Gå til innhold

RAW format i canon eos 300 d ?


Anbefalte innlegg

Hej

 

Jeg har købt et Canon EOS 300 D og har desværre ikke fået nogen dansk manual med, anden end den er på engelsk :dontgetit:

 

Mit kamera er paralel importeret, da jeg dermed sparede nogle penge.

 

Men når jeg vælger at kameraet skal gemme i RAW format - gemmer den filerne som xxx.CRW ?

 

Har prøvet at åbne dette xxx.CRW format i Adobe Photoshop - desværre uden held.

 

Er der nogen der ved om man skal bruge et andet program til at åbne det xxx.CRW format, eller har jeg evt. lavet en fejl i indstillingerne på mit kamera da jeg får xxx.CRW istedet for xxx.RAW ?

 

Håber der er nogle som evt. kan hjælpe en stakkels amatør videre :whistle:

 

På forhånd tak

 

Mvh

 

Peter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CRW er helt korrekt! (CanonRaw eller noe står det for)

 

Alle DLSR produsenter har sitt eget format Canon/.CRW, Nikon/.NEF osv. RAW er en fellesbetegnelse på "rå format".

 

Du må bruke Photoshop CS og laste ned en RAW plugin fra www.adobe.com for å åpne de.

 

Eller konvertere til DNG formatet.

Eller Bibble, CaptureOne osv osv.

 

Nion har en egen software for deres NEF filer, vet ikke om Canon har?

Endret av NikonD70
Lenke til kommentar

.C(anon)R(a)W-filer kan åpnes med en rekke programmer, bl.a. PhotoShop og PhotoShop Elements (med Adobe's plugin for RAW-filer). Du kan også bruke programmer som Paint Shop Pro, BreezeBrowser, Capture One, eller det nylig omtalte (her på akam) RAW PhotoDesk. Du kan selvsagt også bruke Canon File Viewer Utility som følger med kameraet.

 

Hver kameraprodusent har et eller flere navn på sine RAW-filer, bl.a. har Canon CRW og CR2, mens Nikon har NEF.

 

 

Edit: rettet skrivefeil

Endret av fishlake
Lenke til kommentar

Jeg har nylig gått over til å bruke Capture One sin RAW converter. Til nå er det uten tvil det mest brukervennlige og effektive programmet jeg har sett for RAW-konvertering. ( Har ikke fått testet RAW Photodesk ennå ). Breezebrowser er også god, men her må du dessverre vente på konverteringen av hvert enkelt bilde (Capture One konverterer i bakgrunnen mens du jobbre videre med neste bilde...)

 

Hvis jeg hadde vært nødt til å bruke Canon sin programvare til å konvertere CRW-filene mine, så tror jeg faktisk jeg hadde sluttet å bruke RAW. Programmet er alt for tungvindt i bruk.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Jeg har nylig gått over til å bruke Capture One sin RAW converter. Til nå er det uten tvil det mest brukervennlige og effektive programmet jeg har sett for RAW-konvertering. ( Har ikke fått testet RAW Photodesk ennå ). Breezebrowser er også god, men her må du dessverre vente på konverteringen av hvert enkelt bilde (Capture One konverterer i bakgrunnen mens du jobbre videre med neste bilde...)

 

Hvis jeg hadde vært nødt til å bruke Canon sin programvare til å konvertere CRW-filene mine, så tror jeg faktisk jeg hadde sluttet å bruke RAW. Programmet er alt for tungvindt i bruk.

 

Lykke til!

Capture One er et herlig program!

Lenke til kommentar

Nå skal vi ikke se bort i fra Canons nye DPP (Digital Photo Professional), som for øyeblikket bundles med 20D oppover Det er lynraskt og svært brukervennlig.

Trykk her, kanskje du er heldig og får lastet det ned..Det kreves serienr. på spesifikke kameratyper, men som sagt, den bundles med 20D og den er ikke nevnt her...så kanskje?

Lenke til kommentar

Tak for hjælpen allesammen...

 

Men desværre er den eneste CD der fulgte med mit Kamera en Adobe Photoshop Elements 2.0

 

Jeg kan heller ikke finde den der plugin til Adobe, eller til Adobe elements. :ermm:

 

Sorry men er lidt grøn her :blush:

 

Måske en som kan sende selve plugin til mig ? eller vise mig et direkt link hvor jeg kan hente den ?

 

På forhånd tak..

Lenke til kommentar

Ekstra-tips: Bibble Pro er også et meget bra program for RAW-konvertering og behandling. Dette er på linje med Capture One, men er ikke helt likt oppbygd. Noen foretrekker Bibble, andre foretrekker C1...og noen klarer seg med Photoshop RAW-konverter, men opplever kanskje at PC'en blir sirup av dette (?)

Lenke til kommentar
Nå skal vi ikke se bort i fra Canons nye DPP (Digital Photo Professional), som for øyeblikket bundles med 20D oppover Det er lynraskt og svært brukervennlig.

Trykk her, kanskje du er heldig og får lastet det ned..Det kreves serienr. på spesifikke kameratyper, men som sagt, den bundles med 20D og den er ikke nevnt her...så kanskje?

Står jo på siden der: ".. this free download requires proof of ownership (serial number) of either an EOS-1Ds or EOS-1D camera."

Og "Compatible Models - EOS-1D Mark II, EOS-1Ds, EOS-1D"

 

Hvis DPP bundles med 20D må det være en annen downloadside for den..

Lenke til kommentar

Znoop: De eneste Photoshopene du kan bruke til RAW konvertering er PS CS og Elements 3.

Det virker som du har mangler i pakken du kjøpte om du kun fikk en CD, det skal være to. Kontakt selger!! Å ikke kunne benytte seg av RAW er en stor mangel!

 

All den tid du ikke kan bruke DPP foreslår jeg følgende:

Du kan også bruke Paint ShopPro 9 til RAW konvertering, men jeg tror at om du vil spare penger så oppgrader (om det er mulig) Elements 2 som fulgte med til Elements 3.

Ny Elements 3 koster vel ca. Kr 1000- og det er det er den vel verdt, ca. samme pris for PaintShopPro 9.

PS CS koster ca. 8500-

Lykke til, å lære seg å bruke RAW er værdt anstrengelsene du gjør for å skaffe deg rett software!

Lenke til kommentar

Ny Elements 3 koster vel ca. Kr 1000- og det er det er den vel verdt, ca. samme pris for PaintShopPro 9.

Elements 3.0 får du hos www.netshop.no for kr. 699,-. NB! Her er Adobe Album integrert NB!

 

Jeg har hatt alle Elements versjonene. Elements 3.0 er vesentlig forbedret i forhold til 2.0. En ting er hva du kan gjøre, men den fungerer mye mer intuitivt enn de tidligere versjonene. Adobes Raw plugin versjon 2.4 fungerer knirkefritt for meg med PENTAX *istDS.

 

Når du starter Elements 3.0, kommer du rett inn i Album. Selve bilde-behandlingsdlen, eller om du vil "Photoshop Elements"-delen, kan du rimeligvis gå enkelt og greit inn i fra Album. Men, du kan om du vil legge inn at du går til Photoshop CS, eller hvilken versjon som helst av Photoshop, eller andre bildebehandlingsprogram. :)

 

Det pussige er, at om du går inn på http://www.netshop.no/aspx/produkter.aspx?...=13&g2=67&g3=39 ligger Elements 3.0 der til kr. 699,- mens pakken Elements 2.0 med Album 2.0 er priset til kr. 1.199,-. :cry:

 

Kjøp for all del Elements 3.0 av disse to - den går jo helt utenpå pakken Elements 2.0 med Album 2.0! :thumbup:

Endret av Bottolph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...