selv om du setter det aldri så mye riktig. Vær obs på at når du får slik "høy" dataoverføring skjer det ved at du belegger flere kanaler i telefonoverføringssystemet og ved stor telefontrafikk blir din dataoverføringshastighet nedprioritert og du får til slutt bare 9,6kb/s. Dette har jeg opplevd mange ganger selv når jeg bruker laptop og moobiltelefon f eks i påsken på hytta. Gleder meg til EGDE-systemet kommer på fjellet. Da kommer det til å gå med hastigheter opp mot 100 - 200kb/s. Og så må jeg kjøpe ny telefon. Kanskje din holder? Surfing via mobiltelefon kommer foreløpig ikke til å bli min greie. Holder med å lese post samt sjekke saker og ting. Endret 21. januar 2005 av husmann
preskatv Skrevet 21. januar 2005 Forfatter Skrevet 21. januar 2005 Tusen takk! Skjønte hvertfall litt Men tar og ringer telenor i morgen om tekniske spørsmål angående en eventuel oppgradering osv.
CrZy_T Skrevet 22. januar 2005 Skrevet 22. januar 2005 Du må oppgardere abonnementet ditt. Hvis du gjør det kan du få høyhastighetsdataoverføring. Jeg har det og høyhastighet er et relativt begrep. Selv bruker jeg en Nokia 6310i (som er en god "gammeldags" arbeidstelefon uten mange feil) og den har høyhastighetsmodem innebygget. Overføring mellom telefon og laptop bruker jeg infrarød. Tror du må ha telefon som har dette modemet innebygd, men er ikke sikker på akkurat det. Tidligere brukte jeg systemet mye både i jobb og privat. Har aldri fått GPRS-systemet til å virke med høyhastighetsoverføring og lurer på om ikke det kostet ekstra engang i tiden også. Med GPRS er det riktig at du betaler for det du laster ned, men det kan fort bli mange kb. Fant ut at jeg ikke gadd dengang å knote med GPRS-systemet da det ville bli dyrere for meg enn vanlig tilkobling. Vel, for å gjøre en lag historie kort - høyhastighetsdataoverføring får du i beste fall opp i ca 33,3 kb/s. Beste fall er ganske ofte for tiden. Et lurt triks er å stoppe nedlasting av bilder inntil du treffer den siden su søker. da går det mye fortere. Du må aktivere ditt abonnement for slik overføring ellers får du bare 9,6kb/s selv om du setter det aldri så mye riktig. Vær obs på at når du får slik "høy" dataoverføring skjer det ved at du belegger flere kanaler i telefonoverføringssystemet og ved stor telefontrafikk blir din dataoverføringshastighet nedprioritert og du får til slutt bare 9,6kb/s. Dette har jeg opplevd mange ganger selv når jeg bruker laptop og moobiltelefon f eks i påsken på hytta. Gleder meg til EGDE-systemet kommer på fjellet. Da kommer det til å gå med hastigheter opp mot 100 - 200kb/s. Og så må jeg kjøpe ny telefon. Kanskje din holder? Surfing via mobiltelefon kommer foreløpig ikke til å bli min greie. Holder med å lese post samt sjekke saker og ting. HSCSD eller hva nå "høyhastighetsoverføring" kalles bruker ikke samme teknologi som gprs. Du kan ikke få HSCSD til å fungerer over GPRS. HSCSD benytter seg av flere mobil-kanaler (opptil 4 tror jeg) hvor du betaler 4x vanlig takst når du er koblet opp. Man trenger ikke oppgradere noe abbo for å bruke GPRS, det kan til og med brukes med kontant-kort så vidt jeg vet. Hvis du har telenor/djuice så ligger det veldig gode forklaringer/oppsett for mange mobiler og os på www.telenormobil.no
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå