Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

D-Link + Telenor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har et speed touch modem og en d-link router og har problemer med å komme på internett.

Det vil si, jeg får koblet meg opp til nettet hvis jeg kobler den ene pc'en direkte til modemet, så det må være i routeren det ligger.

Har valgt PPoE og skrevet inn brukernavn og passord. For meg kan det virke som om routeren/maskina ikke får noen ip-adresse, selv om dette selvfølgelig er satt på som "obtain automatisk." Er det flere som har hatt samme problem med kombinasjonen d-link + telenor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøpte alt nå nylig. Mener dere at jeg ikke skal velge ppoe i setup wizard men dynamic IP istedet? Må man ikke velge ppoe siden telenor kommer med brukernavn og passord?

Skrevet

Hold inne "reset" knappen bak på din D-Link i minst 10 sekunder og slipp . Vent til routeren er rebootet så skal du se at den stiller seg inn selv i forhold til Speedtouch`n .

Du må riktignok konfigurerer opp igjen eventuelte åpnet porter og litt sånn som koding,ssid e.t.c men ...

Skrevet

Har selv en D-Link Router (DI-624, best itest flere steder...), men har selv hatt endel problemer med oppkobling når koblingen krypteres. Du skal helt riktig velge PPPoE som Online ADSL-bruker, men sørg også for å huka av Dynamic PPPoE og dessuten hele brukernavnet/e-post adressen din (inklusive @online.no). Bør funke da...? :tease:

Skrevet

Hmm.. glemte å presisere at jeg skal ha trådløst nettverk med flere maskiner. det er riktig at jeg ikke trenger routeren for å få 1 pc på nettet. Kan prøve å gå gjennom det som har blitt gjort, så kanskje dere oppdager noen feil..

1. Installatør monterer opp isdn boks for å koble mellom svitsj og telefon.. dette manglet i huset vårt etter at telenor gjorde en "snarvei" når de skulle installere isdn for mange år siden.

2. Par dager etter kommer en ny montør og kikker inni koblingsboksen, da han mente at signalene var for svake. Vet ikke helt hva han gjorde, men han sa det var i orden. Installatøren sier at jeg ikke skal bruke installasjons cd'en til modemet hvis jeg skal koble via router.

3. Koblet modem til ruter og ruter til pc (montøren hadde koblet de andre ledningene fra før).

4. gikk inn på 192.168.0.1. (eller noe sånt) og gikk gjennom setup wizard. Jeg fulgte da bare instruksjonsboken til d-link og valgte dynamic ip.

5. Da dette ikke går ringer jeg kompis # 1 (It student), og får han til å komme å hjelpe. Skjer ikke mye fremgang. Problemet later til å være at modemet ikke får logget på, da det nederste lyset blinker oransje/grønt i stedet for at det skal kun lyse grønt.

6. Ringer kompis # 2, selvlært dataguru over mange år.. skifter fra dynamic ip til ppoe, og skriver inn login navn og passord (hele adressen, med @online.no).

det neste han gjør er å påpeke at kontakten mellom veggkontakten og splitteren er feil (installatøren har satt inn en tynn, sort kontakt, mens det skal være en tykk grå en). Vi setter inn den tykke grå og kjører installasjons cd'en som fulgte med speed touch modemet. Nå roer signalene seg på speed touch modemet til det det skal være (konstant grønt).

Jeg har ikke kryptert noe som helst ennå (tenkte å få den opp først uten), men etter å ha sittet i flere timer måtte også kompis nummer 2 gi opp.

Jeg begynner å lure på om det er fordi vi kjørte den installasjons cd'en som er problemet (siden telenor mannen sa det), men telenor klarte jo også å sette i feil ledning, og vi fikk jo ikke til bredbånd på en enkeltmaskin engang før vi brukte cd'en.

Prøvde vel å resette routeren tildlig i fasen, men tror ikke vi har gjort det etter vi fikset rett ledning. Kan prøve det senere i kveld.

takk for alle tips så langt.

Skrevet

oki cd skal helst instaleres for dette er en router som må conf(speedt)

greit

så setter du inn dlinken etterpå og da (normalt) dlinken finne configen selv

ellers så må dlinken settes opp uten pppoe

ps : det bravida fyren sa var feil

jeg veit det for jeg jobber supp hos telenor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...