Gå til innhold

Tele- zoom eller fast? Converter?


Anbefalte innlegg

Skal ha meg tele til Canon 10D.

 

Hadde egentlig bestemt meg for Canon sin 200mm 2.8 L, men hvordan er Sigma sin 70-200 2.8 i forhold?

 

 

Planlegger å bruke 1.4x converter fra tid til annen for mer tele.

Hvilken converter passer til;

- Canon 200 og Canon 85 1.8 ?

- Sigma 70-200 og Canon 85 1.8?

 

Hvis noen....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal ha meg tele til Canon 10D.

 

Hadde egentlig bestemt meg for Canon sin 200mm 2.8 L, men hvordan er Sigma sin 70-200 2.8 i forhold?

 

 

Planlegger å bruke 1.4x converter fra tid til annen for mer tele.

Hvilken converter passer til;

- Canon 200 og Canon 85 1.8 ?

- Sigma 70-200 og Canon 85 1.8?

 

Hvis noen....

Såvidt jeg har forstått det, så kan f.eks. Kenko sin 1.4x konverter brukes på alle de nevnte objektivene, mens Canons konverter ikke vil passe på Sigma'en i utgangspunktet (og er langt dyrere). Evt forskjell i kvalitet vet jeg lite om, men jeg tror den beste konverteren fra Kenko (300pro eller noe sånt) har bra rykte (hør med Åkken Bom, som bruker denne til mye).

200/2.8L skal være meget bra og antakelig både langt lettere, mindre og skarpere enn Sigma 70-200/2.8, men fleksibiliteten blir jo langt større med 70-200. Så hva du trenger er mest avhengig av hva du skal bruke den til...

Lenke til kommentar

Heisann :)

 

Kenko Teleplus Pro300 er som anderfo sier en meget god konverter. Du kan bruke den på alle de 4 nevnte objektivene + stort sett alle andre objektiver.

 

Forskjellen på 200/2.8 og Sigma/Canon 70-200/2.8 på 200mm er så liten at om du ikke må ha et lettere objektiv eller ikke har penger til det bør du gå for 70-200/2.8.

Det jeg har sett av bilder tatt med Sigmas 70-200/2.8 ser ut til at det ligger på høyde med min EF 80-200/2.8L (av mange utpekt til den skarpeste zoomen Canon har lagd) og det er bra! Det er mulig (nesten 100% sikkert) at motlysegenskapene til Sigmaen ikke er like bra som Canons utgave, men man betaler jo også mye for det.

 

200/2.8 vil nok tegne skarpest med 1.4x konverter, da fast optikk er bedre å bruke konvertere på enn zoomoptikk, men sjekk litt rundt før du bestemmer deg da det jo kun er du som vet hva slags kvalitetskriterier du legger i bildene tatt med disse oppsettene.

 

Ta deg noen timer på dpreview.com , Fred Miranda og andre forum for å se hva folk har fått til og mener om Sigma 70-200/2.8 m/1.4x konverter på.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar begge to :)

 

Har funnet Kenko'n hos BH, men der står det følgende:

Will not provide autofocus with these Canon lenses: 50 f/2.8 EF macro, 100 f/2.8 EF macro(non-USM), 300mm f/4.0 IS USM & 85mm f/1.8 USM.

 

Men du har testet den på 85 1.8'n din Frode?

(synes vi har tastet så vidt om dette tidligere?)

 

 

Heller sterkt mot Sigma'n + Kenko konverter nå.

Lenke til kommentar
Takk for gode svar begge to :)

 

Har funnet Kenko'n hos BH, men der står det følgende:

Will not provide autofocus with these Canon lenses: 50 f/2.8 EF macro, 100 f/2.8 EF macro(non-USM), 300mm f/4.0 IS USM & 85mm f/1.8 USM.

 

Men du har testet den på 85 1.8'n din Frode?

(synes vi har tastet så vidt om dette tidligere?)

 

 

Heller sterkt mot Sigma'n + Kenko konverter nå.

Sjekket akkurat nå og AF'n går som varm kniv i smør ved bruk av Kenko'n på 85/1.8 :)

 

De andre objektivene der har jeg ikke, men den funker på alle mine objektiver.

Lenke til kommentar
Takk for gode svar begge to :)

 

Har funnet Kenko'n hos BH, men der står det følgende:

Will not provide autofocus with these Canon lenses: 50 f/2.8 EF macro, 100 f/2.8 EF macro(non-USM), 300mm f/4.0 IS USM & 85mm f/1.8 USM.

 

Men du har testet den på 85 1.8'n din Frode?

(synes vi har tastet så vidt om dette tidligere?)

 

 

Heller sterkt mot Sigma'n + Kenko konverter nå.

Sjekket akkurat nå og AF'n går som varm kniv i smør ved bruk av Kenko'n på 85/1.8 :)

 

De andre objektivene der har jeg ikke, men den funker på alle mine objektiver.

Fabelaktig!!! :w00t:

 

Er jo ikke noe å lure på lenger da :thumbup:

Lenke til kommentar

Er det noen som har erfaringe med Kenko sine telekonvertere versus Sigma sine i forbildelse med Sigma 70-200 f2.8. Jeg er akkurat iferd med å bestille fra bhphotovideo.

 

Tror forøvrig jeg kommer til å gå for 2x konverteren på tross av at den vil gi mer kvalitetstap enn 1.4x. 1.4 ganger mer zoom er såpass liten forskjell at jeg ser for meg at jeg heller vil beskjære bildet i ettertid. Noen synspunkter på det?

Endret av Aesop
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...