Gå til innhold

Objektiv til D70, produktbilder


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Skal akkurat til å kjøpe inn et D70 speilrefleks, men ser samtidig etter et objektiv eller to som skal passe til disse formålene:

 

 

- Produktbilder innendørs på kloss hold. Vil mest sannsynlig bruke Cubelight for å få hvite omgivelser.

 

- Innendørsbilder. Mye bevegelse og gjerne dårlig belysning.

 

- Noen utendørsbilder.

 

 

Vil som sagt bruke kameraet hovedsaklig innendørs, men det er viktig at bildene blir skarpe og at detaljer kommer med. Pris er også litt essensielt, så skulle gjerne hatt objektivet som "gir mest for pengene".

 

Kunne noen hjulpet med noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På produktbilder ville jeg tro du trenger et makroobjektiv. For å få en passelig arbeidsavstand tipper jeg du vil ha bruk for et 90 eller 105mm objektiv, siden 60mm kan lage skygger. Min anbefaling er derfor Tamron 90mm f/2.8 macro eller Sigma 105mm f/2.8 EX macro. Pris ca 3500kr i Norge.

 

På bilder innendørs m/mye bevegelse og dårlig belysning trenger du noe lyssterkt, f.eks. 50mm/1.4, 50mm/1.8, 85mm/1.8 eller noe sånt. Har du sjansen til å bruke blitz, før du kanskje satse litt på det. Pris for 50mm er ca 2000-3500 i Norge (f/1.8 eller f/1.4).

 

Utendørs vil begge disse typene objektiver være godt egnet. De har ikke zoom, så det blir ikke så fleksibelt, men du kjøper kanskje kameraet med kit-objektivet?

Lenke til kommentar
På produktbilder ville jeg tro du trenger et makroobjektiv. For å få en passelig arbeidsavstand tipper jeg du vil ha bruk for et 90 eller 105mm objektiv, siden 60mm kan lage skygger. Min anbefaling er derfor Tamron 90mm f/2.8 macro eller Sigma 105mm f/2.8 EX macro. Pris ca 3500kr i Norge.

 

På bilder innendørs m/mye bevegelse og dårlig belysning trenger du noe lyssterkt, f.eks. 50mm/1.4, 50mm/1.8, 85mm/1.8 eller noe sånt. Har du sjansen til å bruke blitz, før du kanskje satse litt på det. Pris for 50mm er ca 2000-3500 i Norge (f/1.8 eller f/1.4).

 

Utendørs vil begge disse typene objektiver være godt egnet. De har ikke zoom, så det blir ikke så fleksibelt, men du kjøper kanskje kameraet med kit-objektivet?

Støtter anbefalingen på Tamron 90mm 2.8 Di ( gav. ca. 4000 for min ) og Nikkor 50 1.8D ( noe over 1000 kr ) .

 

Skulle jeg velge en av de for nærfoto så hadde jeg satset på Tamron'en. Jeg er riktignok amatør, men er veldig fornøyd med resultatet:

 

http://espen.mine.nu/gal03/index.html

 

http://espen.mine.nu/gal02/14.html

 

http://espen.mine.nu/gal02/index.html

 

50 mm 1.8 er forøvrg kjempebra, kanskje et av Nikons skarpeste. For min del har jeg ikke helt lært meg å mestre det 100% enda ( fikk det til jul :-) men er kjempefornøyd med portrettbildene jeg har tatt med det.

Lenke til kommentar
Eneste ulempe med de nevnte makroobjektivene er treg autofokus - men på produktbilder bruker du antakelig stativ og/eller manuell fokus, og motivene står gjerne stille, så da spiller det nok liten rolle.. :)

Enig - det har en tendens til å "jage" litt rundt fokuspunktet.

Mulig det er min uvitenhet, men ved bruk av blitz og Tamron 90 mm har jeg hatt en tendens til å overeksponere. Får bra resultat ved - 0,7 EV

 

Men skarpheten er det ingenting å si på, kan også kompansere noe for fokustregheten ved å benyte fokuslåsen.

Lenke til kommentar
Mulig det er min uvitenhet, men ved bruk av blitz og Tamron 90 mm har jeg hatt en tendens til å overeksponere. Får bra resultat ved - 0,7 EV

Du kan prøve å slå ned intensiteten på blitzen litt. Blitzen er nok ikke konstruert for makrofoto, så den er nok litt i kraftigste laget på veldig kort avstand. I menyen kan du slå ned intensiteten litt, og vil kanskje ikke ha behov for å justere EV.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...