Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Splitte par på Cat5E kabel


Anbefalte innlegg

Her hjemme hos meg har jeg det slik at bredbåndet kommer inn i stua, også har jeg trekt en lang Cat5E fra stua og inn på boden hvor router-pc samt fler pcer og switch står og går. Saken er den at jeg bla. har en pc og en xbox i stua jeg vil ha i nettverket.

 

Så jeg tenkte, ettersom såvidt jeg vet så bruker 100mbit på Cat5E kabelen bare 2 av de 4 parene, at jeg kunne splitte parene og få to tilkoblinger på en kabel. Slik at jeg kan sette en mindre switch på stua og dertil koble på xbox og pc.

 

Lar dette seg gjøre? Blir det for mye forstyrrelser i kabelen?

 

Hvis det lar seg gjøre, hvor får jeg tak i utstyr for å splitte kabelen?

 

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det du trenger er da:

krympetang

2x tp plugger

 

Så på priser hos komplett å det lønner seg å kjøpe en CNet switch 5 porters til 197,- istede. tanga koster 252,-. Men da slipper du jo å ha denne boksen i stua + forbrett for eventuell framtidlig tp legging :D

 

Du kan forøvrig lese i posten jeg klarte å bumpe opp :ermm:

Lenke til kommentar

Dog sjangsen for å få et stabilt og pålitelig 100mbit signal er någet svekket siden de 4 lederne som "liksom ikke blir brukt" faktisk er i bruk.

de sender kanskje ikke signal men hjelper godt som jording og støybeskyttelse.

 

hvis du opplever problemer, vil jeg anbefale å force hastigheten til 10mbit for bedre signal.

Lenke til kommentar
Det er mulig, og det fungerer godt.  Du trenger to rj-45 t-ledd.

Hvor får jeg kjøpt disse t-leddene?

 

Og kan jeg endre hvilke ledere som skal til hvilken kontakt i disse?

 

 

Mulig dette ikke går så bra, men det er vel verdt et forsøk. Jeg har trådløst, men jeg foretrekker kabel til alt annet enn laptop egentlig, og trekke ytterligere en kabel er uaktuelt da det ser stygt nok ut allerede med en.

Lenke til kommentar

Du trenger vel ikke splitte kabelen dersom du likevel skal ha en switch i stuen?

 

Dersom du lar kabelen fra LAN-porten på bredbåndsmodemet gå inn i "stue-switchen", kan du sette inn kabelen som går til boden i en av portene, og benytte de resterende portene til tilbehør i stuen. Mye bedre løsning enn å splitte en nettverkskabel.

 

Eller har jeg misforstått noe her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...