dreamer Skrevet 12. januar 2005 Skrevet 12. januar 2005 Noen som har tips til hvilket utstyr jeg kan bruke for å få opp en trådløs link over 1 km.?
vidarkri Skrevet 12. januar 2005 Skrevet 12. januar 2005 Det forutsetter at du har helt fri sikt. Hvis så er tilfelle så kan du kjøpe retningsbestemte antenner og sikte dem inn mot hverandre. Jeg vet ikke om alle produsenter har slike antenner, men jeg vet at d-link har flere alternativer. Sjekk på Komplett der vet jeg de har.
dreamer Skrevet 12. januar 2005 Forfatter Skrevet 12. januar 2005 Har sett litt på d-link, men jeg var veldig usikker på hva jeg skulle velge. Hvor mange db burde disse antenne være?
vidarkri Skrevet 12. januar 2005 Skrevet 12. januar 2005 (endret) Det er jeg litt usikker på, ser at det var MPX som hadde de antennene jeg snakka om. Det ser ut som om det er 18dbi som er mest aktuelt. Mulig noen kan bidra med mer. Men de er jo ikke akkurat billige. Endret 12. januar 2005 av vidarkri
kons Skrevet 12. januar 2005 Skrevet 12. januar 2005 Antennene bør samlet ha et gain på 6dB per dobling av avstand fra 100m (100m er da brukt som normal range for WLAN i friluft, om du vil ha bedre overføringhastighet trenges det mer gain) altså 200m: 6dB gir samme ytelse som 100m 400m: 12dB -"- 800m: 18dB -"- 1600m: 24dB -"- Det er nok at den ene antennen har alt gainet. med 1000m avstand bør det gå bra med _EN_ antenne med ca 20dB gain (husk å regne med tapet i antenne kablen (ca 1dB per meter)). Vil du ha overføringsrate lik den du har ved 50m med innebygde antenner må du legge på 6dB til, evt 12dB for 25m ytelse...
vidarkri Skrevet 12. januar 2005 Skrevet 12. januar 2005 Det var nyttig info Kons. Der lærte vi noe idag og.
kons Skrevet 12. januar 2005 Skrevet 12. januar 2005 Vil ellers bare legge til at det strengt tatt er forbudt å sette på antenner med gain på WLAN utstyr... utstrålingen går da ut over regulations for ISM båndet, dvs grunnlaget for at man kan kjøre lisensfritt. Er du langt ute på landet går det vel greit, men er det i tettbygd strøk bør man tenke på hva/hvem man kan forstyrre. (tenk på antenna/signalet som en lommelykt der man kan endre lyskjeglen, smal går langt men det er ikke godt å se på fra kort hold. nærmeste nabo kan for eksempel kanskje få problemer med nettet sitt om du er uheldig)
okidoki Skrevet 12. januar 2005 Skrevet 12. januar 2005 (endret) Veeeeeeeel, har jobbet med Proxim wireless i flere år nå. Og det der med 6dBi pr ekstra 100m er vel ikke helt rett nei...... Det du bør gjøre er å finne en antenne som har liten åpningsvinkel og høy følsomhet. F.eks bygg en BiQuad antenne og sett den i en gammel parabol eller lignende, da vil du faktisk kunne komme opp mot 10km spesiellt dersom du har en slik antenne med lav åpningsvinkel i begge endene. EDIT: Så ikke at du skrev med standard antenne, så da kan det vel være at du har rett likevel... Må slutte å være så sikker i min sak..... EDIT2: Slenger med en link til Dataequipment.no de har spesialisert seg på wireless. Mange fiiiiine antenneeksempel der ja. Endret 12. januar 2005 av okidoki
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå