Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL montering, hva gjør montøren?


Anbefalte innlegg

Vi har bestillt ADSL uten fasttelefon.

Leverandøren sier at vi må ha montør inn i huset for å koble et eller annet, dette er visstnok ikke nødvendig om vi hadde beholdt telefonen.

 

Av forskjellige årsaker fikk vi ikke vært hjemme den dagen montøren skulle komme. Ved tilkopling av ADSL modemet, på egen hånd, som i bruksanvisningen er vi på nett med én gang....

 

Er det bare bløff at montøren måtte gjøre noe??

 

2R2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde vært artig om du kunne ta en telefon til leverandøren din og spørre hva de driver med hvis de prakker på folk uten fasttelefon montør uten at de virkelig trenger det... Hva er egentlig grunnen til at man trenger montør...ledningene vet de nøyaktig hvor er, så den grunnen er ikke god nok. Man går ikke inn i en telefonsentral med 10000 tilkoblede abonennter og leter etter rett ledning....

Endret av GA75
Lenke til kommentar

Den telefonen er allerede tatt og svaret er "at det bare er sånn".

 

De har tilogmed truet med å ta fullt betalt (ca. kr 1000) for besøk

nummer to fordi jeg ikke kunne være hjemme hele dagen montøren

skulle møte. Jeg fikk heller ingen mulighet til å ta kontakt med montørselskapet for å avtale tidspunkt nærmere.

 

Hvem har tid til å avse en hel arbeidsdag for at en montør skal utføre en

(nå) unødvendig femminuttersjobb???

 

2R2

Lenke til kommentar
Hadde vært artig om du kunne ta en telefon til leverandøren din og spørre hva de driver med hvis de prakker på folk uten fasttelefon montør uten at de virkelig trenger det... Hva er egentlig grunnen til at man trenger montør...ledningene vet de nøyaktig hvor er, så den grunnen er ikke god nok. Man går ikke inn i en telefonsentral med 10000 tilkoblede abonennter og leter etter rett ledning....

tja da får du forklare hvordan du måler en telefonlinje som ikke er oppkoblet og det ikke står noe utstyr hos kunden da.

hva om kontakta er ødelagt eller mus har spist ledningen

.

da blir det jo montør x2 som kunden må betale

enkelt og greit linja er ikke aktivisert som telefon linje og da får du IKKE målt telefonkont i andre enden.

alle lev krever nå montør når du bestiller uten telefon

Lenke til kommentar

Nå er det neppe plutselig flyttet inn mus den korte tiden jeg har vært uten telefon. At linja er iorden er jo nå åpenbart siden jeg nå har

ADSL med "god" hastighet etter omstendighetene (ingen tlf.).

 

Men jeg tror jeg har fått svar på de opprinnelige spørsmålene; det er kun snakk om måling for å forsikre seg om at kunden kan/er tilkoplet og har en viss kvalitet på signalet....

 

Jeg skal ta kontakt med leverandøren og forklare ståa, kan være de aksepterer min "egenkontroll".

 

2R2

Lenke til kommentar

Men hvordan er det for brukere som allerede har ADSL, men vil bytte ISP?Jeg har ikke fasttelefon, men har jo nett-tilgang, og alt er fysisk i orden, så hvorfor skal jeg betale 1000 kr for at en montør skal koble opp modem/ router bare fordi jeg skifter ISP? Spesielt når det er tilknyttet samme sentral. Det er jo totalt bortkastet.

Lenke til kommentar

Som sagt tideligere, så blir linja "peilet". Montøren kobler til en liten sak, og stikker bort i nærmeste sentral, og finner ut hvilket kobber par som kommer fra huset ditt, og gjør det som må gjøres. Hele operasjonen tar 10-15 min, og jeg syns 1000kr er ALTFOR mye for en så liten jobb. 500kr hadde vært en mye mer realistisk pris.

Mistenker att ISP stikker 50% av summen i egen lomme. Og at Bravida/installasjons selskap bare sitter igjen med smuler av summen.

Lenke til kommentar

Bare for å ha det sagt, så er denne lille dingsen dem kobler til en tonesender som sender en ganske lav frekvens (hørbar) over kabelen. Så har de en annen liten dings som hører til, det er i praksis en microfon. Som du legger mot isolasjonen på kabelen, da vil du få en tone i mic'en. Da vet du at du har rett kabel.

 

Så hvis montøren må fysisk inn hos deg, er det 90% sannsynlighet at han bare skal inn for å koble på denne tone- senderen sin, slik at han faktisk får koblet de rette kablene. I mange sentraler/koblings- bokser er det mayhem og tilnærmet umulig å finne de rette kablene uten en slik dings.

 

Telenor sitt nett (det som går ut til slutt- kundene) er ikke akkurat det beste, mye henger igjen fra krigens tider... Dette gjelder selvfølgelig ikke alle plasser....

Lenke til kommentar

"Trenger" montør for å kople om gamle ISDN bokser. Trenger og montør for å gå fra gammel 3punkts analog utak til rj45plugg. Dette med at di skal søke seg fram til rett punkt er bare tull. De putter på en kabel tester for å sjekke koplingen i boksen, for å gjøre det, må de i andre enden av kabelen!

 

Først spurte di om jeg hadde telefon.. nei sa jeg. så spurte di om jeg hadde ISDN. Nei. så spurte di om jeg hadde gammel 3punktsutak, og det hadde jeg.. da trenger du montør sa de.. Haha, sa jeg.. Jeg er montør selv, og kan fint klare å koplen en bokse! Oki sa de.. så sparte jeg 1000kr

 

Det montøren gjør i sentralen skal ikke koste deg noe, det er inkludert i etableringen! Sentralen er ofte som et patchepanel, der de bare kopler deg på, eller av linja. :)

Endret av Lickmastr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...