^aM^ Skrevet 21. januar 2005 Skrevet 21. januar 2005 Jeg skal lage et "program" som skal henge på web siden min, programmets oppgave er å regne ut hvor stor motstanden i en motstand er ved å la brukeren klikke av i noen radiobuttons. Problemet er det at det er 9 forsklellige farger som brukeren skal ha valget mellom. Disse 9 farge mulighetene må bli satt opp i 3 rader, slik at brukeren kan velge hvilken farge den første ringen har og så den neste og den etter det osv.. Etter at brukeren har valgt en farge for alle ringene skal verdien bli printet ut i en tekst boks, dette er ikke et problem. Det jeg lurer på er om noen av dere har noen forslag til hvordan jeg kan kode dette, er ikke så god på javascript. Hoved problemet mitt er vel egentligt hvordan jeg skal begynne. Håper på masse hjelp og takker for alle svar. Mvh aM
DevN Skrevet 23. januar 2005 Skrevet 23. januar 2005 Hmm, lite aktivitet her? Hva er det egentlig du vil nå? Hva er liksom poenget, en form for et spill, elns? Kan du illustrere det du vil opprette?
^aM^ Skrevet 23. januar 2005 Forfatter Skrevet 23. januar 2005 Oppe seint du Det jeg vil er å lage et par bokser slik at den som er inne på siden kan velge farger som en motstand har(elektronik motstander, sånne inne i elektriske dingser vettu) Disse motstandene har 4-5 farge ringer på seg. Jeg skal bare ha 4. Når du regner ut disse farge kodene får du oppgitt resistansen som er i motstanden(Ohm), så det jeg vil ha er et skript som regner ut dette for brukeren slik at man slipper å bla opp i huske boken for vær eneste motstand man skal ha i en krets. Håper dette er klart nok, er litt trøtt mvh aM
DevN Skrevet 23. januar 2005 Skrevet 23. januar 2005 Tror dette faller en del utenfor min erfaring i JavaScript, dessverre. Kan se litt over dette senere i dag, når jeg har sovet en del. Hvis jeg kan hjelpe deg, hører du nok fra meg i løpet av kvelden.
DevN Skrevet 23. januar 2005 Skrevet 23. januar 2005 Ehh, forsto litt mer i dag, men ikke nok. Jeg forstår meg ikke på "elektriske dingser" så mye. Jeg kan da ikke gi deg eksempler på dette, siden jeg ikke aner hvordan slikt regnes ut. Men framgangsmåten er vel ikke noe problem, hvis det var det du mente med hvor du liksom skal begynne. Du begynner jo med HTML, setter opp hele brukergrensesnittet. Etterpå legger du til JavaScript, som leser hvilke radioknapper som er valgt (lagre i variabler). Og til slutt lar du JavaScript regne ut resistansen ved å bruke verdiene i variablene. Noe slikt du mente?
^aM^ Skrevet 24. januar 2005 Forfatter Skrevet 24. januar 2005 hehe, jeg kan jo enkelt fortelle deg dette, men det jeg lurer på er hvordan jeg skal begynne scriptet. Kanskje dette kan gjøre problemet litt lettere å forstå: Hvis du har ca 27 tall og 2 tegn, hvordan ville du lagret verdiene? hver motstand har 4 sirkler, hvorav 3 av dem brukes til å regne ut verdien, mens den 4 er tollerance(for eks 5% for gull farge). html'en skal settes opp med små radiobokser(9 stk i en remse nedover og 4 bortover)
DevN Skrevet 24. januar 2005 Skrevet 24. januar 2005 Jeg vet ikke ennå hvordan det der fungerer, så kan ikke gi noen direkte løsning for hvordan du begynner ... Siden det er en del radioknapper, anbefaler jeg en JavaScript-loop for å opprette en etter en.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå