Gå til innhold

Hva bør jeg gjøre


Anbefalte innlegg

Hei på dere

 

Jeg skal kjøpe videokamera til foreldrene mine. Jeg lurer utrolig på hv jeg skal gjøre. De har hverken foto eller vidokamere, derfor hadde jeg tenkt å kjøpe et kombikamera. Nå har jeg blitt litt usikker på hva jeg skal gjøre. Bør jeg kjøpe separate kamerar?

Jeg har ca 6000-7000kr og bruke på dette og det hadde vært fint å få noen gode råd.

Jeg har sett på noen modeller fra Sony og Cannon men jeg er ikke helt sikker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her får du kanskje like mange meninger som svar, mitt forslag:

 

Skynd deg til nærmeste Lefdal eller Expert, og kjøp Sony DCR-HC14(E) (videokamera) til hhv. 2695/2749, kjøpte nettopp ett selv hos sistnevnte.

Etter å ha telt på knapper og lest meninger fra folk som har (og ikke har) dett kameraet, har jeg konkludert med at det eneste "negative" med dette kameraet er at mange synes det er for billig, og dermed ikke kan være bra. Selvfølgelig er jo kameraer til 5-6000+ noe bedre (litt bedre optikk, funksjoner etc.) men generelt har Carl Zeiss optikken i Sony kameraene ett godt "rykte"

 

Dernest kjøper du ett lite kompakt digitalt fotoapparat med min. 3 megapixel (gjerne 4 el. mer), men det viktigste er egentlig ikke megapixel, det "bestemmer" bare hvor mye du kan forstørre bildene, kvalitet på optikk og chip er viktigere.

Ville kanskje satset på ett Casio Exilim EX-Z40 eller ett Konica Minolta X50 (f.eks.) disse har kommet bra ut i tester på bildekvalitet og ikke minst hastighet.

 

Det skulle være godt innenfor din økonomiske ramme (som jeg forøvrig synes var svært generøs :) )

 

Det var mitt bidrag, lykke til

Lenke til kommentar

Må si meg litt enig med photoguy, 1.3MP kan holde hardt. Hadde for ett par år siden ett olympus kamera med 1.3MP, det ble riktignok best i test i sin tid, og tok egentlig veldig bra bilder, men jeg måtte "sortere" og vurdere kvalitet på pc før jeg sendte til fremkalling. Men, det som ble bra, ble bra, med tanke på utgangspunktet. Alt i alt vil jeg nok si at minimum 2-3mp må du nok ha.

 

Har tydeligvis blingset på Casio Exilim testene, syntes å huske at bildene også ble bra, det var vel bare kjapt da. Ellers har du jo "folkekameraet" da, Ixus(500 f.eks.) har selv prøvd ett ixus 400, syntes det ble helt ok bilder.

Panasonic har jo forresten fått skryt for sine siste digitale kameraer, selv de kompakte (men sjekk nå tester for sikkerhets skyld)

Har selv ett kodak dx6490, med 10x zoom, noe treg auto-fokus, men meget bra bilder. Men det blir jo ikke så kompakt igjen (pga. stor zoom)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...