Gå til innhold

Hjelp til kjøp av første videokamera


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vet det er flere som har spurt om det samme, blant annet i en tråd rett under her, men drister meg frempå allikevel.

 

Jeg har veldig lyst til å kjøpe meg et mini DV kamera (studielånet har jo akkurat kommet :cool: ) men har store problemer med å velge hvilket.

 

I utgangspunktet lurte jeg også veldig på hvor mye man egentlig trenger DV inn, men har vel egentlig kommet til at jeg vil ha dette. Men hvis det er noen som kan komme med noen slående argumenter for det ene eller andre, vær så snill og kom med dem. Og så et skikkelig newbie spørsmål. DV ut/inn er det samme som firewire?

 

Og så valgets kval.

 

I utgangspunktet hadde jeg ikke tenkt til å bevege meg over 5 000, men kan vel strekke meg til 6 000. Dersom jeg skal ha et kamera med dv inn, står valget nå mellom Panasonic nv-gs15 og Sony dcr-hc40. Jeg har sikla lenge på sony sitt, og lest mye postivit om det, men baksiden er at det vistnok ikke har særlig gode muligheter for leking med manuelle innstillinger, noe panasonic har. I tillegg har jeg skjønt det sånn at den pakka panasonic selger også inneholder blant annet vidvinkel og litt annet snadder, og ikke minst er panasonic ca 1000 kr billigere. Dessuten kommer panasonic like bra, om ikke bedre ut i tester enn sony. I tillegg ser jeg det som et pluss for panasonic at det har lampe innebygd i kameraet. Hva bør jeg velge?

 

Hvis jeg finner ut at dv inn ikke er viktig står valget hittil mellom dcr-hc14/20 eller nv-gs11.

 

Noen som har noen anbefalinger å komme med? Står virkelig fast nå! Og når pleier nye modeller å komme? Kan vel fort hende at disse modellene dumper ennå mer i pris da også?

 

På forhånd tusen takk for alle svar.

 

 

- Per-Øyvind

 

 

PS: Finnes det en god side (norsk) dedikert til videokameraer, med tester, anbefalinger osv i likhet med akam (som vel hovedsakelig inneholder digitalkameraer. Har i hvertfall ikke funnet noe særlig om dv-kameraer).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå blir ihvertfall HC40 byttet ut med HC42

http://www.camcorderinfo.com/content/Sony-...ng-Features.htm

 

Jeg ville kjøpt HC42 på grunn av ekte 16:9, det er det kun sony som har.

Den forskjellen er nok til at jeg utelukker alle andre kameraer på markedet.

Ekte 16:9 vil si at CCDen er optimalisert for widescreen. Du mister ingen ting av bildet i motsetning til "uekte" 16:9 der bildet bare får en svart kant oppe og nede.

 

'I dv inn/ut kontaktene bruker du firewire ja.

Lenke til kommentar

Så synes jeg også det bør nevnes at dcrhc14 koster nå 2700,-

Jeg vurderer sterkt (nå i januar for oss som er ferdig på skolen og ikke får studielån på denne tiden:) å kjøpe dette kameraet nå, ha det ett par år, for så å bytte det ut til dvd kamera etter noen år, når disse begynner å få akseptabel kvalitet/pris (hitachi er vel underveis med 550/580 modellene) men litt dyre ennå til vanlig "husbruk"

 

Anser dv-in som "unyttig" for mitt vedkommende, da jeg likevel har planer om å brenne de redigerte filmene på dvd, og behold org. på dv.

 

Legger heller det det koster ekstra for dv-in på kameraet, i en dvd-brenner, og kommer fortsatt bedre ut, økonomisk.

 

En fornøyd kjøper av dcrhc14 her hvertfall: http://forum.akam.no/index.php?showtopic=350159

Endret av TorpedoZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...